Venäjä on tänä
vuonna Helsingin kirjamessujen teemamaa, joten päätin nostaa tämän blogitekstini esiin,
vaikka julkaisin tekstin vuoden alussa blogissani. Naisia Venäjän kulttuurihistoriassa esittelee naisia taiteen,
tieteen uskonnon, talouselämän sekä politiikan saralla. Aikajana ulottuu
1700-luvulta nykypäivään. Venäjän kulttuurista ja kulttuurihistoriasta on
kirjoitettu hyvin paljon, mutta naisten osuus ja rooli on jäänyt
miesvaltaisuuden varjoon. Teoksessa pohditaan miten he ovat löytäneet paikkansa
yhteiskunnassa ja mikä heidän kokemuksiaan yhdistää ja erottaa eri aikoina.
Yksittäisten naisten kohtalot sijoitetaan keskeisiä historiallisia tapahtumia
vasten.
Teos koostuu
luvuista, jotka on kirjoittanut 13 suomalaisessa yliopistomaailmassa
vaikuttavaa naistohtoria, jotka toimivat opettajina ja tutkijoina venäjän
kielen, kirjallisuuden, kulttuurin, taidehistorian ym. aloilla.
Kirja alkaa johdannolla venäläisten naisten kulttuurihistoriaan,
jossa todetaan muun muassa, että monet venäläiset mieskirjailijat ovat tulleet
maailmankuuluiksi naishahmojen (Anna Karenina) kuvauksella, mutta toisaalla
historialliset naiset ja heidän toimintansa on jäänyt tuntemattomaksi. Suuri
yleisö tuntee Leninin ja Hruštšovin, mutta harva on kuullut Jekaterina Daškovasta,
Jekaterina Furtsevata tai Jevdokija Rostoptšinasta.
Kussakin luvussa
kuvataan nainen tai useampi nainen oman historiansa kontekstissa. Kirjassa
kuvataan venäläisten naisten valintoja ja mahdollisuuksia eri aikoina ja
yhteiskunnan eri aloilla sekä toisaalta tulkitaan Venäjän historiaa naisten näkökulmasta.
Katariina suuren varjossa esittelee
keisarinna Katariina II eli Katariina Suuren ja Pienen Katariinan eli
ruhtinatar Jekaterina Daškovan. Katariinojen elämäntarinat kertovat
aatelisnaisen aseman murroksista valistuksen ja uuden ajan Venäjällä.
Salonkien naiset esittelee venäläistä salonkikulttuuria ja naisten
osuutta sen luomisessa. Salonki oli 1800-luvun alkupuolella ainoa
toimintapaikka, jossa naisilla oli mahdollisuus osallistua yhteiskunnalliseen
elämään.
Koko maailman äiti kertoo Maria Pariisilaisesta
(Jelizaveta Pilenko), modernistirunoilijasta, kuvataiteilijasta, ensimmäisestä
venäläisestä naisteologista ja vasemmistoradikaalista. Pariisissa hän oli
aktiivisesti mukana mm. vastarintaliikkeessä natseja vastaan. Hänen elämäntarinansa
havainnollistaa kokonaisvaltaisen omistautumisen eetosta. Tämä eetos tulee
esille myös monissa muissa tämän teoksen esittelemissä naisten
elämäntarinoissa.
Naiskirjailijat miesten kirjallisuushistorian haastajina kertoo
ajanjaksosta 1800-luvun puolivälistä 1920-luvulle, jolloin Venäjä pyrki pois
talonpoikaisorjuudesta sivistysvaltioksi. Kysyttiin mm. pitäisikö myös naisia
kouluttaa ja mitä naiset tekisivät koulutuksellaan?
