Jean-Christophe
Rufin (s. 1952) on ranskalainen kirjailija, lääkäri sekä maailmanmatkaaja ja
historioitsija. Kirjan alkusanoissa on toimittaja Suvi Aholan katsaus
aiheeseen oman kokemuksensa kautta. Lähdin
itse lukemaan kirjaa ilman johdantoa, sillä välttelen johdantoja. Havaitsin Santiago
de Compostelan hyvin suosituksi kirjojen aiheeksi, kun selailin kirjastojen
varantoa. Itselleni tutuin on Carl Jacob Gardbergin kirja Santiago de Compostela Matka apostolin haudalle, jossa on runsaasti
kulttuurihistoriaa sekä kristillinen katsantokin esillä. Paulo Coelhon Pyhiinvaellus on johdatus ikiaikaisen
viisauden lähteille. Myös Tuija Wetterstrandin Kävellen Santiago de Compostelaan on hyvä.
Santiago de Compostela on ihmeellinen kohde kulkijalle,
sillä toiselle se on uskonretki, toiselle pyhiinvaeltajan riitti, jollekulle
matka itseen ilman sen kummempia uskonnollisia ajatuksia. Joku ei osaa kertoa syytä vaellukseen, mutta
reissuun pitää päästä. Ihmiset ovat kulkeneet vuosisatojen ajan tuota reittiä. Vaeltajat
lähtevät matkaan eri paikoista, mutta päämäärä on sama, vaikka matka tehtäisiin
ajallisesti osissa. Pääreittejä on kaksi eli Espanjan pohjoisrannikkoa seuraava Camino
del Norte ja sisämaan ranskalainen reitti Camino Francés. Matkan pituus on 800
kilometriä, ja sen talsimiseen varataan neljäkymmentä päivää. Joku kulkee
yksin, jotkut kaksin ja jotkut ryhmissä. Credencial on matkapassi, johon kerättyjen
leimojen arvon ymmärtää vasta reissun tehtyään.
Yritin saada minua ahdistelevan
itävaltalaisnaisen ymmärtämään, että pyhiinvaeltajien tie oli uuvuttanut minut.
Ilmeisen tottuneena vastaaviin pettymyksiin nainen kääri valtavan hassissätkän
eikä kostoksi tarjonnut minulle henkosia.
Vetäydyin yöpuulle telttaani
ristientien juurella. Lisäsin oman korteni kekoon outoon sekasotkuun, joka
vallitsi keskiaikaisten, auringon ihailijoille omistettujen muurien välissä, ja
katselin iPadistani amerikkalaisen televisiosarjan jakson.
Yleinen kulkijoita yhdistävä piirre on asketismi,
rahan välttely, köyhäily, mutta kulkijoita on moneksi, sillä joku majoittuu
hotellissa, kun toinen kasaa teltan. Matkailijoiden ympärillä pyörii myös bisnes
matkamuistoineen ja myyntipöytineen. Reissussa nuhraantunut kulkija kohtaa matkan
varrella paikallisia, heidän kiirehtiessä töihin ja arjen askareisiin
city-lookissaan.
Mies
ei selvästi ollut tottunut vastarintaan. Hänen vieraansa ilmeisesti alistuivat
hänen sääntöihinsä ja jopa jossain määrin nauttivat joutuessaan noudattamaan niitä.
Tiedän Pariisissa bistroja, joissa lounaalle tulleet, muuten määräilevät ja
käskemään tottuneet miehet antautuvat masokistisesti töykeän ja karkeasti
puhuvan ravintolanpitäjän häijyyksien armoille. Ravintolanpitäjä sivaltaa
aterian aikana henkisiä ruoskaniskuja, jotka näyttävät suorastaan virvoittavat
asiakkaat ja antavan heille puhtia höykyttää vastaavasti omia alaisiaan
iltapäivän mittaan. Minulle sen sortin nautinnot ovat vieraita, koska en
mielelläni tottele enkä komenna.
En
varmaan ole ainoa, joka tutustuu asioihin ja ihmisiin silloin kun ne ovat juuri
kääntämässä selkänsä. Minussa tämä pahe tai ahneudesta kielivä piirre esiintyy
kenties vielä voimakkaampana kuin muissa. Saatan nimittäin usein jopa
hankkiutua kauas siitä mikä minulle on rakkainta, kunnes lopulta tajuan sen
arvon. Vaarallista peliä, jossa voi voittaa paljon mutta hävitä vielä enemmän.
Rufin kulkee reittiä, joka on kristillisen
maailman kuuluisin pyhiinvaellusreitti. Ilman uskonnollista riittiä Lapin erämaavaellus
tarjoaisi paremmin oman rauhan ja yksinäisyyden erakolle. Ehkä jäin kaipaamaan
juuri tuon alkuperäisen kontekstin kautta katsovaa pohdintaa. Mitä reissu
antaa, mitä sieltä löytää?
