maanantai 18. heinäkuuta 2016

Naisten aakkoset D


Naistenviikon ajan teen Naisten aakkosia päivittäin. El Tarukirjan haaste jatkuu ja vuorossa Naisten aakkoset: D.



Kuka on suosikkikirjailijasi?



Marguerite Duras on suosikkini D-kirjaimessa. Mainitsen esimerkkinä teoksen  









2. Kuka nainen joltakin muulta kulttuurin alalta on suosikkejasi?



Diana

Muuta vastausta minulla ei ole tähän. Ei edes perusteluja. Tuossa kuvassa on muuten vasemmassa pinossa päällimmäisenä surkein ikinä lukemani kirja. Se on tehty rahastuksen nimissä. Ihminen kertoo siinä tarinansa, vaikka kukaan ei ole kiinnostunut siitä. Ihmiset lukevat kirjan viiden viimeisen minuutin takia, kun kaikki päättyy Pont de l'Alman tunneliin Pariisissa. En edes usko, että tekijä olisi saanut kirjoittaa mitään kiinnostavaa eli hänet oli varmasti vaiennettu. Todellisuudessa  kukin voi vain arvailla, mihin suhde olisi johtanut.




3.  Kaksi vaihtoehtoista kysymystä (voit tietysti vastata molempiin, jos haluat): 

a)  Kehen kulttuurin edustajaan haluaisit tutustua paremmin? 
 
Vastaan kumpaankin kohtaan, sillä haluaisin tutustua Virginie Despentesin kirjoihin paremmin.

b) Kenet suursuosikkisi haluaisit nostaa esille? 



Doris Lessingin kirjoihin minun  pitäisi tutustua paremmin. Hänen monipuolisuutensa ilahduttaa minua. Suursuosikki on voimakas ilmaisu, mutta olen lukenut monta hyvää Lessingin kirjaa, vaikka lukematta lienee yhtä monta. 

Naisten aakkoset

A
C

8 kommenttia:

  1. Doris Lessingiä minäkin mietin D-kirjaimeni kohdalla, mutta jätin sitten pois. Hän olisi ollut minulla kohdan 3. tutustumaan houkuttavissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. P. D. James olisi voinut olla minullakin. Otan nämä mielestäni sen enempää arvottamatta. Jos mietin liikaa, niin tulee ongelmia valita.

      Poista
  2. Hienoja naisia olet valinnut D:hen. Durasia minun pitäisi lukea enemmän. Lessingiltä minulla on juuri kesken Väkivallan lapset -sarjan päätösosa, ja onhan se upeaa, joskin hidastempoista proosaa. Mutta ehdottomasti lukemisen arvoista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lessing teki minuun suuren vaikutuksen aikojen alussa, kun hän oli puhumassa Helsingin yliopistolla luentosalissa.

      Minulla on paljon Lessingin kirjoja lukematta. Kuvassa on tuo Katter, suomeksi kaiketi kahdellakin nimellä. Se aiheutti minulle ongelmia, kun ajattelin, että ei noin voi tehdä. Sijoitin Lessingin tarinan kirjoittamisen aikaan, mutta silti nuhtelin mielessäni. Olen niin orientoitunut kissaorganisaatioiden sääntöihin, joissa ei saa sooloilla.

      Duras on hieno. Emily L. on hieno teos.

      Poista
  3. Vastaukset
    1. Olen laittanut nämä sen mukaan, että jokin kirjailija pompahtaa ensin mieleen. Duras toi mieleen myös teoksen Emily L.

      Poista
  4. Olen nähnyt Dianan luonnossa. Olin Lontoossa katsomassa Riverdancea ja Diana ja (silloiset) pikkuprinssit olivat samassa näytöksessä. Jäin vielä näytännön jälkeen teatterin ulkopuolelle katsomaan, kun heidät haettiin pois. Minulla on valokuvakin.

    VastaaPoista

Ilahduta minua kommentilla!