Uudelleen löydetyt teokset ovat auttaneet nostamaan esille uusia tutkimuskysymyksiä ja korjanneet näkemyksiä venäläisen kirjallisuuden vaiheista. Yksi olennainen korjaus on juuri sen oletuksen kumoaminen, että naiset eivät olisi kirjoittaneet eivätkä olleet aikalaislukijoidensa suosiossa. Suurten naisrunoilijoiden, kuten Anna Ahmatovan tai Marina Tšvetajevan, rinnalle on nostettu proosa- ja näytelmäkirjailijoita, jotka ovat osallistuneet aikansa ajankohtaisiin keskusteluihin ja tarttuneet kiperiin yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Rosenholmin mukaan kaikille tuon ajan naiskirjailijoille oli ominaista tasapainottelu ja luoviminen ristiriitaisten odotusten, mahdollisuuksien ja rajoitusten alla. Tasapainottelun keinoihin kuuluivat 1800-luvulla muun muassa miehen nimen käyttö salanimenä sekä esipuheet, joissa jo ennakoidaan tuleva kritiikki, vähätellään omaa luovuutta, kielletään kirjallinen kunnianhimo ja etsiydytään arvostettujen mieskirjailijoiden suojiin.
Taidemaailmat törmäävät kertoo Marija Baškirtsevasta.
1870-luvulla pääsy Pariisiin merkitsi naistaiteilijalle vapautusta kotimaan
ahtaista oloista. Taidekäsitysten murros mahdollisti naistaiteilijoiden
esiintulon ns. hopeakaudella ja erityisesti 1900-luvun alun
avantgardetaiteessa.
Näyttelijä ja aika jatkaa naistaiteilijoiden elämän
kuvaamista. Pääosissa ovat Olga Knipper, joka säilytti ja välitti eteenpäin
vallankumousta edeltänyttä aikaa ja kulttuuria Anton Tšehovin leskenä sekä
Zinaida Raih (”kamelianainen”).
Vallankumouksen uusi nainen kertoo
yhteiskuntateoreetikko, naisasian puolustaja, kirjailija, sosiaaliministeri ja
diplomaatti Aleksandra Kollontain elämästä. Bolševikkivallankumouksellisena hän
ajoi radikaaleja yhteiskunnallisia uudistuksia.
Sota naisten muistissa tarkastelee Stalinin ajan
Neuvostoliittoa ja toista maailmansotaa mm. rintamatulkki ja kirjailija Jelena
Rževskajan elämän ja tuotannon valossa. Luvussa on myös pitkä katkelma (ss.
227-231) tämän vuoden nobelin voittaneen Svetlana Aleksijevitšin kirjasta Sodalla ei ole naisen kasvoja.
Valkovenäläinen toimittaja ja kirjailija Svetlana Aleksijevitš julkaisi vuonna 1985 teoksen Sodalla ei ole naisen kasvoja. Se koostui sodan kokeneiden naisten haastatteluista ja oli ensimmäinen teos, joka nosti esille naisten omat muistot sodasta, vieläpä ennen perestroikaa. Kirja kertoo rintamalla eri tehtävissä toimineiden ”tavallisten sotatyttöjen” kokemuksista, joista neuvostoaikainen sotahistoria oli vuosikymmeniä vaiennut.
Neuvostonainen vallan huipulla avaa näkymiä
myöhäissosialismin sukupuolijärjestelmään kertomalla Jekaterina Furtsevan
elämäntarinan. Hän oli taitava taktikko, joka osasi pelata poliittisia pelejä
ja luovia poliittisessa ristiaallokossa.
Maaseudun babuškat kuvaa maaseudun naisten ja erityisesti
isoäitien, babuškojen, elämää ja perhesuhteita Neuvostoliitossa ja uudella
Venäjällä. Naisilla oli merkittävä asema taikauskon ja kansaparannuksen
säilyttäjänä ja uusille sukupolville välittäjänä. He pitävät yllä perhesiteitä
yli rajojen muun muassa sähköisen viestinnän, vierailujen ja perhekertomusten
avulla sekä hyödyntämällä uskonnon vahvaa perinnettä.
Naisyrittäjät talouden murroksessa käsittelee
Neuvostoliito jälkeistä talousromahdusta ja naisten selviytymisstrategioita ja
taloudellista toimintaa.
Feminismi, naisliike ja tasa-arvon paradoksit kertoo
feministiaktivisti Valentina Uspenskajan elämästä ja toiminnasta. Hän on
toiminut kulttuurin välittäjän roolissa idän ja lännen välillä.
Eliittinaiset ja arkipäivän glamour populaarikulttuurissa lähestyy uutta sukupuolijärjestelmää ja luokkajakoon liittyviä symbolisia ja kulttuurisia merkityksiä kirjailija Oksana Robskin näkökulmasta.