Keskiajalla
pyhiinvaeltajat pitivät Oviedoa ensisijaisen tärkeänä kohteena. Kuuluisan
sanonnan mukaan ”se joka menee Santiagoon käymättä Oviedosa palvoo palvelijaa
ja hylkää Herran”. Pyhä Jaakob on toissijainen hahmo verrattuna Vapahtajaan,
Jolle Oviedo on pyhitetty. Oviedo onkin pyhiinvaeltajien tien ensimmäinen
tärkeä väliasema.
Rufinin teksti on asiallista, kuivan huumorista ja
anekdootteja tarjoilevaa. Kirjailija
antaa itsestään hieman nuivanoloisen kuvan, sillä vaelluskin voisi olla hitusen
sosiaalisempaan edes taukopaikoilla. Matka itseen voisi parhaimmillaan karsia
minäkeskeisyyttä ja kohentaa asenteita lähimmäisen huomioimisessa. Rufin johdattaa
lukijan etappi etapilta perille, joten lukijan innokkuus päästä loppuun säilyy kuitenkin
herkeämättömänä, mutta kovin usein asetuin lukiessani kievareiden henkilökunnan
ja kohdattujen kulkurien puolelle.
Jean-Christophe Rufin Vaellus Santiago
de Compostelan kulkijat
Alkuperäisteos Immortelle randonnée
Suomentaja Marja Luoma
Gummerus
2015. Kustantajalta. Kiitoksin
Muualla luettu:
Sari Kataja-Peltomaa, Christian Krötzl ja Marjo Meriluoto-Jaakkola
Suomalaisten pyhiinvaellukset keskiajalla – Kun maailma aukeni
Matka pyhälle paikalle on kuulunut ja kuuluu
edelleen suurimpaan osaan maailman uskontoja. Katolisella keskiajalla käynti pyhässä
tilassa tarkoitti toivioretkeä taivaallisen välittäjän, eli pyhimyksen,
haudalle tai pyhäinjäännösten, reliikkien, luo. Pyhä paikka loi suoran yhteyden
jumalalliseen, pyhimyksen haudalla taivas kosketti maata.
Keskiajalla kristittyjen oli tapana ainakin kerran
elämässä lähteä pyhiinvaellukselle. Varakkaimmat suuntasivat Santiago de
Compostelaan, Roomaan tai Jerusalemiin. Suositumpia olivat kuitenkin Turku,
Vadstena ja Nidaros. Aneet tai syntien anteeksi anominen olivat tärkeitä
vaellusmotiiveja.
Teoksessa on viisi laajaa osiota:
I
Pyhiinvaellusten merkitys
Suomalaisten pyhiinvaelluksista osana
eurooppalaista perinnettä. Pyhiinvaellus on rituaalista käyttäytymistä,
joka tarkoittaa käyntiä yhteisön merkitsemissä ja ylläpitämissä paikoissa ja
maastonkohdissa. Motiiveja
pyhiinvaelluksille olivat harras kunnioitus pyhimystä kohtaa,
avunpyyntöpyhiinvaellus (sairaat ja muut avun tarvitsijat) tai
kiitospyhiinvaellus (perustui tehtyyn lupaukseen, joka toteutui).
Missä
pyhä, sieltä apu. Kappaleessa selvitetään kansanomaisen ja kirkollisen pyhän
kohtaamispisteitä keskiajan Suomessa. Osiossa määritetään pyhän käsitettä ja
sen ilmenemistä keskiajan maallisessa ja uskonnollisessa maisemassa.
Merkittävänä osana pyhimysuskoa olivat ja ovat edelleenkin katolisen kristillisyyden
piirissä ihmisten pyhimyksistä saamat ilmestykset ja visiot.
II
Kirkko ja pyhiinvaellukset
Pyhiinvaeltajia, pahantekijöitä ja pappeja –
suomalaiset Rooman-matkaajat myöhäiskeskiajalla. Rooma oli katolisen kirkon kiistaton keskus
myöhäiskeskiajalla, joten katsauksessa tarkastellaan Rooman-kävijöiden
erilaisia matkustusmotiiveja eri tasoilla.
Saarnaajat pyhiinvaeltajien oppaina ja
innoittajina –kappaleessa
kerrotaan, että pyhiinvaelluksen kontekstiin liittyvää saarnamateriaalia on
säilynyt vähän, ja miten saarnoissa käsiteltiin pyhiinvaellusta ja minkälaisia
ohjeita pyhiinvaeltajille annettiin. Pyhimysten kunnioittaminen ja
pyhiinvaelluskäytännöt muuttuivat reformaatioaikana 1500-luvulla.
