Susanna
Koivuneva Kaukametsä
Metsäkustannus
Oy. 2015. 2. painos. Tekijältä. Kiitoksin.
Esittelen vielä yhden aikuisten
värityskirjan, mutta omalta osaltani päätän aikuisten värityskirjojen esittelyn tähän. Olen esitellyt aiemmin nämä: Aikuisten värityskirjat 1 ja Aikuisten värityskirjat 2. Tästä syystä käyn tässä yhteydessä hieman laajemmin läpi periaatteet siiitä, millainen värityskirja on hyvä, kun keskiössä ovat kasvit. Tiedän, mitä on piirtää kasveja ja hallitsen kasvien rakenteelliset ominaisuudet.
Kaukametsän tekijä on Susanna Koivuneva-Appel, joka on
helsinkiläinen graafinen suunnittelija. Hänellä on pitkä kokemus kuvittamisesta
ja kirjojen ja lehtien suunnittelusta.
Kustantajilla on tarjolla useita värityskirjoja, joiden aiheisto on loputon.
Nyt olemme varmasti saavuttaneet tarvittavuuden rajan. Värityskirjat alkoivat
mielentilasta, omasta ajasta ja rentoutumisesta. Ne kamppailivat oman paikkansa
asemasta, kun niiden luokittelu tuotti vaikeuksia. Tietokirjoiksi luokiteltavia värityskirjoja
on myös nähty. Esimerkiksi Raija Kivimetsän ja Riikka Rängmanin
laatima värityskirja Villiinny, väritä, voimaannu on
tietokirja. Tuossa kirjassa esitellään
villivihanneksia ja väritetään kasveja ja kasvien nimiä.
Joitakin ideoita olen
ohittanut, sillä tarinaksi kasvavaa ei osunut kohdalleni ja sellainen voisi
olla toimiva. Vähitellen ideat alkavat
toistaa itseään, vaikka värityskirjojenkin tulisi uudistua ja tuoda jotain
uutta ja omaperäistä. Jotkut tarjotut ovat olleet todella tylsiä tai jopa
mauttomia. Itse en ole innostunut moottoripyöristä tai uskonnon kontekstista.
En osoita kritiikkiä niinkään jälkimmäisen aihepiiriä kohtaan, vaan tarjotut koettelivat
hyvän maun rajoja. Suostuin Kaukametsän esittelyyn vuoden vaihteessa, mutta kirjan saapuminen
viivästyi ja ajoittui oman deadlinen kanssa pahasti päällekkäin.
Susanna Koivunevan Kaukametsä
on tasokkaimpia näkemiäni värityskirjoja myös ulkoisilta puitteiltaan. Kustantaja on
panostanut teoksen ulkoasuun. Kirja on kovakantinen ja paperi laadukas. Idea on
tuore, sillä kirjan visuaalista maailmaa tukevat runot. Värität ja luet runoja.
Miten se toimii? Hyvin. Runoilijat ovat tunnettuja kotimaisia runoilijoita, kuten
Edith Södergran, Eino Leino, Saima Harmaja, Katri Vala, Aleksis Kivi. Teoksessa väritetään kukkia, puita, lehtiä, perhosia, oravia, kaloja, hirviä ja lintuja. Koivunevan
kuvat ovat selkeitä ja houkuttelevia.
Maa kuohuu syreenien sinipunaisia terttuja,
pihlajain valkeata kukkahärmää,
tervakkojen punaisia tähtisikermiä.
Sinisiä, keltaisia, valkeita kukkia
lainehtivat niityt mielettöminä merinä.
— Katri Vala
pihlajain valkeata kukkahärmää,
tervakkojen punaisia tähtisikermiä.
Sinisiä, keltaisia, valkeita kukkia
lainehtivat niityt mielettöminä merinä.
