Matkaopas
Keskiajan Suomeen herättää monenlaisia ajatuksia. Minkälainen opas on aikamatka
olemattomaan? Minkälaista on lukea matkaopasta jonnekin, jota ei ole? Keskiaika
on ollut viime vuosina esillä paljon, keskiajan pimeyttä on yritetty kuvata
uusiksi. Mitä keskiaika tuo mieleen?
Ensimmäisenä mieleen tulevat ehkä sen mahtavimmat monumentit eli linnat,
mahtitalot ja kirkot. Keskiajan maailma sisälsi paljon muutakin, myös
tavallisen ihmisen arkea ja eloa.
Keskiajan jäänteitä on yhä jäljellä, vaikka suurin osa ei ole näkyvissä,
mutta monia perustuksia on säilynyt maan uumenissa. Ajallisesti kirjassa
keskitytään 1400-lukuun.
Voisi kysyä, miksi Matkaopas esittelee keskiajan
Suomea – sellaista valtiota kun ei ollut olemassakaan. Kirja kertookin Ruotsin
itäosasta, Österlandista eli Itämaasta, joka sijaitsi nykyisen Suomen alueella.
Nyky-Suomen kartalle asetettuna Itämaa vastaa Etelä-Suomea, Ahvenanmaata,
Pohjanmaata Kemijoelle asti ja puolta Karjanlankannaksesta. Nykyisen
Keski-Suomen tienoilla sijainneet erämaat ja Lappi eivät kuuluneet kenellekään
valtakunnalle.
Keskiajan arki ei ollut tylsää tai merkityksetöntä.
Juhlat ja perinteet värittivät koko elämää ja vuodenkiertoa, ja joka päivä oli
mielenkiintoinen. Tätä pohjaa vasten voisi jopa väittää, että ajoittaisesta
nälästä ja puutteesta huolimatta keskiajan ihmiset olivat usein onnellisia. He
osasivat arvostaa elämänsä tärkeitä asioita – perhettä, ystäviä, ruokaa ja
terveyttä. Keskiajalla elettiin täyttä elämää.
Kirjassa on
neljätoista lukua, joissa käsitellään:
I Metsien ja järvien Itämaa.
Kirjan
maisemassa keskiajalla Suomi on kaukainen ja eksoottinen maa ja suomalaiset Ruotsin
alamaisia. Harvaan asuttua maaseutua ja erämaata, asutuskeskittymät parhaiden
viljelymaiden ja vesireittien varrella. Elämän keskittyessä Varsinais-Suomeen,
Hämeeseen ja Uudellemaalle.
II Paikalliset kertoo ketä
siellä asui. Minkälaisia nämä ihmiset olivat kooltaan, nimiltään jne.
III Uskonto ja maailmankuva kertoo uskosta ja yliluonnollisesta, helvetistä ja
taivaasta. Maailmankuva on erilainen, taikausko, haltijat, pahat voimat ovat
ottamassa ja antamassa väriä arkeen. Suomalaisten maailmankuva rakentuu
voimakkaasti katolisen kristinuskon varaan. Keskiajalla ihminen oli kirkon jäsen tavalla tai toisella eli sen ulkopuolelle ei voinut jättäytyä.
IV Matkaajan perustiedot kertoo mitä matkalla tarvitaan ja miten
käyttäydytään. Reissaajan asema on turvaton ja miehinen, sillä keskiajan yhteiskunta rajoittaa
naisten liikkumista. Tässä osiossa kerrotaan matkavarusteista,
rahajärjestelmistä, mitoista, ajasta, juhlapyhistä, luku- ja kirjoitustaidosta
ja käytöstavoista, hygieniasta. Aikamatka keskiaikaan vaatii omat käyttäytymissääntönsä.
V Matkustaminen kertoo kuinka
löytää perille sekä teistä ja poluista. Matkustaminen on hidasta ja vie aikaa. On
pärjättävä ilman navigaattoria, karttoja ja tienviittoja, on huomioitava
vuodenajat, teiden ja polkujen kunnossa on eroja. Matkalaisella ei ollut kiirettä, mutta
pimeyttä hänen päivässään oli yllin kyllin, sillä valoa ei tullut katkaisinta
painamalla ei sen enempää sisällä kuin ulkona.
VI Majoittuminen
antaa ohjeita, miten löytää yöpymispaikka. Krouvit, killat ja majatalot
tarjoavat taukopaikkoja. Tarjolla on ruoan ja juoman lisäksi muutakin
ajanvietettä.
VII Ongelmatilanteet.
Keskiajan Suomessa ei koskaan tiedä, mikä onnettomuus seuraavana iskee. Vaaroja
on paljon ja apua on harvoin likellä. Vaaroja aiheuttavat tulipalot, väkivalta,
varkaudet, ryöstöt, murhat, villieläimet, sairaudet, haaverit ja noituuden voimat.
VIII Ruoka ja juoma.
Miltähän keskiaikainen ruoka maistui? Pöydänantimet riippuvat siitä, mitä
kulloinkin on tarjolla, eniten ruokaa on tarjolla sadonkorjuuaikaan. Talonpojan pöytä on erilainen kuin vauraan väen.
Eroja on myös viljavien ja köyhempien viljelysmaiden suhteen.
IX Pukeutuminen.
Vaatteista selvisi kantajansa yhteiskunnallinen asema. Pukeutuminen lienee myös
oleellinen tieto, sillä matkalainen tuskin haluaa joutua silmätikuksi nykyajan
vetimissä. Vaatteet paljastavat kulkijan yhteiskunnallisen aseman, toisaalta
ylipukeutuminenkaan ei ole sopivaa. Tässä osiossa selvitetään materiaalit ja asusteet.