Pyhiinvaeltaja ja Hämeen Härkätien kirkkojen
pyhimyskultit. Kirkolliset
rakennukset omistettiin 1400-luvulla yhdelle tai useammalle pyhimykselle.
Hämeen Härkätien Kaarinan, Hattulan ja Rengon kirkkojen suojeluspyhimys voidaan
osoittaa keskiaikaisin lähtein. Näissä kirkoissa kunnioitettiin muun muassa
pyhimysveistosten ym. materiaalin perusteella ainakin 28 pyhimystä.
Reformaatio,
pyhimykset ja pyhiinvaellukset
kappaleessa selvitetään, miten reformaatio muutti asennoitumista pyhimyksiin ja
pyhiinvaelluskäytäntöihin.
III
Pyhiinvaellukset osana arkea
Arki, hoiva ja pyhiinvaellukset. Pyhimyksen haudalle vaellettiin joko pyytämään
apua tai osoittamaan kiitollisuutta saadun ihmeen jälkeen. Pyhimyksiin puoleen
käännyttiin avun saamisessa sairauksiin, ruumiin vammoihin.
Paranemista etsimässä – ruumiinvammat
ja pyhiinvaellukset keskiajan Pohjolassa. Ihmeet olivat olennainen osa
keskiaikaisen ihmisen uskonelämää ja maailmankuvaa. Paranemisihmeet ovat
yleisin ihmetyyppi keskiaikaisissa lähteissä.
Sinne ja takaisin – maantiet,
kulkureitit ja liikkuminen Suomessa ja Suomesta Eurooppaan keskiajalla. Millaisilla
teillä ja reiteillä keskiajan suomalaiset kulkivat? Kuinka kauan päivässä
matkaa taittoi? Suurin osa keskiajan pyhiinvaelluksista oli matkoja
lähiseudulle tai keskipitkän etäisyyden pituisia. Kaukomatkat suuntautuivat
Roomaan, Jerusalemiin ja Santiago de Compostelaan.
Yhdessä virkkeessä Roomaan –
pyhiinvaelluskertomuksia Naantalin luostarin kirjastosta. Kaikki eivät voineet tai halunneet lähteä
kaukaisille paikoille. Pyhiinvaeltajia saattoi seurata arjen kanssakäymisessä,
jumalanpalveluksissa tai vaikka Armon laakson kirjakokoelmista, jos osasi
lukea. Matkantekoa on usein kuvattu niukkasanaisesti: Roomaan matkaavan Katariinan seurue purjehti meren ylitse Lyypekkiin ja
jatkoi sieltä hevosten vetämillä vaunuilla pyhään kaupunkiin.
IV
Pyhiinvaellukset ja materiaalinen kulttuuri
Kirkkorakennukset ja
pyhiinvaellukset Suomessa noin 1000–1550. Tässä kappaleessa tarkastelun
kohteena on pyhiinvaelluskirkkojen olemus. Katolisen kirkon sääntöjen mukaan
jokaisessa kirkossa oli oltava pyhäinjäännös, reliikki. Suomessa rakennuksia,
joiden on arveltu olevan pyhiinvaelluskirkkoja, ovat Nousiaisten kirkko,
Hattulan kirkko, Finströmin kirkko ja Rengon kirkko sekä Naantalin luostarikirkko.
Katsauksenlopussa todetaan, että Suomessa kirkot rakennettiin pitäjäläisiä
varten heidän uskonelämänsä keskuksiksi ja vain vähäiseltä osin niiden
tehtävänä oli toimia pyhiinvaelluskirkkona. Toisaalta ihminen käveli puiseen
tai kiviseen kirkkoonsa lyhyen matkan lähellä asuvana tai matkasi kauempaa
seurakunnan laitamilta.
Jyvästä jyrsijännahkaan – pyhän
jäänteet Turun tuomiokirkossa. Pyhiinvaeltajien määrä merkitsi monia
tulonlähteitä. Mitä arvokkaampia reliikkejä kirkoilla ja luostareilla oli sitä
enemmän pyhiinvaeltajia ja siksi talous oli merkittävä selittäjä
pyhiinjäännöskokoelmille. Ihmeen kaupalla Turun reliikkikokoelma on säilynyt
reformaatiosta. Jäljellä on noin 90 pyhäinjäännöstä (esim. luita) tai niiden
katkelmaa.
Pyhimysten
uudet ruumiit eli millaisten esineiden luo pyhiinvaeltajat vaelsivat. Vaellusten ensisijaisena kohteena olivat
reliikit, etenkin pyhimysten ruumiit tai niiden osat.
V
Pyhiinvaellukset ei-katolisissa kulttuureissa
Uhrikirkkoperinne – luterilainen pyhiinvaellus
uuden ajan alun Suomessa?
