Lena Anderssonin Vailla henkilökohtaista vastuuta
on itsenäinen jatko viime vuonna suomennetulle kirjalle Omavaltaista menettelyä. Alkuperäisteos on Utan personligt ansvar. Kirjan on suomentanut Sanna Manninen. En
osannut edes ajatella, että tarina jatkuisi, joten tämä oli mieluinen yllätys. Omavaltaisessa
menettelyssä Ester Nilsson ihastui Hugo Raskiin. Ester jahtasi Hugoa kaikin tavoin. Toisen silmitön
ihastuminen ruokki narsistista Hugoa. Esterin läheisriippuvuus tuntui jopa
kiusalliselta hänen pakkomielteisessä rakkaudessa. Voit lukea blogitekstini täältä.
Edellisestä on kulunut viisi vuotta, kun Ester
tapaa näyttelijä Olof Stenin ensimmäisen näytelmänsä Kolmen kesken lukuharjoituksissa. Ja jo ensi kohtaamisessa Ester
kokee, että hän on rakastumassa päätä pahkaa. Suojellakseen itseään Olof Sten kertoo
olevansa varattu mies, naimisissa. Hän korostaa jatkuvasti Esterille, että
heillä ei ole suhdetta, eikä hänellä ole edes tarkoitus jättää vaimoaan Ebbaa.
Esterin ja Olofin suhde etenee, he päätyvät
sänkyyn. Esterin ystävät varoittelevat suhteesta. Erona edelliseen kirjaan,
niin tässä ystävät ovat nimettyjä, kun edellisessä teoksessa nämä olivat
kollektiiviin puettu ystäväkuoro. Esterkin tajuaa itsekin, että kaikki ei ole hyvin. Ester
on älykäs runoilija ja esseisti, mutta tunteiden palo on voimakas. Olisi naiivia ajatella, että hän tahallaan etsisi epäonnistumaan tuomittuja suhteita. Tässäkin hän toivoo Olofin hylkäävän vaimonsa. Esteri on kuitenkin lähellä neljäkymmentä, ja biologinen kello raksuttaa. Lähimmäisriippuvuus ei ole tässä se ydin, vaikka sillä oli merkittävä rooli edellisessä kirjassa.
Toisaalta
voisi sanoa, ettei hän ollut tullut kyyniseksi, että häntä vaivasi erikoinen
naiivi ennakkoluulottomuus: jokainen tilanne ja ihminen oli uusi ja piti
arvioida puhtaalta pöydältä ja omilla ansioillaan, piti olla mahdollisuus
vastustaa luonnon sanelua ja toimia oikein.
Ester Nilssonista on tullut rakastajatar,
mutta toisen naisen osa ei tyydytä häntä. Hän tekee irtiottoja, pari eroaa
tapaamisissaan riitaisesti. Ester poistaa toisen numeron puhelimestaan. Toinen
tai toinen tekee aina uuden aloitteen. Olof on suhteessa mukana siinä kuin
Ester. Tosin Olof manipuloi halujaan vierittäen aktiivisuuden Esterin
harteille. Että Ester on aloitteellisempi,
vaikka tavoite olisi lähtöisin Olofista. Edellisen kirjan painostus ja
ahdistavuus ovat poissa, mutta siitä huolimatta Ester elää murusilla suree ja
kärsi. Voidaan kysyä, eikö Ester opi ikinä? Toisaalta ihminen kohtaa polkuja, joita ei ole suunnitellut, mutta kohdalle osuessaan, nekin on kokeiltava.
En vain ymmärrä, miksi suostut näihin
ehtoihin. Sinä ansaitset parempaa.
Anna sitten minule paremmat ehdot.
Minulla on tämä tilanne. Mutta onhan muita.
Mutta? Noin huonostiko sinä minut tunnet ?
Tämä on väärin, Olof sanoi selin Esteriin. –
Minä kohtelen sinua kaltoin.
Olof halajaa Esteriä siinä kuin Ester häntä.
Ester tulkitsee merkkejä oman etunsa mukaisesti ja hänessä elää toivo, että
Olof jättäisi vaimonsa. Ester hankkii jopa auton voidakseen ajaa Olofia ympäri
maata teatteriesityksiin ja kahdenkeskisiin rakkaustuokioihin. Kesät, juhlapyhät ovat Esterille kidutusta,
sillä kesällä naimisissa olevat miehet seurustelevat vaimojensa kanssa. Tapaaminenkin
voi peruuntua yhtäkkiä, kun Ebba ilmoittaakin tulostaan. Miten kolmiodraaman
käy, jos kaikki osapuolet saavat tietää? Yli kolme vuotta kestänyt suhde ei ole
yhden yön juttu. Entä, kun rinnakkaissuhteesta tulee taakka?
Lena
Andersson tarkastelee parisuhteen käsitettä, käsityksiä rakkaudesta,
rakastajattaren roolia ja avioliiton ulkopuolisia suhteita. Vailla henkilökohtaista vastuuta on hyvin
erilainen tunnelmaltaan kuin edellinen. Tämä on iloisempi. Jos Ester voi
huonosti, niin kaksi muutakin kolmiodraaman osakasta saattavat voida myös huonosti.
Halusi Olof myöntää tai ei, niin hän hakeutuu aktiivisesti Esterin lähelle. Hän
haluaa vaimon sekä rakastajattaren.
