Haggrén, Georg, Halinen, Petri, Lavento,
Mika, Raninen, Sami, Wessman, Anna (toim.): Muinaisuutemme jäljet: Suomen
esi- ja varhaishistoria kivikaudelta keskiajalle.
Gaudeamus, 2015,
Kustantajalta. Kiitoksin.
Keitä olivat Suomen alueen ensimmäiset asukkaat?
Milloin he saapuivat tänne ja mistä? Kuinka he elivät, mitä kieltä he puhuivat
ja keiden kanssa he kävivät kauppaa? Missä vaiheessa Lapin, Karjalan ja
Suomenlahden pohjoisen rannikkoalueen ihmisistä muodostui suomalaisia? Muun
muassa näihin kysymyksiin pyrkivät vastaamaan tekijät: historiallisen
arkeologian dosentti Georg Haggrén, arkeologian
dosentti, Museovirastossa työsketelevä Petri Halinen, tohtori Mika, Lavento,
arkeologi Sami Raninen sekä arkeologi Anna Wessman.
Muinaisuutemme jäljet
perustuu uusimpaan tutkimustietoon Suomen historiasta jääkauden jälkeen. Kirja jakautuu kivikautta, pronssi- ja varhaismetallikautta, rautakautta ja keskiaikaa käsitteleviin päälukuihin. Ajallisesti käsitellään 11 000 vuotta Suomen keskiajan loppuun 1500-luvulle. Kirja on mahtava tiiliskivi, johon on mahdutettu koko Suomen esihistoria. Kirjaan on sisällytetty paljon kuvia, karttoja, piirroksia sekä kaavioita. Suuresta koosta johtuen tekijät ilmeisesti joutuvat käyttämään paikoin alansa slangia, joka menee maallikolta ohi. Kirjan etukansille on sijoitettu esihistoriallista aikaa ja keskiaika ja niiden periodeja kuvaavat aikajanat. Kausien jaottelussa tekijät noudattavat Keski-Euroopan esihistoriassa periodeja, jotka eivät suoraan sovi meidän alueellemme ja lisäksi kausien pituudet vaihtelevat rannikolta sisämaahan mentäessä.
perustuu uusimpaan tutkimustietoon Suomen historiasta jääkauden jälkeen. Kirja jakautuu kivikautta, pronssi- ja varhaismetallikautta, rautakautta ja keskiaikaa käsitteleviin päälukuihin. Ajallisesti käsitellään 11 000 vuotta Suomen keskiajan loppuun 1500-luvulle. Kirja on mahtava tiiliskivi, johon on mahdutettu koko Suomen esihistoria. Kirjaan on sisällytetty paljon kuvia, karttoja, piirroksia sekä kaavioita. Suuresta koosta johtuen tekijät ilmeisesti joutuvat käyttämään paikoin alansa slangia, joka menee maallikolta ohi. Kirjan etukansille on sijoitettu esihistoriallista aikaa ja keskiaika ja niiden periodeja kuvaavat aikajanat. Kausien jaottelussa tekijät noudattavat Keski-Euroopan esihistoriassa periodeja, jotka eivät suoraan sovi meidän alueellemme ja lisäksi kausien pituudet vaihtelevat rannikolta sisämaahan mentäessä.
Suomen esihistoria alkaa kaukaisimmasta hetkestä,
jolloin jostain täällä eläneestä ihmisestä on jäänyt tutkimuksen keinoin
havaittava jälki, joka on tuo aika noin 11 000 vuotta sitten. Jos jonain
päivänä pystytään todistamaan, että Kristiinankaupungin Susiluolasta löydetyt
kivet ja tuhka ovat ihmisen tekemiä, Suomen esihistoria muuttuisi
dramaattisesti, sillä tuolloin täällä olisi asunut neandertalilaisia.
Teoksessa tarkastellaan maamme nykyisten rajojen
sisäpuolista aluetta sekä Karjalan kannasta ja Laatokan Karjalaa, jotka
liittyvät olennaisesti itäisen Suomenlahden ja Saimaan
kulttuurivyöhykkeisiin. Arkeologiassa tarkastellaan aineellista jäämistöä, joiden
perusteella voidaan tehdä väestön elinkeinoista, asumisesta, ravinnosta,
pukeutumisesta ja koruista sekä liikennevälineistä ja kauppayhteyksistä
tulkintoja. Kielitieteen tai genetiikan näkökulmista yhtenäistä Suomea tai
suomalaisuutta ei pystytä osoittamaan.
