Yöpöydälläni
Minulla on yöpöydällä kirjoja,
joihin palaan usein. En ole vain valmis
siirtämään niitä hyllyyn. Luen iltaisin noin puoli tuntia ennen unentuloa.
Uutuuksia pinossani on harvoin. Torstaina oli. Puolisoni kiinnitti huomioon
päällimmäiseen ja sain kysymysryöpyn. Oletko lukemassa tuon? Kauan sulla menee
siihen? Mumisin jotain, että voin lukea myöhemmin. Aamulla herätessäni huomasin
pinoni ohentuneen kirjan verran. Mätä
oli siirtynyt lukuun toisaalle.
Eeva-Liisa
Manner
Hänen kirjeensä ja runokirjansa
majailevat myös yöpöydälläni. En lue runoja kovinkaan usein. Tai ainakin luen
yksiä ja samoja. Vielä kammoksuttavampi idea olisi tuoda runoja blogiini.
Hymähdän jo ajatukselle. Voisin tuoda yhden runokirjan, minun ei tarvitsisi
edes lukea sitä, osaan sen runot ulkoa. En nyt kuitenkaan taida.
Eeva
Kilpi
Nappasin joku viikko sitten
kirpparilta Kilven teoksen Ihmisen ääni. Kilven runot puhuttelevat minua. Hänen
runonsa ilakoivat ja niiden humoristisuus puree minuun.
Niin
tapahtui
että
me lopulta tapasimme,
minulla
kädessä tärisevä martini ja kova kaulus
asianmukaisesti
napitettuna.
Hädin
tuskin onnistuimme kättelemään.
Totisesti
olet mestari unohtamisessa,
minä
ajattelin. Ketään niin lahjakasta
en
ole ennen tavannut.
Ja
yllättäen hänen ajatuksensa vastaavat minulle:
Totta
kai. Minähän käytin siihen koko taitoni,
kaikki
kykyni, ja voimani pohjia myöten.
Cheers!
Cheers!
Kokoelmasta
Runoja.
Claes
Andersson.
Nautin hänen teksteistä. Nautin
Anderssonin puheesta livenä. Kuuntelin kerran hänen kertomusta
favoriittikirjailijoista. Joku kysyi
tilaisuuden lopulla inhokeista. Andersson taisi muotoilla korrektin vastauksen kertoen
vaikeista kirjoista.
Hän kertoi yrittäneensä lähestyä Proustin Kadonnutta aikaa näiden oppaiden kautta. Tiedäthän nämä kirjat? Ihania ja petollisia. Minullakin lienee näitä lukuoppaita varmaan viisi Sartren kohdalla aakkostettuna.
Hän kertoi yrittäneensä lähestyä Proustin Kadonnutta aikaa näiden oppaiden kautta. Tiedäthän nämä kirjat? Ihania ja petollisia. Minullakin lienee näitä lukuoppaita varmaan viisi Sartren kohdalla aakkostettuna.
Erityisesti Claes Anderssonin
kirja Jokainen sydämenlyönti on hyvin
paljas ja avoin. Hänen älykkyytensä ja inhimillisyytensä
puree minuun, vaikka hän on lääkäri.
Erityisesti minua viehättävät
myös Ihminen, sielunsa kaltainen, Luova
mieli sekä kaksi hänen viimeisintä runokirjaa.
Kirjoittaminen
on kirjoittamattoman ulkolukua
Lukeminen
on myös kirjoittamattoman lukemista
Kirjailijalle
on tärkeää jättää kirjoittamatta
Lukijan
pitää lukea myös se mitä ei
ikinä
kirjoitettu
Sano
että tarkoitat sitä minkä kirjoitan?
Tietenkin
tarkoitan sitä minkä luet!
Rakkaus:
altistus kielen ja hiljaisuuden
tappaville
tarkoituksille
Teoksessa:
Pimeän kirkkaus
Teos ilmestyi vuonna 1987 ja suomennettiin 1988. Wolf kuvaa päivää, kun veljelle tehdään aivoleikkaus. Samalla on pohtii ydinkatastrofin tapahtumia.
Luin myös Darrach McKeonin kirjan Kaikki pysyväinen haihtuu pois (Atena). Saatan tuoda myös Wolfin blogiini.
Luin viime syksynä teoksen Svetlana Aleksijevitš Tšernobylistä nousee rukous. Teokset liittyvät samaan aihepiiriin.
