Don DeLillo
(1936) on amerikkalaisen nykykirjallisuuden merkittäviä nimiä.
Don DeLillo on kasvanut New Yorkin Bronxissa italialaisen
siirtolaisperheen lapsena. Häneltä on suomennettu myös Omegapiste (2011), Esittäjä
(2001), Alamaailma (1999), Mao II (1993), Vaaka (1988) ja Valkoinen kohina (1986). DeLillo kuuluu kirjailijoihin, jotka
puhuvat mieluiten työnsä kautta, mikä onkin minulle mieleen, sillä en ole kiinnostunut
kirjailijoiden haastatteluista.
Olen lukenut aiemmin
Don DeLillon kirjan Omegapiste. Omegapiste sattui koskettamaan minua,
sillä se rakentui osin Hitchcockin elokuvan Psyko
kautta. Minulla oli tarttumispintaa aiheeseen ja sain otteen kirjasta. Toisin
oli Cosmopoliksen kanssa, vaikka olen
lukenut Cosmopoliksen ja katsonut
elokuvan, niin paikoin olin kovilla.
Cosmopolis
ei ollut kuitenkaan kirja, jonka kohdalla olisin miettinyt keskeyttämistä. Sen
sijaan minulla oli vaikeuksia elokuvan kanssa ja sen jälkeen kirjoitetussa
blogitekstissä. David Cronenbergin
ohjaama elokuva jakoi aikoinaan
mielipiteitä Cannesin elokuvajuhlilla. Itse kompuroin henkilökohtaisten vaikeuksien
kanssa, sillä kirjan päähenkilö on Eric Parker, jonka roolissa nähdään Robert
Pattison. Minun oli hieman vaikea saada Twilight-hurmuri
irti vampyyrin leimastaan, joten se teki katsomisesta hyvin epätodellisen ja
paikoittain aiheettomasti koomisen. Joka tapauksessa Cosmopolis on erinomainen
mahdollisuus näyttelijälle jättää vampyyrit taakseen.
Läpi elokuvan minua
häiritsi limusiinin matelu, sillä yritin tavoittaa mieleen klassikkoelokuvan,
mutta en ole keksinyt vieläkään elokuvan nimeä. Elokuva lienee mustavalkoinen,
1950-60 -lukulainen, jossa nainen etenee muotihuoneesta toiseen, jossa juoni on
minimaalinen, mutta se luetaan merkittäviin elokuviin. Onko ohjaajana sitten
Truffaut, Buñuel, Fellini vai kuka?
Cosmopoliksessa
korostuu yhteiskunnallis-poliittinen aspekti, jossa raha, teknologia, ihmisen
ulkopuolisuus, väkijoukot sekä terrorismi ovat keskiössä. Kirjan juoni on
limusiinin liikkeestä syntyvä futuristinen performanssi Manhattanilla, jonka
juonena lienee parturiin matkaaminen tai oodi New Yorkille? Vai onko tämä edes
narratiivinen tarina vai enemmänkin satiirinen dokumentti?
Tietokonevalta epäilystä lopun. Kaikki epäilys kumpuaa menneestä kokemuksesta. Mutta menneisyys on katoamassa. Ennen me tunsimme menneisyyden, mutta emme tulevaisuutta. Siihen on tulossa muutos. Kinski sanoi. "Me tarvitsemme uuden aikateorian."
Cosmopolis tapahtuu yhden
päivän aikana Manhattanin kadulla. Limusiini lipuu verkkaisesti
uhmaten väkijoukkoja ja kaaosta. Cosmopolis
on dystopia, joka tapahtuu tulevaisuudessa, jonkin aikaa meistä tuonnempana. Eric
Packer on 28-vuotias upporikas miljardööri-valuuttakeinottelija, joka astuu hulppeasta
kattohuoneistostaan kadulla odottavaan ylellisesti varustettuun valkoiseen
limusiinitoimistoonsa. Tänä huhtikuun päivänä vuonna 2000 hänellä on ohjelmassa
käydä kauppaa jenillä, seurata finanssimaailmaa ja leikkauttaa tukkansa kaupungín
toisella puolella.
Ericin matka parturiin on moderni Odysseia. Matkaa hidastuttaa monet syyt: presidentin autosaattue, mielenosoitukset, ilkivalta, rap-idolin hautajaiset ja elokuvan kuvaus. Autoon piipahtaa vieras toisensa perään, turvamies kulkee vierellä, lääkäri tekee erittäin perusteellisen ja intiimin terveystarkastuksen jne. Välillä Eric lähtee autosta intiimiin tapaamiseen, kun taas välillä tapaaminen hoituu limusiinissa.
Ericin matka parturiin on moderni Odysseia. Matkaa hidastuttaa monet syyt: presidentin autosaattue, mielenosoitukset, ilkivalta, rap-idolin hautajaiset ja elokuvan kuvaus. Autoon piipahtaa vieras toisensa perään, turvamies kulkee vierellä, lääkäri tekee erittäin perusteellisen ja intiimin terveystarkastuksen jne. Välillä Eric lähtee autosta intiimiin tapaamiseen, kun taas välillä tapaaminen hoituu limusiinissa.
Cosmopolis
on mielenkiintoinen romaani, jonka lukee mielellään, mutta enemmänkin se voisi
avautua eli lukija joutuu paikoin koville. DeLillon näkemys rahan mahdista
kulttuurissamme on hätkähdyttävä ja dystopiana ahdistava. Eric Packerin inhimillisyys
paljastuu hänelle liian myöhään kaiken jo ohitse lipuneena..
Don DeLillo
Cosmopolis
Tammi 2004. Keltainen
kirjasto, 2. painos. Kotikirjasto.
Cosmopolis on luettu Erjan lukunurkassa
Ehdotan siksi klassikkoelokuvaksi, joka sinua kesken lukemisen häiritsi Godardin Hullu Pierrotia. Tässä ote Teeman arviosta viime vuonna, jolloin elokuva esitettiin sillä kanavalla:
VastaaPoistaHullu Pierrot on rakkauselokuva, road movie ja jännityselokuva. Se yhdistää runoutta ja sarjakuvaa, poppia ja politiikkaa, ylevää ja pöhköä, toimintaa ja hiljaisuutta tavalla, joka 1960-luvun puolivälissä oli uutta ja ainutlaatuista. Vieläkin se tuntuu nuorelta, liki 50-vuotiaana uuden aallon vanhuksena.
Tuo ei vaikuta tutulle. Näkemästäni on jo joitakin vuosia. Tv:stä sen katsoin jonain sunnuntaina. En muista, kuin että blondi nainen menee muotihuoneeseen, kulkee katuja ja poikkeaa liikkeisiin. Juutuin katsomaan elokuvaa kesken, koska se oli näitä pakosti nähtäviä, ja jokin siinä koukutti minuakin.
PoistaTuo Godardin leffa pitäisi katsoa.