KIVIKAUSI (8850–1900/1700
EAA.)
Esihistoria
alkaa Suomen alueella noin 9000 eaa., kun ensimmäiset metsästystä, kalastusta
ja keräilyä harjoittaneet ihmiset saapuivat. He tekivät käyttöesineensä
kivestä, luusta, nahasta, puusta, tuohesta, yms. Aluksi tulokkaat palasivat
talviksi kotiseuduilleen, mutta alkoivat vähitellen jäädä tänne. Kivikautta
kesti noin 7000 vuotta ja sen varhaisinta vaihetta kutsutaan mesoliittiseksi tai esikeraamiseksi kivikaudeksi.
Kivikauden erikoisimmat muinaisjäännökset ovat kalliomaalaukset ja jätinkirkot,
joita kumpaakaan ei oikein ole osattu selittää.
Jääkauden
jälkeen ilmasto-olot olivat epävakaita. Itämeri koki suolaisia ja suolattomia
ajanjaksoja. Maankohoaminen lisäsi maa-alaa ja vähitellen vesi mursi tiensä
Pohjanlahden sijasta kaakkoon, Laatokalle.
PRONSSI- JA
VARHAISMETALLIKAUSI (1700/1900 EAA. – 500EAA/300 JAA.)
Pronssikaudesta erotetaan
rannikon ja sisämaan vaiheet, sillä rannikolla kausi päättyi 500 eaa., kun
rauta saapui alueelle. Sisämaassa sen sijaan pronssin käyttö alkoi jo aiemmin
eli 1900 eaa., mutta rauta tuli käyttöön myöhemmin, vasta 300 jaa. Ajalta
peräisin ovat hautaröykkiöt, rannikolla hiidenkiukaat ja sisämaassa
lapinkiukaat. Pronssiesineiden lisäksi käytettiin vielä luu- ja kiviesineitä.
RAUTAKAUSI (500 EAA. –
1150/1300)
Rautakausi alkoi, kun
rautaesineitä alettiin käyttää yleisesti. Siihen tarjosi mahdollisuudet
järvimalmi. Puusta pystyttiin rautaesineillä muovaamaan helposti käyttöesineitä
ja keramiikan käyttö väistyi. Sisämaassa rautakausi kesti hieman pidempään.
Rautakausi jaetaan varhais-, keski- ja myöhäisvaiheeseen ja nämä seitsemään jaksoon,
mutta tämä Keski-Eurooppalainen tapa ei oikein sovellu Suomen esihistoriassa
käytettäväksi.
Maatalous tuli rannikolla pääelinkeinoksi, mutta
sisämaassa edelleen metsästettiin ja kalastettiin. Kotieläiminä oli nautoja,
sikoja, lampaita ja koira. Vuoden 400 jälkeen on kalmistoista löytynyt hevosen
luita. 500-luvulta Ahvenanmaalta on löydetty maakumpuhautoja. 600-luvulla
lounaassa alettiin käyttää polttokenttäkalmistoja. Rottien ja hiirten
lisääntyessä viljavarastoissa myös kissoja alettiin hankkia ilmeisesti
merovingiajan tienoilla.
Viikinkien idäntie kulki pitkin Suomenlahtea.
Viikingit harjoittivat merirosvoutta ja orjakauppaa, mutta osa heistä toimi
kauppiaina tai siirtolaisina. Varsinkin Ahvenanmaalaiset olivat mukana
viikinkiretkillä 800- ja 900-luvuilla, mikä näkyy Ahvenanmaalla edelleen
viikinkihautoina.