Svetlana Aleksijevitšin kirjan blogitekstini täältä.
Hermann
Hesse Kulkija
Löysin tämän kirjan
blogiaikanani eräällä lukumaratonilla. Yksi ohitus muiden joukossa. Kulkija on
runsaudensarvi, josta ammentaa loputtomasti.
Ein
Filmbuch von Wim Wenders und Peter Handke
Tämä saksankielinen elokuvakirja viehättää minua.
No joo elokuva on fantastinen,
täydellinen, mutta kyllä Handken nimikin painaa.
Märta
Tikkanen Kaksi
Kirjani on vuodelta 2004. En
tiedä, onko kirjasta edes muita asuja. Silti se on ainoa oikea. Kannen
valokuvaa katsoessa hymyilen sille. Ihmisten ilo tarttuu katsojaan. Pidän Märta
Tikkasen kuuntelemisesta, hän on rauhallinen esiintyjä, ilmaisultaan
sujuvasanainen. Hänen suomensa on kaunista. Kuuntelen häntä yhtä mielelläni
suomeksi ja haparoiden ruotsiksi. Jokin
aika sitten kuuntelin Märta Tikkasen haastattelun, jossa hän mainitsi Willy
Kyrklundin ohimennen. En ollut ajatellut
koskaan, että hän oli suomalaissyntyinen. Solange on mahtava kirja. Olin vain
olettanut…
Olen
lukenut tänä vuonna Henrik Tikkasen osoitekirjoja läpi. Omppu herätti huomioni
Märta Tíkkasen kirjaan Yksityisalue (Personliga angelägenheter). Tovin
pengottuani löysin kirjan väärästä kohdasta. Tuonkin Märta Tikkasen teoksen Kaksi
blogiini tähän perään.
Märta Tikkanen Kaksi – kohtauksia eräästä taiteilija-avioliitosta
Alkuteos Två
- Scener ur ett konstnäräktenskap
Suomentaja Liisa
Ryömä
Piirrokset ja aforismit Henrik Tikkanen
Tammi
2004. Kotikirjasto.
Märta
Eleonora Tikkanen
(1935 o.s. Cavonius) on suomenruotsalainen kirjailija, toimittaja ja opettaja.
Teos Kaksi –
kohtauksia eräästä taiteilija-avioliitosta on
kuvaus kahden suomenruotsalaisen
kirjailijan avioliitosta. Teos ilmestyi
syksyllä 2004, kun Henrik Tikkasen kuolemasta oli
kulunut 20 vuotta.
Märta Tikkanen kuvaa teoksessa suhteen alun, kun
kumpikin on naimisissa toisaalla. Tikkanen kertoo yhteistyökuvioista Hbl:ssä ja tutustumisesta sekä kummankin urasta. Ajallisesti kirjassa eletään 50-luvun lopulta
80-luvun puoliväliin. Tuolta ajanjaksolta välittyy suomenruotsalainen
kulttuurielämää ja yhteiskunnallinen muutosprosessi sekä tasa-arvoistuminen ja
naisen aseman muutos. Tapahtumat limittyvät perhearjen kautta, jota värittävät
taiteilijan itsekeskeisyys ja alkoholi. Pariskunnan kirjat ja niiden käymä
dialogi ovat osa tarinaa. Märta toimii opettajana, Arbiksen rehtorina, hoitaa
lapset ja perheen.
Koko elämänsä ajan hän teki töitä enimmäkseen kotosalla, vaikka hankkikin myöhemmin työhuoneen, hänellä oli ihailtava kyky keskittyä melun ja hälinän keskellä. Hän oli suunnattoman lapsirakas ja oli pitkään toivonut omia lapsia, hän sieti heiltä miltei kaiken, piirsi heitä aamusta iltaan ja kokeili aika onnistuneesti kuvanveistoakin – lapsia on ikuistettu parin vuorokauden ikäisinä.
Henrik Tikkasen taiteilijaluonne oli voimakas, mutta
ehkä eniten hän oli perinteisen polven mies, joka jätti kodin ja lapset vaimon
huollettavaksi. Ehkä aika ja ikäero tekivät osaltaan kaiken vaikeammaksi, mutta
heidän rakkauttaan ei varmaan kukaan epäile. Kumpikin ammensi kirjoihinsa
valtavan paljon elämästään. HT:n kirjat vilisevät nimiä tai sitten
henkilö on nimetön, vaikka veli tai toinen kaksosista, vaikka koira saa nimen
ja lempparin. Kaikella on tarkoituksensa.
