Luin kaksi Alfred Hitchcockista kirjoitettua
elämäkertaa. Ensin luin Charlotte Chandlerin Se on vain elokuvaa Alfred
Hitchcockin elämäkerta (It’s Only
Movie. Alfred Hitchcock 2005) ja jälkimmäisenä luin John Russell Taylorin kirjan
Alfred Hitchcock Elämä ja elokuvat
(Hitch. The Life and Time of Alfred Hitchcock 1978). Käytän jatkossa kirjoista nimiä Chandler ja
Taylor tekijöiden mukaan. Lainauksissa käytän CC ja JT lyhenteitä. Kumpikin
kirja kertoo kuuluisan ohjaajan elämästä elokuvien lisäksi, joten kyseessä ovat
elämäkerrat.
Chandlerin kirja on hieman lörpöttelevä,
mutta samalla sitä pitää luonnehtia intiimiksi ja sydämelliseksi. Taylorin työ on hyvin erilainen johtuen
tekijän taustasta. Taylor on yliopisto-opettaja
ja hänen työssään on tieteellinen ote. Niin Chandler kuin Taylor ovat tunteneet
kohteensa, haastatelleet ohjaajaa ja saaneet työhönsä materiaalia niin
Hitchcockin lähipiiristä kuin työyhteisöistä. Chandler piirtää tosi kauniin
kuvan uskollisesta rakkaudesta, Alman roolista ja merkityksestä ohjaajan
elämään. Taylor taas on enemmän ystävä, joka kirjoitti luvan saaneena kirjan
mestarista. Chandler haastatteli Hitchcockin vaimoa Almaa ja pariskunnan
tytärtä Patia. Lisäksi kirjassa on ensikäden muistoja elokuvatähdiltä, kuten
Cary Grantilta, Ingrid Bergmanilta, James Stewartilta, sir John Gielgudilta,
Tippi Hedreniltä, Grace Kellyltä, Anthony Perkinsiltä ja Janet Leighiltä. En
lähde referoimaan kirjojen sisältöä, vaan otan esiin joitain mielenkiintoisia
anekdootteja.
Hitchcock oli yksi
elokuvahistorian tunnetuimmista ohjaajista. En
voi sanoa olevani kauhufriikki, mutta tunnustaudun Hitchi-faniksi. Olen nähnyt nähtävissä olleet elokuvat,
istunut elokuva-arkistossa tunti toisensa jälkeen ohjaajan elokuvien
vaihtuessa. Tuntenut salin jännitteen, joka kaikkosi vasta ohjaajan
näyttäytyessä vilahtaen valkokankaalla. Monet olen nähnyt useampaan kertaan.
Yleensä ihmiset mainitsevat suosikikseen Linnut,
Takaikkunan, Vertigon ja ehkä Rebekkan.
Mistä elokuvasta sinä pidät eniten? Edellisissä ei ole minun suosikkejani. Omat suursuosikkini Hitchcockin elokuvista
ovat Vaarallinen romanssi, Noiduttu, Kohtalon avain, Psyko ja ehkä
Linnut ja Marnie. Luulen, että suosikeissani välittyy niin elokuva kuin suosikkinäyttelijäni
eli Ingrid Bergman, Cary Grant.
Revitty esirippu on jäänyt epäsuosiooni,
koska Julie Andrews ja Paul Newman eivät viehätä minua. Katsoin ystäväni kanssa
joskus muinoin Puhalluksen ja en
voinut ymmärtää, mitä ystäväni näki Paulissa, kun vastanäyttelijänä oli oma
suosikkini. Kummankin valinta rooleihin on
oudoksuttanut minua.
Seuraavaksi eteen tulivat roolimiehityksen pulmat. Hitch myöntää nyttemmin tehneensä ikäviä virhearviointeja kummankin päähenkilön esittäjän, Paul Newmanin ja Julie Andrewsin, suhteen. Miksikö? No, Universalin ja muiden neuvonantajien painostuksesta. JA oli juuri noussut lähestulkoon elokuvamaailman suurimmaksi tapaukseksi elokuvillaan The Sound of Music – Laulava Trappin perhe sekä Maija Poppanen, mikä tosiasia tuskin oli jäänyt Hitchiltäkään huomaamatta. Hitch puhuu Andrewistä kohteliaaseen sävyyn ja Andrews puhuu samaan sävyyn hänestä. Yhteistyö ei ilmeisesti vain iskenyt kipinää. (JT).
Katsoin viime viikolla elokuvan Kuin surmaisi satakielen. Isä Atticuksen
roolissa on Gregory Peck. Olen nähnyt hänet myös Noidutussa parikymmentä vuotta nuorempana. Hän on roolissaan
taidoiltaan surkuhupaisa mies, joka ei hallitse pituuttaan (190 cm). Lippuluukulla hän
rojahtaa lähestulkoon Ingrid Bergmanin päälle. Atticuksen roolissa hän tekee
upean roolityön. Kokemuksen tulosta eli elämä kasvattaa.