— Katri Vala
Kasvikuvat ovat osoittautuneet värityskirjoissa usein vaikeiksi. Sarjakukkaiskasvien (Apiaceae) heimon lajit ovat huonoja valintoja. Värityskuvissa on pystyttävä erottamaan, mikä ero on tärkeällä kasvilla, taiteellisella luomuksella ja kasvin värityskelpoisuudella. Värityskirjassa tärkein kriteeri on kasvien väritettävyys. Ensisijainen tarkoitus ei olekaan kuvittajan taitojen esittely. Kaunis ja pipertävä kädenjälki ei ole välttämättä värityskelpoisuudessaan paras mahdollinen. Valkoinen kukka tai kukinto on tylsä toistuessaan. Vihreään voi kyllästyä valkopeipissä, nokkosessa ja jopa kielossa. Voikukan haituvapallo on kaunis, mutta ei väritettävä. Lehtien suonitukset, kukan rakenneosat ja muut ääriviivat eivät saa olla liian tyyliteltyjä tai peittäviä. Värittäjän on päästävä esiin kuvissa!
Jos kuvaan halutaan liittää kasvin tieteellinen nimi, niin se on jaksettava oikolukea. Tiedollisuus edellyttää oikolukua. Kolmanneksi, jos halutaan painottaa tiedollisia ominaisuuksia, niin kasvi saisi olla tunnistettavissa. Koivunevan kuvissa on huomioitu värittäjän näkökulma eriomaisesti. Kuvat ovat selkeärajaisia.
Mansikkahan kesä-aamull' läksin,
Pellon pientareita pitkin kuljin,
Muistin varoitusta äitikullan:
Tuo'os mulle myöskin joku marja.
— Eini Leino
Värittämien vaatii aikaa ja keskittymistä.
Hyvät värikuvat edistävät innostumista. Itse en saa värittämisestä sen
kummempaa mielenrauhaa, sillä rentoudun parhaiten lukemalla. Vieraimmiksi koen
ns. mandalakuviot ja etenkin huuhaan maailmaan imeytymisen. Omiksi
värityskuviksi kokisin todennäköisesti tiedolliset ja motivoivat kasvikuvat tai
eläinkuvat, mutta saattaisin tarttua Kaukametsään. Kaukametsässä
kuvat ovat selkeitä ja väritettäviltä ominaisuuksilta erinomaisia. Suosittelen tätä kirjaa.
Juha Mäntylä Audrey, rakkaani
Reuna 2015. Tekijältä. Kiitoksin
Tuorila on paikka jossa ihminen syntyy ja elää. Se on paikka jossa ihminen kasvaa, rakentaa uutta, korjaa vanhaa ja paikkaa lahonnutta, ja josta hän lähtee pois, mutta hänen sydämensä palaa aina Tuorilaan.
Juha
Mäntyla on kirjoittanut aiemmin dekkareita, joista olen lukenut Älä ryhdy vieraan leikkiin ja Kotka lentää länteen.
Tuorila on pieni kylä Merikarvialla. Itse asiassa Tuorila
on kirjailija Juha Mäntylän kotikylä.
Kylässä oli ennen kaksi huoltoasemaa, posti,
kyläkauppa ja kyläkoulu palvelemassa tuorilalaisia ja ohikulkijoita. Tarina alkaa Tuorilan kylän jazzklubilla Cafe
Rintasessa, jossa kuuluisat muusikot käyvät esiintymässä. Cafe Rintsuun saapuu
myös viehkeä ja salaperäinen Audrey. Tarinan mies kohtaa naisen, joka on kuin
Audrey Hepburn, yhtä hillitty, muodikas ja kaunis. Mies lupaa vielä kerran
elämässään etsivänsä naisen uudelleen.
Hoitokodin asukeista Nestori antaa vihjeen, että
miehen pitää matkustaa New Orleansiin etsimään jazzia ja Audreya. New
Orleansissa mies etsii naista tuloksetta. Mutta yhtäkkiä hän huomaa, kuinka Audrey lipuu jokilaivalla pois. Mies juoksee rannalla, mutta ei saa huomiota. Hän palaa kävellen satamaan ja kuvailee kahvilanpitäjälle naista. Mies saa tietää, että Audrey poikkeaa aamuisin kahvilaan juomaan pienen kahvin, polttaa savukkeen ja nousee jokilaivaan muutaman kerran viikossa. Mies odottaa seuraavana päivänä naista. He kohtaavat.
