Risto Pulkkinen on
Helsingin yliopiston uskontotieteen dosentti ja Lapin yliopiston pohjoisen
etnografian dosentti. Hän on perehtynyt laajasti pohjoisten kansojen
maailmankuvaan ja on opettanut parikymmentä vuotta yliopistossa. Pulkkinen on
myös Suomen evankelisluterilaisen kirkon pappi.
Suomalainen
kansanusko Samaaneista saunatonttuihin on johdatus avain suomalaisten kansanomaiseen ajatteluun ja maailmankuvaan. Käytän
julkaisusta jatkossa nimeä Suomalainen kansanusko. Kirjan näkökulma on
uskontotieteen, ei folkloristiikan näkökulma, joskin sen aineisto suurelta osin
on folkloristista. Suomalainen kansanusko
tarkastelee perinteisen kansanuskon koko kirjon mytologiasta magiaan. Se
kattaa niin esikristillisen muinaisuskon sekä kristinuskon pohjalta
muodostuneen myöhemmän kansanuskon.
Aiemmin
olen lukenut aihepiirin kirjoista muun muassa seuraavat Uno Harva
Suomalainen muinaisusko, Juha Pentikäisen Samaanit - Pohjoisten kansojen
elämäntaistelu, Katja Hyry, Antti Pentikäinen & Juha Pentikäinen
Lumen ja valon kansa sekä Anna-Leena Siikalan Suomalainen samanismi.
Suomalainen kansanusko
jakautuu kahdeksaan lukuun. Johdannossa määritellään suomalaisen muinais-
ja kansanuskon käsitteet. Mitä on
suomalainen kansanusko? Se voidaan määritellä suppeammin tai laveammin.
Laveammassa merkityksessään se kattaa suomalaisten esikristillisen maailmankuvan
tai selityksen (eli ns. muinaisuskon) että sen ja kristinuskon yhteenkietoutumisesta
muodostuneen, suppeamman merkityksen kansanuskon. Muinaisusko on terminä
yksiselitteinen, sillä se käsittää minkä tahansa kansan etnisen ”alkuperäisen” tai oikeammin maailmankuvan, joka on edeltänyt
mahdollisen lähetystyön mukana saapunutta uskontoa.
Ensimmäisessä luvussa Ihminen maailmassa selvitellään
maailman syntyä ja kosmografiaa. Pohjoiseuraasialaisessa maailmansyntymyyteissä
eli kosmogonisissa myyteissä maailma luodaan sukeltamalla alkumeren pohjasta
tai se syntyy alkulinnun munasta.
Toisessa luvussa Tuonpuoleinen tutustutaan Tuonpuoleisen
olentoihin ja Agricolan jumalluetteloon. Tuonpuoleisuudella tarkoitetaan tässä
yhteydessä kaikkea sellaista, mikä on ihmisen hallitsemattomissa. Se tarkoittaa samaa kuin ”pyhä”. Kansanuskon
yhteydessä sitä edustaa mikä tahansa jokapäiväisestä, puhtaasti
käytännöllisestä elämänmenosta poikkeava rituaalista käytöstä vaativa asia tai
ilmiö. Tuonpuoleisen edustajiin kuului ainakin jumalat, haltijat, ”kanssaeläjät”
ja ns. aitiologiset olennot sekä vainajaolennot.
Mikael Agricola esittää
Dauidin Psaltarin eli Raamatun Psalmien kirjan suomennoksen esipuheessa
vuonna1551 runomuotoisen jumalien luettelon, joka on suomalaisen uskontotieteen
ja kansanuskon tutkimuksen oppihistoriallinen lähtökohta. Agricolan mukaan Tapio oli mahtavimman riistaeläimen eli karhun
erityinen suojelija ja käskynhaltija, toisaalta karhun suojelijana mainitaan
myös metsänhaltija Hongotar. Manalan
hallitsija Louhi on esiintynyt myös pelättynä sairauksien lähettäjänä, mutta pirun
kaltaista kokonaisvaltaista ja olemuksellista pahan edustajaa ei suomalaisten
parissa ennen kristinuskon tuloa tunnettu. Kalevanpoikien uskottiin olevan
muinaisajan jättiläisiä, joita kansa piti hiidenkiukaiden sekä muiden kivikasaumien
ja -latomusten muinaisina tekijöinä. Ukko ja tämän puoliso Rauni olivat myös
voimallisia. Raunin etymologiaa on haettu skandinaavijumalatar Freijasta, joka
oli rakkauden ja hedelmällisyyden antaja ja hallitsija.