X Mitä ostaa? Suomessa
riittää paljon mielenkiintoisa ostettavaa. Tuotteet ovat käsityötä ja
lähituotantoa: astioita, tuohitöitä, punoksia, sepäntuotteita, asusteita,
koruja, mausteita, turkiksia ja eläimiä. Markkinat ovat oivia kaupantekopaikkoja. Turkisten
ja talin sekä voin kauppa on lakisääteistä. Kaupungista voi hankkia
kirjoitusvälineitä ja äärimmäisen kalliita kirjoja.
XI Mitä tehdä? Markkinoille,
pyhiinvaellukselle vaiko metsästämään tai kalastamaan. Elämä on keskiajallakin
muutakin kuin kurjuutta ja työtä, sillä elämään mahtuu koko sen kirjo eli ilot, riemut ja huvit. Tarjolla on urheilua, turnajaisia, pelejä, metsästystä,
leikkejä, näytelmiä, laulua ja
musiikkia.
XII Suomen Turku.
Itämeren metropoli. Turku on Ruotsin Itämaan suurin ja vanhin kaupunki. Hieman
kaupungin ulkopuolella kohtaamme Turun linnan Aurajoen suulla. Matkalla voimme
törmätä myös Hirttomäkeen. Turun tuomiokirkko, maamme ainoa basilika, seisoo
jylhänä ottamassa vastaan sanankuulijoitaan.
XIII Muut matkakohteet. Suomen kahdeksasta linnaläänistä jokainen on
erilainen mielenkiintoinen matkakohde. Ahvenanmaan valkoisissa kirkoissa on
tuulahdus eurooppalaisuutta. Matkailijalle avautuu historiallinen Varsinais-Suomi,
merellinen Ahvenanmaa, harjujen ja järvien Häme, lakeuksien ja noitien Pohjanmaa
ym.
XIV Kotiinpaluu.
Keskiaika ja me. Keskiaika elää meissä ja se oli joskus ennen muinoin
todellisuutta, jota me yritämme tavoittaa tämän kirjan avulla eläväksi. Meillä on kuitenkin
kollektiiviset muistot aina jossain muodossa tallessa jonkinlaisina.
Arkeologisten tutkimusmenetelmien avulla pystymme tutkimaan menneisyyttä
tekemään ajoituksia ja löytämään muinaisjäännöksiä, jotka valottavat entisajan
elämänmenoa paljon keskiaikaakin kauemmaksi. Oma aikamatkamme keskiaikaan kohtaisi
melkoisia vaikeuksia ja yhteentörmäyksiä keskiajan ihmisen kanssa. Se olisi
samanlainen järkytys keskiaikaiselle talonpojalle, jos hän tulisi vierailulle
meidän moderniin, teknologiseen, kaupunkimaiseen yhteiskuntaan. Yhteiskuntamme on kuitenkin monin tavoin tasa-arvoisempi, jossa hierarkiat eivät ole yhtä esillä kuin keskiajalla.
Matkaopas
Keskiajan Suomeen on helppolukuinen. Kirjassa käytetään preesensiä, joka on
hyvä ja oivaltava ratkaisu ja tekee oppaan todentuntuiseksi. Jos jotain jäin
kaipaamaan, niin olisin toivonut mukaan enemmän etnobotaniikkaa, arkeofyyttejä etenkin
kun kirjoittajana on arkeologi. Lähdeviitteet olisivat hankaloittaneet
lukemista, mutta olisin nähnyt ne mielelläni tekstiin sijoitettuna. Ymmärrän toteutetun ratkaisun, mutta
arvostaisin lähteitä.
Itselleni
mielenkiintoisin osuus kirjassa on uskonto ja maailmankuva, keskiaikaiset
kirkot ja niiden merkitys yksilön elämässä sekä vanhat kulkureitit.
Keskiaikaisista kirkoista meille on säästynyt vain kivikirkkoja, sakasteja,
tapuleita ja kirkonraunioita, mutta yhtään puukirkkoa meillä ei enää ole. Historiallinen
kaunokirjallisuus ei ole minulle kovinkaan mieleistä, mutta keskiaikaan
sijoittuvia romaaneja luen valikoiden. Vähiten olen kiinnostunut keskiaikaa
etsivistä elämyksellisistä roolileikeistä tai markkinahumusta. Sen sijaan elävä
kulttuuriperintö ja etnobotaniikka ovat minun ominta aluetta etenkin rakennetussa
kulttuuriympäristössä. Osaan arvostaa kirjan työmäärää, sillä olen itse kulkenut
maamme keskiaikaiset kirkot ja lisäksi monet mahtipaikat. Suosittelen tätä
kaunista kirjaa. Suosittelen myös tutustumaan kirjan kohteisiin ja kokeilemaan
Kuninkaantien / Suuren rantatien kulkemista, sillä siinä on vielä runsaasti historian
havinaa.
Ilari Aalto & Elina Helkala Matkaopas keskiajan
Suomeen
Atena 2015. Kustantajalta. Kiitoksin
Vaikuttaa mielenkiintoiselta.
VastaaPoistaTämä on iloinen ja positiivinen katsahdus menneeseen, jossa korostuu menneisyyttä kunnioittava asenne ja mieli.
PoistaTämä on kyllä hauska opus. Katselin tätä kirjakaupassa ja ihmettelin, mikäs se tämmöinen on. Kiitos esittelystä, se selvensi asiaa! Voisin mielenkiinnosta lainata sen kirjastosta :)
VastaaPoistaNiin ajattele matkaopas preesensin avulla jonnekin, mitä ei ole. Olen itse kulkenut Kuninkaantien montakin kertaa. Se on, katoaa ja ilmaantuu taas uudelleen. Välillä tie kulkee ei missään.
Poista