Uhrikirkkoperinne voidaan katsoa katolisen uskon jäänteeksi ja reformaation
epäonnistumiseksi tai osaksi niiden ihmisten uskoa, jotka 1600-1700-luvuilla
mielsivät itsensä luterilaisiksi. Uhrina hädän hetkellä rukoiltaessa annettiin
votiivilupaus: lahja, tehtävä tai pyhiinvaellus.
Pyhän Henrikin tiellä – mitä ”kansan muisti”
kertoo? Katolisen keskiajan
pyhiinvaelluksista ei ole säilynyt silminnäkijöiden tai mukana olleiden
kuvauksia. Alkuperäisen Pyhän Henrikin tien reitti kulkee Köyliöstä
Nousiaisiin. Pyhiinvaellustie on ehkä ollut olemassa, mutta sen muisto on
muuttunut vuosisatojen aikana, sillä kertomukset on merkitty muistiin vasta
uudella ajalla.
”Ja pian parantuivat ja lähtivät terveinä
koteihinsa” – pyhiinvaellukset ortodoksisen Karjalan luostareihin. Hitaan kristillistymisen vuoksi se, miten
lähiseudun asukkaat pyhyyden ja suhteet tuonpuoleiseen käsittivät, olivat muuta
kuin kirkon virallinen näkemys. Pyhiinvaellusten Karjalassa 1500-1900 –luvuilla
voidaan katsoa liittyneen koettuihin vaikeuksiin, kuten sairauksiin.
Teos lähestyy suomalaista pyhiinvaellusperinteitä ja
–käytäntöjä monipuolisesti. Siinä kerrotaan miksi pyhiinvaellukselle
lähdettiin, millaista matkanteko keskiaikaisilla teillä oli, mitä
pyhiinvaeltajat matkallaan kokivat ja mikä heitä odotti määränpäässä. Suomalaisten pyhiinvaellukset keskiajalla
avautuu vielä lisää, jos kirjan lisäksi tutustuu Tampereen Vapriikki-museon
näyttelyyn ”Suomalaiset pyhiinvaellukset keskiajalla, joka on avoinna 30.1. — 18.10.2015
Sari Kataja-Peltomaa, Christian Krötzl ja Marjo Meriluoto-Jaakkola
Suomalaisten pyhiinvaellukset keskiajalla – Kun maailma aukeni
SKS:n toimituksia no 1399. Vapriikki no 136. 2014.
Kustantajalta. Kiitoksin.
Nämä kuvat ovat Ulla S. En voi käyttää kirjan kuvia, saati upottaa tekstin lomaan.
Hattulan vanha kirkko
Pyhä Anna
Hattulan vanha kirkko
Hattulan vanha kirkko
Naantalin luostarikirkko
Nousiaisten kirkko
Nousiaisten kirkko
Pyhän Henrikin sargofagi
Vanajan kirkko länsipääty, ulkoinen saarnastuoli
Olen lukenut Cecilia Samartinin Senor Peregrinon, jossa vaelletaan Santiago de Compostelan pyhiinvaellusmatka.
VastaaPoistaTykkään kirjoista, joissa vaelletaan, sillä mnusta löytyy hitunen vaeltajaa niiden muutamien päivien vaellusretkien ansiosta. Suomessakin muuten tehdään pyhiinvaellusmatkoja, mutta en halua sellaisille vaelluksille. Olen aika itsenäinen vaeltaja. Ensimmäiset vaellusmatkat olen kyllä tehnyt isommassa joukossa, mutta olen huomannut nauttivani enemmän pienen joukon matkoista. Suomessa telttamatkailu on mukavaa ja maisemat yleensä todella hienoja. Taidan olla Lapin hullu ja sieltä löytyy upeita reittejä.
Minulla on Peregrinot kesken.
PoistaKun palasin pohjoisesta etelään, koin kauhun Nuuksiossa, yritin kerätä sieniä lapsuuteni maisemissa ja joku nainen kiekui vieressä, että tässä on hyvä suoni. Tajusin, että Nuuksioni oli mennyttä, oma rauha kaikonnut. Sanomme täällä, että mennään metsään....
Opin pohjoisessa metsän, näin kuukkelin tulevan viereen, päivän saattoi kulkea kohtaamatta ihmistä autollakin. Olen erakko metsässä, en kaipaa ketään tai mitään. Olemme kulkeneet erämaita, rajavyöhykettä, tuntureita eli kyllä se olisi aina se parempi paikka kasata itsensä. Autiotupien rauha ja tunturipuron juomavesi. Minussa lienee samaa. Kun katselee lehtorikkoa luonnossa, niin on tarpeeksi etäällä muista.