Yleisesti on luultu, että kristinusko tuotiin Suomeen
väkivaltaisten ristiretkien myötä, mutta uudemman käsityksen mukaan kristinusko
saapui Suomeen rauhanomaisin keinoin sekä lännestä että idästä käsin
1000-luvulta. Ruotsin valta-aseman kasvaessa 1100-luvulla alkoi ruotsalaisia
maahanmuuttajia tulla Ahvenanmaalle, Turunmaan saaristoon ja Uudellemaalle ja
1200-luvulla Itä-Uudellemaalle ja Pohjanmaan rannikolle. Hirsirakenteiset talot
alkoivat myös yleistyä.
KESKIAIKA (1100-LUVULTA
1500-LUVUN PUOLIVÄLIIN)
Ihmisten vakiintuessa
paikoilleen maanviljelyksen ja karjanhoidon pariin alkoi väestön määrä
lisääntyä ja arvellaan, että väkiluku keskiajan alussa oli 50 000, mutta
sen lopulla jo 300 000. Keskiajan alussa alkoi myös kirjallinen kulttuuri.
Kristinuskon levitessä
alettiin rakentaa kirkkoja, jotka aluksi oli puurakenteisia. Keskiaikaiset
kivikirkot ovat näkyvin muisto keskiajasta. Niitä rakennettiin 1550-luvun
loppuun mennessä yli sata. Niiden rakennusajoilta ei ole säilynyt juuri mitään
kirjallisia dokumentteja ja niitä on pidetty vanhempina kuin ne itse asiassa
ovat. Vasta Markus Hiekkasen väitöskirja ja myöhemmät ajoitusmenetelmät, kuten
puulustoanalyysi ovat selvittäneet kirkkojen todellisempia rakennusvuosia.
Vanhimmat keskiaikaiset kivikirkot on rakennettu Ahvenanmaalle
1260-1300-lukujen välisenä aikana. Vanhin niistä on Jomalan kirkko, joka on
rakennettu vuosien 1275-1285 välisenä aikana. Varsinais-Suomen ja Uudenmaan
kirkot rakennettiin 1430-1480-luvuilla. Monet 1500-luvun alussa aloitetut
kirkkotyömaat jäivät kesken.
Keskiaika päättyi Suomessa
1500-luvun puoliväliin mennessä reformaation myötä. Kustaa Vaasan aikana
(1523-1560) voutihallinnon ja protestanttisen kirkon myötä siirryttiin uuteen
aikaan.
Muinaisuutemme jäljet on ensimmäinen kattava teos aiheesta. Teoksesssa esitetään kansanomaisesti ja erinomaisesti maamme esihistoria.
Muinaisuutemme jäljet on ensimmäinen kattava teos aiheesta. Teoksesssa esitetään kansanomaisesti ja erinomaisesti maamme esihistoria.
Mielenkiintoinen teos! Tällaista voisi olla kiva lukea romaanien välissä :)
VastaaPoistaTämä on juuri mainitsemaasi, mutta osin pakollista.
PoistaHmm, voisi kiinnostaa joskin saattaa myös olla että sisällöstä iso osa on jo tuttua, kun olen aiheesta jo aiemmin lukenut.
VastaaPoistaJoskus mietin myös että kuinkakohan merkittävästi Susiluolan varmistuminen muinaiseksi asutukseksi lopulta muuttaisi muuta arkeologiaa, kun jatkuvuutta ei kuitenkaan ole ja jääkausi pyyhkäisi joka tapauksessa melkein kaikki merkit maasta, lähinnä siitä tulisi yksi luku kirjan alkuun joka ei muun kirjan sisältöön kuitenkaan vaikuttaisi :)
Jääkausi tosiaan tuhosi kaikki merkit välistä.Iteäni kiinnostaa enemmän keskiaika ja kirkko.
PoistaMeillä on tämä kirja. Hyvä kirja, mutta pakko huomauttaa, että tietyiltä osin testi on yieispätevää, eikä käy yksiin viimeisimmän tutkimustulosten kanssa.
VastaaPoistaHaggren ei ole kirkkojen asiantuntija ja Hiekkanen olisi saanut olla mukana.
PoistaVaikuttaa vankalta teokselta ja sopii Suomi 100 -teemaan. Historia kiinnostaa, kirjan otsikon pistin nyt korvan taa.
VastaaPoistaKirja on ihan hyvä esitys alaltaan.
Poista