On vaikeaa, kun ei ole toivottu ja haluttu. Ja vielä
vaikeampaa, kun on.
Liisa Rinne (s. 1969) on tamperelainen
esikoiskirjailija. Hän opiskelee kirjoittamisen maisteriohjelmassa. Hän
on sanonut olevansa arkipäivän feministi ja katsoo maailmaa sukupuolittunein
silmin.
Odotus
on moniääninen teos, jossa adoptioprosessia kuvataan
eri henkilöiden näkökulmasta. Aihe on ajankohtainen monien tv-sarjojen kautta,
kun ihmiset etsivät vanhempiaan tosi-tv sarjoissa meillä ja muualla. Toisaalta
adoptio on hyvin yleistä toisellakin tasolla, sillä uusperheessä joutuu välittämään ja rakastamaan uuden kumppanin edellisen suhteen lapsia. Kirjailija
on kertonut olevansa adoptiotaustainen, mutta korostanut kirjan fiktiivisuutta.
Hän myöntää, että kirjassa on omakohtaisia tuntemuksia ja kokemuksia ja adoptioprosessin
omakohtaista ymmärtämistä.
Odotus kertoo nimensä mukaisesti odotuksesta, oman
lapsen odotuksesta ja odotuksista erilaisten asioiden suhteen. Teoksen ajankuvana
ovat yhteiskuntamme 1960-1970-luvuilta aina 2000-luvulle. Menneisyyteen
risteillään kipeidenkin muistojen kautta. Kirjan miljöönä
on Helsinki.
Odotuksessa aviopari Aila ja Lasse Kuusketo adoptoivat Emilian, heistä
tulee Kuusikedon perhe. Lasselle olisi riittänyt heidän kahdenkin
yhdessäelo, mutta Ailalle kaksi ei ollut riittävä. Hän kaipasi ympärilleen
elämää, kun lääkärin sanat ilman mitään
syytä eivät lohduttaneet. Emilialle selviää murrosiässä, että hänet on
adoptoitu. Murrosikä ei ole ehkä paras aika adoptiotaustan selville saamiseen.
Toisaalta kasvatusvanhemmat haluavat, että lapsi on tarpeeksi vanha ymmärtämään
asian ja toisaalta myös tarpeeksi vanha käsittelemän sitä. Toisaalta tuohon ikään
ajoittuu myös oman minäkuvan rakentumista, identiteetin etsintää. Tuo aika on
monelle vaikeaa ja koettelevaa. Toisaalta adoptio on vanhemmille myös kipeä
asia, jonka kertomista halutaan pitkittää ja sopivaa aikaa kertomiseen ei ole koskaan.
Emilialle adoptiotausta selviää tavalla, joka on huonoin tapa eli hän löytää
luistimia etsiessään autotallista outoja papereita tuomioistuimen päätöksestä
marraskuussa 1967.
Suurella käsialalla, tuomioistuimen päätöksellä, Silja Mäkinen. Kuka toi on?
Mitä se täällä tekee?
Viha juoksi edelleni, paiskoi esineitä mennessään, sitten aika hotkaisi minut....
Minulle muistin paikka on autotallissa. Siinä hetkessä kun löysin paperit. Kun lakkasin kutsumasta Ailaa äidiksi. mikä oli rangaistukseni hänelle.
Emilia alkaa etsiä biologista äitiään odottaessaan
omaa lastaan. Hän ottaa yhteyttä tähän äitiinsä ja kutsuu
kahvilaan. Kaupungin toisella laidalla vieras nainen valmistautuu lähtöön,
varaa taivaalle tähyillen mukaansa sateenvarjon. Kerttu pohtii lähtöä
tehdessään mennyttä. Kerttu oli odottanut lähes neljäkymmentä vuotta puhelua,
jonka oli pelännyt tulevaksi. Kerttu miettii olohuoneessaan kaikkea tapahtunutta,
viranomaisten yhteydenottoa. Pitäisikö hänen ottaa jotain mukaansa, valokuva nuorena?
Hän
oli juuri täyttänyt kaksikymmentä, opiskeli ensimmäistä vuottaan yliopistossa,
mitä hän olisi heille sanonut?