Kolmannessa luvussa Pyhät paikat luodaan katsaus seitoihin,
hiiteen, pitämyspuuhun sekä saunaan. Palvottuja kohteita eli pyhiä paikkoja oli
paljon. Esimerkiksi palvottuja luonnonkohteita olivat mm. pyhät kalliot ja uhrikivet.
Luonnonkohteisiin voitiin vaikuttaa
uhraamalla. Luonnonpaikkojen palvonta on voinut jatkua pitkälle agraariaikaan.
Hiisi sana voi viitata vainajakulttiin liitettyyn kalmistopaikkaan tai toisaalta
se on nähty pyhänä lehtona, jossa voitiin lähestyä monia luonnonjumaluuksia. Talokohtaiset
uhripuut saattavat olla muistuma yhteisöllisestä hiisi-instituutiosta tai
sitten ne edustavat omaa uhripaikkakategoriaansa. Itse asiassa tunnemme yhä termin pitämyspuu,
mutta ennen vanhaan näille kannettiin säännölliset uhrit ainakin syksyllä.
Pitämyspuuhun liittyi myös enteitä, sillä puun oksan katkeaminen katsottiin usein kuoleman enteeksi, ja puun kaatuminen ennusti talon
häviötä. Hyvin usein vanhan pihapiirin yksittäiset pitämyspuut muistuttavat yhä kunnioituksesta menneitä sukupolvia kohtaan eli osaamme yhä kertoa yksittäisen säästetyn pihapuun tarinan, vaikka uhraamiset on lopetettu aikoja sitten. Sauna nähtiin kotipirin
tuonpuoleisimpana paikkana. Se oli niin uudistumisen kuin parantumisen paikka.
Neljännessä luvussa Ihminen elävänä ja kuolleena käydään
läpi ihmisen syntymää, vainajala käsitettä, kalmanväkeä, kuoleman enteitä sekä
vainajien kunnioitusta ja palvontaa. Vainajien asema, sielujen määrä käsitettiin
eritavoin. Miksi ruumiit on tärkeää
pestä? Minkälaisia elämänmuotoja oli?
Minkälaisia oli levottomat vainajat ja sijattomat sielut? Entisajan elämä oli
haurasta ja moni kohtasi kuoleman jo nuorena. Jokainen päivä saattoi olla
viimeinen. Kuolemaa vartioitiin ja sen merkkejä tarkkailtiin, koska kuolema oli
hyväksi tiedostaa. Kuolemaa ajateltiin
paljon ja sen enteitä tarkkailtiin. Kuoleman enteet olivat joko suoria tai
epäsuoria, aavistuksia, näkyjä tai ennusmerkkejä. Myös ihmisen ja hänelle
läheisen eläimen välille saattoi muodostua sellainen kohtalonyhteys, että eläimen kuolema ennakoi
omistajan kuolemaa tai eläimet vain vaistosivat tapahtuman.
Viidennessä luvussa Luontosuhde selvitetään tätä mm.
karhun kautta. Ihmisen ja eläimen
suhteeseen vaikuttavat mm. maailmankuva, elinkeinot, teknologia sekä uskonto,
jotka taas vaikuttavat toisiinsa moninaisin kytköksin. Metsästyskulttuureissa
vallitsi aninismi ja sen jokaisella eläimellä oli ihmisen tapaan tunteva,
ajatteleva ja tahtova sielu, ainakin isoimmilla eläimillä. Tämän takia metsästäjän
oli kunnioitettava saaliseläintä sen kuoltua kunnioittavasti. Käytännössä tämä
tarkoitti, että luut käsiteltiin asiallisesti, että saaliseläinten sielut
saattoivat jälleen syntyä maanpäälle. Entisajan ihmisen luontosuhde huipentui
suhteessa karhuun ja puhutaan karhukultista ja karhun kokonaisnaisvaltaisesta merkityksestä
pyyntikulttuurissa eläneelle yhteisölle.
Kuudennessa luvussa Samanismi tarkastellaan käsitettä universaalisti
sekä suomalaisen samanismin näkökulmasta. Samanismi on arkaaisten kulttuurien
tärkeä menetelmä tuonpuoleisten voimien kanssa kommunikoimiseksi, ja sitä
käytetään uhraamisen, enteiden tarkkailun ja muiden luonteeltaan välillisten
keinojen ohella. Pohjoisen Euraasian pyyntikulttuureissa
samaani on yhteisön legitimoima, henkien valtuuttama ja inspiroima,
tarvittaessa transsitilassa sielunmatkoja suorittava aktiivinen välittäjä
ihmisten ja tuonpuoleisten voimien välillä.
