Sofia Torvalds Luoksein jää: Äideistä
Alkuteos
Bliv
du hos mig
Käsikirjoituksesta
suomentanut Susanna Hirvikorpi
Kustantamo
S&S. 2016.
Sukuni kertomus on kertomus eroista. Siinä erotetaan toisistaan ne, jotka olivat kerran toisilleen kaikki kaikessa, tai uskoivat olevansa. Lapset erotetaan vanhemmistaan: heidät lähetetään Ruotsiin, maalle sukulaisten luo, kesätyöhön kieltä oppimaan, leireille. Aikuiset jättävät toisensa tieten tahtoen.
Sofia Torvaldsin kirja on
sukutarina, mutta se on hieman erilainen. Pidän tavattomasti kirjan tavasta
käsitellä kollektiivisesti sukutarinaa. Kirjailijan oma näkökulma on hänen
lapsuuteensa 70-luvun Lauttasaaressa ja aikuisuuden Espoossa. Torvalds lähestyy
menneisyyttä ja sukunsa naisia havaiten, miten asenteet ja tavat siirtyvät
sukupolvien ketjussa. Luoksein jää on
yhdistelmä muistelmaa, omaelämäkerrallista kertomusta, fiktiota ja
fragmentaarisia tuokiokuvia suvun jäsenistä.
Kun olemme eläneet kokonaisen elämän, katsomme ympärillemme kuvitellen tietävämme, kuka on valinnut oikein ja kuka väärin. Jaamme ihmiset onnellisiin ja onnettomiin. Näemme, kuka tarttui pulloon, kuka sulkeutui taloonsa ja alkoi kerätä vanhoja sanomalehtiä. Näemme, kuka makaa yksin kroonikko-osastolla. Näemme ja mietimme, mitkä harha-askeleet johtivat mihinkin.
Äidinäiti Kerttu istuu ruokasalin
pöydän ääressä kirjansa ylle kumartuneena. Oma äiti istuu nojatuolissa. Tuokiokuva
ja illuusio, joka särkyisi, jos lapset pelmahtaisivat idylliin. Kuolleet äidit
tulevat vastaan kaupungilla, seuraavat Akateemiseen ja Starbucksiin pienen
välimatkan päässä. Kerttu kirjoittaa pitkän rivin kirjoja, sitten kustantamo
kieltäytyy yhdestä käsikirjoituksesta. Sen jälkeen Kerttu ei kirjoita enää
ikinä. Ei sanaakaan.
Pitääkö äidin tyytyä siihen elämään, jonka hän on saanut, vai onko hänellä oikeus valita oma elämä? Miten käyttäytyy nainen, joka on ”uskollinen istelleen”? Jos hänen pitää valita onnellisuuden ja lasten väliltä, voimmeko suoda hänelle sen, että hän valitsee onnen?
Yksi menneisyyden hahmoista on
Fanny, joka asui lähellä Porvoota suuressa talossa ennen muuttoaan Pietariin. Myöhemmin hän hylkäsi kaksi poikaansa
rakkauden vuoksi. Neiti K kantaa parin vuosisadan aikaista tuskaa. Kertoja
kohtaa tuon kaukaisen sukulaisen sattumalta paremman väen hoitokodissa. Neiti K
oli niiden lasten jälkeläinen, jotka olivat syntyneet Märtan isänäidin Fannyn
ensimmäisestä avioliitosta, ja vastaavasti hän tiesi kertojan toisen avioliiton
jälkeläiseksi. Mikä häntä kalvoi? Hän luuli toisen päässeen osalliseksi jostain
sellaisesta, mistä oli jäänyt itse paitsi.