Feminismi asettuu venäläisessä keskustelussa usein vastakkain perheen ja äitiyden kanssa, joita sen koetaan uhkaavan. Miltei jokaisessa Uspenskajasta kirjoitetussa paikallislehden haastattelussa kiirehditään heti alussa painottamaan, että hän on äiti ja elää onnellisessa parisuhteessa. ”Valentina Ivanovnalla on sympaattinen mies, kaksi poikaa ja viihtyisä koti. Äitiyden ja perheen keskeisyyttä venäläisessä kulttuurissa selittävät osittain ortodoksisen kirkon näkemykset pyhästä äitiydestä ja neuvostoteologian vaalima äitiyskultti… Pussy Riotin kohtalo muistuttaa 30 vuotta aiemmin toimineen Maria-ryhmän kohtalosta: molempien ryhmien poliittiset mielenilmaukset nujerrettiin voimatoimin. Näiden ryhmien kohtalo kertoo siitä, miten poliittisesti tulenarkaa feminismi Venäjällä on. Se kertoo myös feministisen kamppailun historiallisesta jatkumosta sekä siitä, miten jokainen naissukupolvi vuorotellen koettelee vallan, vapauden ja vastarinnan rajoja.
Eliittinaiset ja arkipäivän glamour populaarikulttuurissa lähestyy uutta sukupuolijärjestelmää ja luokkajakoon liittyviä symbolisia ja kulttuurisia merkityksiä kirjailija Oksana Robskin näkökulmasta.
Neuvostoliiton jälkeistä kulutuskulttuuria alettiin lähestyä aakkostetuin luetteloin jo 1990-luvun alussa, lähestulkoon samaan aikaan kun perinteiset neuvostotuotteet alkoivat väistyä ihmisten arkipäivässä ulkomaisten kulutustavaroiden tieltä. Tällöin myös mainokset rynnistivät katukuvaan ja televisiossa näytettiin yhä enemmän ulkomaalaisia viihdeohjelmia.
Kohti moniäänistä kulttuurihistoriaa kokoaa yhteen
venäläisen kulttuurihistorian teemoja ja toiminnan muotoja jotka toistuvat
edellisten lukujen naisten elämänkerroissa. Monissa tilanteissa tässä
tarkasteltujen naisten elämäkerrat ovat lähempänä esimerkiksi suomalaisten
naisten elämäntarinoita kuin omien maanmiestensä, ja päinvastoin.
Sukupuolijärjestelmän jatkuvuuksien ja murrosten pohtiminen on tärkeää, jotta
naisten historia tulee näkyväksi. Näin voidaan kyseenalaistaa totunnaisia tulkintoja.
Lopuksi on aikajana,
johon on koottu tärkeimmät tapahtumat aikajärjestyksessä, viiteluettelo, varsin
mittava lähde- ja kirjallisuusluettelo, henkilöhakemisto ja aivan lopuksi
esitellään tekijät.
Kirjan artikkelien
laaja-alaisuus valottaa naisten asemaa ja elämää venäjän historiassa sen eri
aikoina. Teos lähtee liikkeelle
yksittäisten naisten elämäntarinoista ja toiminnasta, joita peilataan
venäläisen yhteiskunnan ja kulttuurin keskeisiin tapahtumiin ja
kehityskulkuihin. Naisten kertomuksia tarkastelemalla tuodaan historiaan myös
uusia ääniä kyseenalaistamaan suurten kertomusten yleispätevyyttä. Mennyt antaa
avaimia myös tähän päivään.
Arja Rosenholm, Suvi Salmenniemi & Marja Sorvari
(toim.) Naisia Venäjän kulttuurihistoriassa
Gaudeamus 2014.
Kustantajalta. Kiitoksin
Kiinnostavaa, kiitos kirjavinkistä!
VastaaPoistaKiitos kommentista. Kiva, että pidit. Ajattelin, että tämä on ajankohtainen teksti messujakin ajatellen.
PoistaLjudmila Ulitskajaa en löytänyt lukemastani. Tätä ihmettelin eniten.
VastaaPoista