Suomalaisen samanismin
on oletettava sammuneen jo ennen kristinuskon tuloa. Sen olemassaolon todisteena
on nähty muinaisrunojen maailma, kalliomaalausten kuvasto. Niissä kuvattuja
hahmoja, joiden tulkinta samanistisessa viitekehyksessä on luontevinta. Myös
myöhemmän tietäjälaitoksen monet piirteet omaavat samanistista pohjavirettä.
Seitsemännessä luvussa Muinaisuskosta kansanuskoon
tarkastellaan maailmankuvan muutosta, kristinuskon vaikutusta sekä magian
teoriaa. Suomessa siirryttiin kiertelevästä pyyntikulttuurista agraariseen
paikallaan pysyvään elämänmuotoon hitaasti, Muutos toi mukanaan pysyvän asutuksen
maanviljelyksen ja karjanhoidon myötä. Sosiaalinen ympäristö muodostui
erilaiseksi kotipiirin myötä. Kristinusko muovasi myös elämäntapaa ja
asennoitumista sekä maailmankuvaa. Magia oli agraariajan kansanuskon ilmaus,
joka tarkoitti ihmisen, luonnonvoimien, maailman tuonpuoleisten voimien
manipuloimista tuonpuoleisiin voimiin vedoten.
Kahdeksannessa luvussa Magia
käytännössä avaa käsityksiä taikojen käyttötarpeita eri tilanteissa. Taiat, maagiset käytänteet olivat jokamiehen
tietoutta ja jokapäiväistä rutiinia sekä tietäjän tärkein työkalu Suomen läntinen ja itäinen loitsukulttuuri
erosivat toisistaan. Idässä loitsut olivat pidempi ja sisällöllisesti
rikkaampia ja lännen loitsustoon vaikutti katolinen kirkko. Mihin loitsuja
tarvittiin säässä, lemmessä, metsästyksessä ja kalastuksessa? Missä oli hyvän
ja pahan magian ero? Voiko toisen pakottaa lempeen? Miksi naapurin karja
haluttiin metsäpeittoon? Miten pahalta suojauduttiin? Miten sairaus saatiin
taltutettua?
Lopuksi luodaan katsaus
siihen, mitä kansanuskosta on jäljellä. Voidaan nähdä, että vanhat mentaaliset
rakenteet ovat jatkaneet elämäänsä tapoina ja kokemustaipumuksina, joita ei voi
pitää sen enempää rationaalisina kuin epärationaalisina. Metsällä on yhä
myyttinen vetovoima. Pulkkinen toteaa lopuksi, että ehkä juuri siksi muinaisuus
lopulta asuu uralilaisen sielumme pohjalla, paneutuminen suomalaiseen muinais-
ja kansanuskoon on parhaimmillaan yksinkertaisesti kiehtova seikkailu. Se ei
ole fantasiaa, vaan usein julmaa ja raadollista, toisinaan myös kaunista ja
liikuttavaa, mutta aina kouriintuntuvaa todellisuutta, jonka varassa on ennen
todellisesti eletty ja kuoltu.
Suomalainen kansanusko tarjoaa kiehtovan
matkan haltioiden, jättiläisten, noitien, maahisten ja menninkäisten maailmaan
ja tutustuttaa entisajan pyhiin paikkoihin. Suomalainen kansanusko osoittaa,
että kansanusko ei ole vain kokoelma outoja uskomuksia ja rituaaleja, vaan
kokonainen maailmanselitys, suomalaisten eksistentiaalisen kokemuksen kuva. Se
on välittynyt perimätietona arkeen liittyvissä rituaaleissa. Taiat elävät muodossa tai toisessa edelleen eli kuka tekee
niitä enemmän ja kuka vähemmän tosissaan.
Pulkkisen teos on selkeä ja korkeatasoinen
tietokirja suomalaisesta kansanuskosta jokaiselle asiasta kiinnostuneelle.
Risto Pulkkinen Suomalainen kansanusko Samaaneista
saunatonttuihin
Gaudeamus 2014. Arvostelukappale. Kiitoksin
Mielenkiintoiselta kuulostaa, hieno bloggaus ;)
VastaaPoistaTämä on mielenkiintoinen teos, minusta tekijällä on toinenkin kirja, joka on SKS:n julkaisema ja pari vuotta vanhempi, mutta ilman alaotsikkoa.
PoistaVaikuttaapa mielenkiintoiselta!
VastaaPoistaTämä on kiinnostava ja lisäksi aikaisempi helppotajuisempi.
PoistaKuulostaa juuri niin kivalta, kuin toivoinkin. Mulla on tämä lukupinossa odottamassa vuoroaan.
VastaaPoistaKiva, odotankin sinun postausta. Tämä on helpommin luettavissa kuin Harvan ohut kirjanen.
Poista