Emilia istuu kahvilassa ja arvioi tulijoita. Hän on
kahdeksannella kuulla raskaalla ja ajoissa odottamassa tulija, joka on asunut
tuossa likellä, vajaan kolmenkymmenen kilometrin etäisyydellä. Emiliä käy
kauhun kiitoradalla odottaessaan, vielä ehtisi livistää pois.
Joskus kauan sitten sinä annoit minulle nimeksi Silja.
Sitä ei saa koskaan pyyhityksi pois."
Onko mahdollista, että näemme kaiken kuluneen ajan yli ja tunnistamme heti toisemme?
Tieto adoptiosta keinuttaa oman elämän sekaisin.
Adoptoitu joutuu kysymystulvan eteen. Kuka
minä olen? Miksi minut hylättiin? Minkälainen minun elämäni olisi voinut olla? Odotus
sijoittuu aikaan, joka oli hyvin erilainen kuin nykyaika. Emilian äiti tekee
ratkaisunsa ajassa, jolloin elämä oli erilainen niin naisen työkuvan, lasten
hoitopaikkojen ja yksinhuoltajan roolin takia. Biologisen äidin päätös olisi voinut
olla erilainen tänä päivänä. Hylätty käy
leikkiä katkeruuden ja häpeän kanssa, miksi en kelvannut. Hirveintä on saada tietää, että ennen minua
tai minun jälkeeni toinen on ollut kelpaava, kelvollinen, toivottu ja
hyväksytty. Realiteetit eivät selitä tarpeeksi.
Odotus on kertomus perheestä, jossa jokainen yrittää
selviää omasta roolistaan vieraan tavoin ja toisaalta se on kertomus äidistä,
joka jätti roolinsa väliin. Lukijana olen aika hämmentynyt tarinasta ja ihastunut kirjan aitoudesta. Miten
tämä eroaa niin monista kaltaisistaan tarinoista? Rinteellä on oma äänensä kertoa koskettava
tarina. En ole banaalien loppujen lukija, mutta Emilian kohtuuttomuus hiertää minua
pahasti, että onko kenelläkään oikeutta tuollaiseen välinpitämättömyyteen ja itsekkyyteen?
Tarina saa ajattelemaan asioita eri osapuolten kautta. Ihminen on osa oman
sukunsa jatkumoa, ja oman taustansa tunteminen helpottaisi elämää ja oman
identiteettinsä ymmärtämistä ja rakentamista vähentäen irrallisuuden tuntemusta.
Toisaalta ihmiset erehtyvät ja tekevät
virheitä, mutta etsivät heidän mielestään oikean ehkä vaikeankin ratkaisun,
jonka tuomitseminen ei ehkä ole oikein tai oikeutettua. Odotus on vahva ajatuksia herättävä esikoisromaani.
Liisa Rinne Odotus
Atena
2015. Arvostelukappale. KiitoksinKirjasähkökäyrä
Ymmärsin adoptiolapsen ajatuksia, sillä yksi tuntemani ihminen on adoptiolapsi. Hän on aina tiennyt olevansa adoptiolapsi. Hän on tuntenut olevansa ulkopuolinen ja otti aikuisena selvää biologisesta perheestä. Sai suurperheen sisaruksista ja serkuista, mutta biologinen äiti ei halunnut olla missään tekemisissä hänen kanssaan. Voin kuvitella sen hylkäämisen tunteen, jota hän on aina kokenut. Miksi ei kelpaa?
VastaaPoistaKirja on todella hienosti kirjoitettu tarina.
Tuo on vaikea tapaus, kun sisaria on noin valtavan määrä. Tuossa sinun esimerkissä hämmentyy, että mikä on voinut olla äidin syy. Jokin hänet on ajanut tilanteeseen. Miksi kysymykset ovat luonnollisia ja pakollisia.
PoistaMinusta tuntuu vaikealle ymmärtää, että miten äidiksi kutsuminen voi lakata totuuden tultua ilmi Ja miten lopussa Aila ja Lasse ohittuvat. Ehkä se tuntuu pahimmalle.
Uskon myös, että hylkäämisiä on tehty lapsen paremman elämän toivossa, epäitsekkäästi. Lapsi on voinut saada kodin ja koulutuksen. Se ei aina ole vain huono asia.
Pidin kovasti lukemastani, sillä siihen oli saatu esiin voimakkaita tunteita. Eikä vain siloteltuja latuja