Claes Andersson Hiljaiseloa
Meilahdessa Oton elämä 2
Alkuperäisteos Stilla dagar i
Mejlans
Suomennos Liisa Ryömä
WSOY 2016. Kustantajalta.
Kiitoksin.
Claes Andersson (1937)
valmistui lääketieteen lisensiaatiksi 1962 ja psykiatrian erikoislääkäriksi
1969. Vapaa kirjailija hän on ollut vuodesta 1973.
Kirjan esittelyssä sanotaan,
että omaelämäkerrallinen Oton elämää saa jatkoa. Luettuani kirjan ajattelinkin,
että vaikka kirja on kirjoitettu kolmannessa persoonassa, niin Otto on ikään
kuin kirjailijan alter ego. Hän on Anderssonin oloinen niin ammatiltaan kuin
ajatuksiltaan. Teos on fragmentaarinen, hetkiä on talletettu sieltä täältä
muistoina ja kokemuksina.
Rakastetun ihmisen menettäminen voi tuntua niin tuskalliselta että se torjutaan kokonaan. Suru koteloituu, se kielletään ja työnnetään pois, elämä jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunut. Mutta jonkin ajan kuluttua, parin kuukauden, ehkä parin vuoden, suru vaatii että sitä kunnioitetaan ja että se myönnetään.
Otto kirjoittaa työhuoneessaan Helsingin
Meilahdessa. Andersson ottaa kantaa maailman tapahtumiin, kun Venäjä miehittää
Krimin ja Putin tahtoo palauttaa Venäjän mahdin ja hän huomioi Ruandan
kansanmurhat sekä Balkanin puhdistukset. Politiikan kentän sivaltaminen menee
minulta ohi, koska vähempää jokin aihealue ei minua voi kiinnostaa. Etenkin
nykyinen meno saa antipatiat, kun koulutuksella ei ole mitään merkitystä. Ketä
sodan läsnäolo ei kauhistuta, kenestä se on tarpeeksi etäällä ja onko edes
tuollaista näkökulmaa?
Otto käy vanhainkodeissa
puhumassa kuolemasta ja vanhenemisesta. Omat vanhemmat ovat antaneet oman
painolastinsa Oton elämään, etenkin suhde isään. Ottoa ikääntyminen ja kuoleminen
ajatuttavat. Myös yhteiskunnan eriarvoistuminen, terveydenhuollon hoitoon pääsy
tulevat esiin. Eletty elämä katsoo peilistä, sillä ajan kerrostumat näkyvät. Aivoverenvuoto
ja sydäninfarkti ovat aikalaisten vaatimaton tapa tehdä hiljainen vallankumous.
Pelot, unet ja viha tuovat iloon väristyksiä ja synkkyyttä. Muistot tulvivat
mieleen, myös ne salatuimmat.
”Ei se mitään”, sanoi seniorikerhon puheenjohtaja, valkotukkainen rouva, jonka ikää Otto ei tohtinut edes arvailla, ”meillä on aikaa vaikka millä mitalla, ainoa mistä emme voi jäädä pois on omat hautajaisemme”, ja hän nauroi suu levällään ja kovaäänisesti niin että hampaiden kruunut kimalsivat.
Otto avaa joitakin elämänsä
episodeja, mutta ei paljasta niitä loppuun. Otto matkaa nuoruudessaan ystävänsä
kanssa Sveitsiin. Garbriel haluaa tavata kuuluisan taiteilijan Henri
Cartier-Bressonin, mutta tapaamiselle ei ole varattu tapaamisaikaa etukäteen. Skootterin etupyörä irtoaa ja molemmat
sinkoutuvat rotkoon ja Gabriel katoaa. Joitakin ihmisiä Otto tallettaa tekstiinsä,
mutta olisin kaivannut nykyisen kumppanin läsnäoloa kirjassa muutaman maininnan
lisäksi, edes varjona. Otto ei ole sylkenyt lasiin, jonka osoittaa tapaaminen
Andersin ja Anitan häissä.
Olen hyvin harvoin tuntenut samanlaista
läheisyyttä kirjailijoihin tai heidän teoksiin, mitä joku mainitsee teoksissaan.
Sivulla 158 Andersson nimeää koskettavimpia lukemiaan romaaneja. Mainitaan
tässä nyt mm. Ingeborg Bachmann, Willy Kyrklund, Bo Carpelan ja Simone de
Beauvoir.
Pidän Anderssonin kuulemisesta,
siitä rauhallisesta ja viisaasta ihmisestä. Odotan myös hänen koulutusalaltaan vastaavaa
osaamista. En pidä siitä, että puhuja selvittää käsillään puheen tai
haastattelun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ilahduta minua kommentilla!