Fanny oli
kuusitoistavuotias ja osallistui metsästysretkeen, joka rouva Aurora Karamzin
järjesti Träskändassa. Fanny oli onnettomasti naimisissa
ja onnellisesti rakastunut. .Hänellä oli keuhkotauti. Hän oli luovuttanut. Keuhkoparantolassa baijerilaisella
lääkärillä oli viisas neuvo everstille: antakaa hänelle ero, niin hän saa kuolla
rauhassa. Miesten periksi antaminen
johtikin Fannyn elpymiseen. Fanny saa vielä miehen ja kolme poikaa, mutta mies kuoli
liian aikaisin, vaikka Fanny sai elää pitkän elämän.
Äidin pitää uhrautua. Koko hänen olemuksensa on sitä, että hänen on oltava saatavilla, väsymättä. Naisen on syytä ymmärtää tätä joka kerta kun hän harrastaa seksiä ja kenties saattaa alulle uuden elämän. Ongelma on se, että hän ei ymmärrä. Silloin syntyy huonoin mahdollinen äiti: sellainen jonka mielestä omista lapsista huolehtiminen ei ole sen paremmin velvollisuus kuin ilonaihekaan.
Kuolleet esiäidit seuraavat
nykyisten toimia tehden menneisyyden syklit, aiemmat sukupolvet eläviksi tässä
hetkessä. Näinhän me uskoimme ennen vanhaan kansanuskossa, emme olleet vapaita,
sillä hyvittelimme vainajia, emmekä puhu vieläkään pahaa kuolleista.
Kollektiivinen muisti on vanhaa. Olemme sidoksissa menneiden sukupolvien ratkaisuihin.
Torvalds saa lukijan pohtimaan,
kuinka paljon kannamme mukanamme aiempien sukupolvien kokemuksia, tragedioita,
asenteita ja tapoja? Kuinka usein teemme sen tietämättämme tai tahdottomasti
perineenä. Salaisuudet ovat viheliäisiä luurankoja, jotka pyrkivät
päivänvaloon. Torvalds ei syyllistä ketään, vaan hän etsii vastauksia
esiäitiensä ratkaisuihin, sillä äitiys ei ole ollut koskaan mutkatonta.
Voimmeko oppia edellisten sukupolvien virheistä? Olemme niin hyvin
kasvatettuja, että emme esitä kysymyksiä silloin kuin, niihin voisi saada vielä
vastauksen. Onko jollakulla oikeus viedä virheensä mukanaan?
Yhtä lailla tämä on tarina äitiydestä kuin myös naiseudesta. Naisten mahdollisuudesta valita roolinsa. Luoksein jää on hurmaava teos naiseudesta sukupolvien ketjussa, osallisuudesta ja riipaiseva kirja myyttisestä äitiydestä.
Yhtä lailla tämä on tarina äitiydestä kuin myös naiseudesta. Naisten mahdollisuudesta valita roolinsa. Luoksein jää on hurmaava teos naiseudesta sukupolvien ketjussa, osallisuudesta ja riipaiseva kirja myyttisestä äitiydestä.
Ulla uskon sinua, että tämä on hieno kirja. Mun piti lukea tämä, mutta sitten tuli juurikin pienoinen ahdistus siitä, että aihe on, sanojasi lainaten "myyttinen äitiys." Onnistuuko Torvalds tässä välttämään stereotyyppiset kuvaukset asiasta? Mietin vielä, luenko tämän. Aiheensa puolesta ei ehkä ihan mun juttu, mutta toisaalta kiinnostaakin.
VastaaPoistaPelkäsin aihetta myyttisyyden takia, sillä tämä ei ole minun mukavuusaluetta. Mutta minusta hän riisuu naisen paljaaksi. Emme voi laukoa totuuksia toisten ratkaisuista. Kukin on tehnyt ratkaisunsa siten, että me emme voi tuntea tilanteita. Minusta tässä on paljon hyvää, sillä emme ole vapaita, vaan ketjussa.
PoistaBlogissani on sinulle palkintohaaste! http://unelmienaika.blogspot.fi/2016/06/blogger-recognition-award.html
VastaaPoista