Meidän ikäeromme – vajaat yksitoista vuotta – joka meidän tavatessamme tuntui niin valtaisalta, tasoittui vähitellen, muun muassa alkoholiongelman vuoksi joka johti siihen, että yhä useammin minä jouduin ottamaan koko vastuun ja tekemään ratkaisut yhteisissä asioissa. Kesällä 1978 minulle tuli taas tunne että kuuluimme täysin eri sukupolviin.
Pariskunta eli kaksikymmentäkahdeksan vuotta yhdessä, mutta totuus ja valhe sekoittuivat joskus epätietoisuuteen.
- Mistä sitä sitten tietää mikä on totta ja mitä olet vain keksinyt? Luuletko sinä että tämä rakastajatar-juttu on sinun perheesi mielestä mukavaa?
- Kellään ei ole mitään sanomista siihen mitä olen kirjoittanut, ja perheestä en ole puhunut ennen kuin tässä viidennessä osassa...
- Ai sinä puhut siinä perheestäsi?
- Onhan sitä pakko pitää puolensa kaikkia hyökkäyksiä vastaan.
- Kostonko takia sinä kirjoitat kirjoja? Että sinä siis kirjoitat ollaksesi ilkeä?
- Niinhän viikkolehdet väittävät, joka lehdykäinenhän väittää että me kirjoitetaan toisiamme vastaan vain rahan takia…- Mutta sinä et ilmeisesti halua vastata siihen mitä kysyn?
Märta Tikkanen tuo esiin roolinsa, kuinka hän oli
sivussa, että perheeseen mahtui vain yksi kirjailija. Miksi Henrik ei
arvostaisi Märtan kirjoja? Miksi hän ei iloitsisi toisen onnistumisesta. Itse
en seurannut niinkään Henrik Tikkasen kirjoja, vaikka niitä oli kotona
kirjahyllyssä, sillä koin ne vieraaksi. Lukemiseni suuntautui tuolloin
ulkomaiseen käännöskirjallisuuteen. Märta Tikkasen tuotannolla on ollut suurempi
vaikutus minuun. Olen lukenut puolison kirjat vasta myöhemmin. Omaelämäkerrallinen kirjallisuus on koskettavaa, sillä siinä muistot ovat läsnä.
Muistot muuntuvat elämän mukana, muistamme asiat eri tavoin.
Muistot muuntuvat elämän mukana, muistamme asiat eri tavoin.
Teos päättyy erääseen toukokuun iltaan vuonna1984.
Perhe on tehnyt päätöksensä ja ottaa vastuun itsestään. Sairaalasta
poistuessaan heillä ei ole enää minkäänlaisia oikeuksia. Joskus ihmisen on
parempi kirjoittaa tuo paperi ja poistua.
Teos on yksi
koskettavimpia avioliittoromaaneja, joita olen lukenut. Teos Henrik on hyvin tätä täydentävä, sillä
siinä Henrik Tikkasen ystävät kuvaavat muistojaan. Voimakkain jälki on osoitekirjojen
trilogiassa, Kulosaarentie 8, Majavatie 11 ja Mariankatu 26. Mariankatu loppuu
kesätytön kohtaamiseen Hbl:n toimistolla. Helsinki kirjoja on paljon, mutta itse olen kiintynyt
Tikkasen kirjaan Minun Helsinkini.
Märta Tikkasen kirja on niin koskettava, että siitä ei haluaisi edes
kirjoittaa. Ja sanottavani jää myös osin rivien väliin. Ihmettelen tekstin voimaa.
Hieno postaus. Useimmat kirjat minulle tuntemattomia, mutta Märta Tikkasen kirjoja olen lukenut, mielenkiintoisia ovatkin. Ja Eeva Kilven otan uudelleen lukulistalle (minulla melkeinpä hänen kaikki teoksensa ovatkin).
VastaaPoistaRunot ovat minulle elämän sykettä, usein itsekin riimittelen, mutta tykkään lukea sekä vanhempaa että myös nykyrunoilijoita.
Minäkin luen runoja, mutta en tuo blogiini. Löysin ihan äskettäin paksun Kilven kirja, joka uupui.
PoistaEikös meillä ollut ihana päivä täällä sään suhteen? Enempää ei voisi pyytää, täysin kirkasta koko päivän.