Henkilökuvauksessa Olof jää epäselvemmäksi
kuin Hugo. Olofin suhteen tilaa tai hänen motiiveja ei avata. Anderssonin romaani
on erinomainen kuvaus toisen naisen roolista ja sokeasta rakkaudesta. Mielelläni
minä tapasin Esterin uudelleen ja jäin miettimään, että kohtaammeko vielä uudestaan?
Lena Andersson Vailla henkilökohtaista
vastuuta
Siltala 2015. Arvostelukappale. KiitoksinOsallistun tällä kirjalla Annamin haasteeseen Kirjallinen retki Pohjoismaissa -haaste
Minulle oli jo Anderssonin ensimmäisessä enemmän kuin tarpeeksi Esteriä. Jätän tämän siis suosiolla väliin.
VastaaPoistaSe on sääli. Ester on tässä hyvin erilainen. Ekassa kirjassa hän ärsytti, kerjäsi rakkautta. Nyt Ester on toinen nainen, ei hän kerjää. Mies on siinä yhtä lailla mukana, hänellä pitää olla vaimo ja rakastajatar. Ei Ester ole säälittävä. Hänessä on ytyä.
PoistaVaikka tunnelma onkin erilainen, iloisempi kuin Omavaltaisessa etc, teema ja päähenkilön tilanne kuulostaa kuitenkin häkellyttävän samanlaiselta. Kirjailija on näköjään erikoistunut tähän teemaan. Onhan se tietenkin mielenkiintoinen ja löytää takuulla aina lukijoita. Asetelma kun on kuitenkin tavallisempi kuin luulisi ja täynnä pinnanalaista jännitystä, kiellettyjä tunteita, raatelevuutta.
VastaaPoistaNiinpä. Olin lukenut aika erilaista viime ajat, joten tämä maistui hyvin. Joskus vain voi tulla tienhaaraan kuka tahansa meistä, vaikka ei olisi ajatellut tai suunnitellut ja siinä on tehtävä valinta, jota on turha katua myöhemmn. Loppua voisi kritisoida, mutta eihän noin saa tehdä, mutta entäs, jos nirpoo.
PoistaJos tämä onkin Esterin trilogia ja seuraavassa osassa Ester näyttää miehille, mikä on naisiaan. :)
VastaaPoistaRooleja riittää puumasta kurtisaaniin ja mustaleskeen jne. Ester näytti tässäkin jo syrjähyppyjen hinnan, eihän noin saa tehdä...
PoistaVoiiii - menin kirjaston sivuille tarkistamaan ja minullahan on tämä jo merkinnällä 'tulossa noutopisteeseen'. Lainattuja kirjoja on iso pino, mutta kun saan tavata Esterin, niin priorisoin ja hylkään muut. Pidin paljon Omavaltaista menettelyä -teoksesta, jonka henkilöt tulivat erittäin eläviksi.
VastaaPoistaEsterissä on ytyä ja kuulostaa ihan siltä, että hän on jo napakoitumassa.
Minä luen Aino Sibeliuksesta kertovaa kirjaa Ihmeellinen olento - kiroillen. Jannen mielestä vaimo ei ymmärrä musiikkia eikä miehen aistillisuutta (= tarve syrjähyppyihin ja kotoa häipymisiin, alkoholi ja sikarit), eikä hänen tarvitsekaan. Hänen pitää olla aina iloinen ja miestään tukeva. Hän voi tehdä vähän käännöstöitä tukeaksen miehensä uraa. Aino vakuuttaa, että hän vaatii vain vähän ja että huolenpito miehestä on hänelle etuoikeus. Oh my, ehkä tilanne vielä muuttuu, mutta tämä alku on ihan kauheaa. Kirjoittajakin toteaa, että pariskunnan suhteen alkuajan asetelma oli omana aikanaankin vanhentunut. Ihmeesti on siis päästy eteenpäin tasa-arvossa Aino Sibeliuksesta Lena Andersoonin fiktiiviseen hahmoon Esteriin, vaikka Esterkin vielä tyytyy aivan liian vähään.
Ihanaa Marjatta. Minäkin viihdyin Esterin seurassa, ainakin tämän uuden. Esterimme on kehittynyt, vaikka hän yhä tulkitsee liikaa, hakee vääriä merkkejä jne. Mutta Ester toimii...
VastaaPoistaOletko lukenut Fredrika Runebergin tarinan?
En ole lukenut sitäkään. Kuinkahan hermoni kestävät näitä naisen orjuuden kuvauksia. Ehkä ei ole hyvä lukea useita peräkkäin!
PoistaPahoin pelkään, että se ei ainakaan ole helpompi. Kuljen kodin ohi varmaan päivittäin.
PoistaTämä tulossa lukuun toivottavasti pian! Varaus kirjastossa odottelee kirjahyllyssä. Pidin edellisestä kirjasta!
VastaaPoistaHaluaisin kuulla, mitä sinä pidät tästä.
PoistaTämä oli mainio lukukokemus. Ester saa tässä uudenlaista syvyyttä - lukija on nyt hänen puolellaan. Ja kuinka tarkkanäköinen Andersson onkaan!
VastaaPoistaIhanaa, että sinäkin koit tuon erilaisuuden. Ei elämä ole aina helppoa, ihmiset joutuvat valitsemaan polkunsa, joissa voi olla haaroja. Ei elämä ole jossittelua, jos minä olisin tehnyt toisin. Joskus ihminen ottaa uuden suunnan ja jättää menneen, mutta Olof ei ollut valmis. Minä olin ja tein valintani. Minun ei tarvitse jossitella. Ehkä siksi ymmärsin Esterin toivon, uskon ja yrittämisen.
Poista