Sir Alfred Joseph Hitchcock (1899
Lontoo, Englanti – 1980) oli brittiläinen elokuvaohjaaja. Hitchcock syntyi viktoriaanisen aikakauden
lopulla ja kasvoi katolisessa kodissa, Edvard VII:n ajan Englannissa. Hän siirtyi 1939 Hollywoodiin, jossa hän teki
useimmat merkittävimmistä elokuvistaan. Chandlerin
kirjan nimi tulee Hitchcock tavasta rauhoittaa hermostuneita näyttelijöitään,
mutta ohjaaja kertoo hokeneensa sama mantraa itselleen vaikeissa tilanteissa,
mutta tämä keino ei toiminut hänellä itsellään.
Alfred Hitchcock loi 1920-luvulta lähtien ja
läpi 1970-luvun monia unohtumattomia elokuvia. Chandler piirtää
haastattelemastaan ohjaajamestarista elävän kuvan, joka välittyy lukijalle
rehellisentuntuisena. Hitchcock kärsi ulkonaisesta olemuksestaan ja olisi
halunnut omata Grantin ulkomuodon.
Ohjaajan puoliso Alma Reville
toimi elokuvien leikkaajana, kuvaussihteerinä ja avustajana. Heidän suhteensa
oli luja, jota kuvaa seuraava lainaus Yhdysvaltain elokuvainstituutin tilaisuudessa
vuonna 1979.
Pyydän saada nimetä niiden kaikkien ihmisten joukosta, joilla on ollut osansa minun elämässäni, vain neljä henkilöä, jotka ovat eniten antaneet minulle arvostusta ja kannustusta sekä työskennelleet jatkuvasti rinnallani.
Ensimmäisenä näistä ihmisistä on elokuvaleikkaaja. Toinen heistä on käsikirjoittaja. Kolmas on tyttäreni Patin äiti. Neljäs on mainio kokki, joka on tehnyt ihmeitä tavallisessa keittiössä. Heidän nimensä on Alma Reville. (CC)
Yksi ohjaajan kuuluisimpia elokuvia on Psyko ja sen suihkukohtaus on yksi elokuvahistorian
kuuluisimpia kohtauksia, jota on plagioitu antaumuksella.
Tiesitkö miksi Psyko on mustavalkoinen? Hitchcock perusteli valintaansa: ”Toteutin Psykon mustavalkoisena, koska en halunnut näyttää punaista verta pitkin valkoista kylpyhuonetta. (CC). Kohtaus on myös kauhuelokuvien tyyppiesimerkki, joka herättää jo kauhun missä tahansa elokuvassa, jossa on suihkuverho ja suihku, niin kirskuvat iskut alkavat soida päässä.
Pieni poika, ehkä seitsemänvuotias, tuli kerran käymään luonani ja kysyi: ”Mitä te käytitte Psykossa verenä, herra Hitchcock? Kanan vertako? ”Emme vaan suklaakastiketta”: vastasin. ”Aha”, hän sanoi ja meni tyytyväisenä matkoihinsa. Hän ymmärsi, että se oli vain elokuvaa.” (CC).
Joulukuun 31. päivänä 1979 Alfred Hitchcockista
tuli sir Alfred. Alma oli toivonut kunniaa miehelleen, mutta sanoi itsestään,
että oli sopeutunut täysin amerikkalaiseen luokattomaan järjestelmään. Sen
sijaan ohjaaja itse oli todennut, että olisi ollut mielissään, kun rouva Hitchcockia
olisi voitu puhutella lady Hitchcockiksi hänen käydessään Lontoossa Fortnum
& Mason tavaratalon elintarvikeosastolla; ”Yksi pomeranssi, yksi luumu, ja
saisiko kenties olla pikkuleipiä, lady Hitchcock?” (CC) Hitchin elämässä on kaksi asiaa, joista ei
ole epäilystä: hänen uskollisuutensa Almaa kohtaan sekä täydellinen
omistautumisensa elokuvataiteelle. (JT) Taylorin kirja kulkee preesensissä eli
vasta jälkikirjoituksessa tulee imperfekti.
Nämä kirjat muodostavat hyvän kokonaisuuden
ohjaajan elämästä. Taylorin kirjan heikkoutena ovat tylsä esitystapa ja
filmografian puutuminen. Chandlerin kirja on lämminhenkinen luotaus kohteeseen.
Kummastakin kirjasta huokuu kunnioitus mestaria kohtaan. Ajan patina tai edes elokuvien
mustavalkoisuus ei himmennä niiden tenhoa. Jännärin tai trillerin ei tarvitse
olla väkivaltaa, efektejä ja verta. Kirjan kansista sanoisin, että Chandlerin
kansi on täydellinen niin etukansi kuin takakansi ja Taylorin kannesta, että
ok, onhan siinä kannet.
John Russell Taylor Alfred Hitchcock Elämä ja elokuvat. 2001
Psyko taitaa minulle edelleen olla paras Hitchcockin elokuvista. Monet ovat kuitenkin vanhentuneen oloisia, esim Rebecca, vaikka onkin klassikko ja kaikista elokuvista huomaa loistavan ohjaajan jäljen. Anthony Perkins oli vaikuttava Norman Batesina.
VastaaPoistaPsyko on hieno, ja aina se päättyy samalla tavalla... Perkins on hyvä. En ollut koskaan ajatellut tuota vertakaan... että suklaakastiketta... Kummastakin kirjasta huokui valtaisa kunnioitus Hitchiä kohtaan. On niin paljon elämäkertoja, joissa kirjoittaja ei ole edes koskaan tavannut kohdettaan.
Poista