New Orleans on paikka jossa ihminen syntyy, elää ja kasvaa ja josta hän lähtee. New Orleans on kaupunki, jonne siellä käyneen matkailijan sielu aina palaa ja jossa sydän odottaa rakkautta. Paikka, jossa ihminen on jazzia, voodoota ja pitkiä katseita.
Audrey,
rakkaani on mystinen tarina onnesta ja
rakkaudesta. Se soljuu maagisen realismin rattailla. On nykyhetkiä, on kuvitelmia tulevaisuuden ja
menneisyyden tuokioita. Audrey on eteerinen, mystinen hahmo, jopa pelottavan
mystinen ja epätodellisen hauras. Mäntylä kertoo tarinan, jossa todellisuus
katoaa savukiehkuroihin, mutta tunnelmaa
kannattelevat niin Miles Davis kuin Stan Getzin saksofoni, Dizzy Gillespien
trumpetti ja Ella Fitzgeraldin ääni.
Audrey, rakkaani on pienoisromaani. Mäntylä
on tarinankertojana sujuvasanainen, luen mielelläni hänen tekstiä. Siis niin
erilainen kuin tämä teos onkin, niin tämä tuo mieleeni Vigdís Grímsdóttirin teoksen
Valosta valoon. Tosin tuo teos on
kolmiosainen ja olen lukenut vasta aloituksen. Siinä mies lähtee maailman ääriin pelkän
naisen kuvan ajamana. Mäntylä olisi voinut tahtoessaan työstää tämän hitusen
laajemmaksi. Audrey, rakkaani on
viehättävä tarina kohtaamisesta.
Olisin halunnut tehdä samanlaisen lainauksen loppuun kuin alussa ja keskellä. Valittavasti se paljastaisi liikaa tarinaa.
Toisaalla: Lumiomena kirjoittaa tästä kirjasta täällä.
Olisin halunnut tehdä samanlaisen lainauksen loppuun kuin alussa ja keskellä. Valittavasti se paljastaisi liikaa tarinaa.
Toisaalla: Lumiomena kirjoittaa tästä kirjasta täällä.
Mäntylän kirja on ihan omanlaisensa. Siinä on paljon hyvää - ja suloinen tarina.
VastaaPoistaPidin tästä kirjasta. Olin jonkin verran huolestunut mystisestä naisesta, mutta pidin lopusta. Omaperäinen tarina. Minusta olisi ollut kiva ottaa kolmas lainaus lopusta ja Tuorilasta, mutta se olisi kertonut liikaa.
PoistaMäntylän kirja vaikuttaa kiehtovalta ja jotenkin sympaattiselta!
VastaaPoistaEsittelen jälleen kerran aikuisten värityskirjaa ihailtavan analyyttisesti. Minä en ole hetkeen jaksanut väritellä, mutta tuo esittelemäsi värityskirja kiinnostaa runojen takia. Kiehtovaa, mitä kuvat ehkä kertovat runojen sisällöstä.
Mäntylän kirjaan sopii hyvin tuo kuvaus kiehtova kirja.
PoistaVärityskirjaan... tuo lähtee varmaan lapsenuskostani että yliopistolla opitaan. Että ihmiset ei kuluta siellä takapuoliaan ihan huvin vuoksi. Olen täysin vakuuttunut, että opin siellä jotain kasveista, taksonomiasta, anatomiasta ja morfologiasta. Että kasvien tieto ei valu äidinmaidossa ihmiseen. Tänä päivänä tätä on vaikea uskoa, että ajatuksissani on perää.
Halusin nostaa tämän kirjan esiin, koska kustantaja on satsannut kirjan ulkoasuun ja alansa ammattilainen on piirtänyt kasvit. Minusta on hyvä, että tässä ei ole lattareita, koska maallikko saisi niihin kumminkin virheen. Kustantamo on erikoistunut alaansa.
Ihailen ihmisiä, jotka tekevät, mtä osaavat ja kirjoja, joista näkee, että niiden tekijä on tiennyt, mistä kirjoittaa. Ammattimaisuus ja kaunis visuaalinen ilme tekevät pektista onnistuneen.
PoistaTuossa sinä sen ytimen kiteytät. Olen pohtinut tuota. Asiantuntija on sanana yksi pahimpia kuplia. Ihailen osaamista.
Poista