Denise Rudberg Toinen toista pahempi
Alkuteos Två gånger är en vana
Suomentaja Anu Koivunen Into 2016. Kustantajan ennakkokappale. Kiitoksin.
Toinen toista pahempi on Denise Rudbergin toinen suomennettu
teos. Yksi tappava syrjähyppy aloitti
Marianne Jidhoff –kirjat.
Rudberg
on valinnut hieman erilaisemman keskushahmon dekkariinsa, sillä Marinne Jidhoff
on teräväpäinen syyttäjänsihteeri. Yllättävää kyllä, niin Marianne on 55-vuotias
leskinainen, kun yleensä dekkareiden keskiössä taitaa olla kolmekymppinen,
eronnut blondi lapsiensa kera. Sarkastisuuteni johtunee siitä, että minua
kismittää, kun Marianne Cedervallin dekkarit jäivät kahteen suomennettuun
(ikäryhmä sama, mutta, mutta naispari). Jidhoff on varakas nainen, ehkä on hyvä
lisätä, että hän on todella hyväosainen ja se tuodaan kirjassa myös esiin, jos
ensimmäinen osa on jäänyt lukematta. Hänen upea talonsa Östermalmilla mainitaan
tarpeeksi usein, että se ei pääse unohtumaan. Tapahtumien miljöönä on muutenkin
paremman väen Tukholma.
Keskusrikospoliisin
uusi tutkintayksikkö ryhtyy selvittämään salaperäisen yhtiön tarkkaan
vaiettuja kuvioita. Syyttäjänsihteeri Marianne Jidhoff,
parkkiintunut rikostutkija Torsten Ehn ja nuori konstaapeli Augustin
Madrid ovat tarinan keskiössä.
Aloitusosasta on pakko tuoda esille, että Marianne on jäänyt siinä juuri
leskeksi. Hän ei ole suinkaan surun murjoma, vaan enemmänkin helpottunut. Hans
ei ollut laisinkaan uskollinen aviomies. Itse asiassa ensimmäinen osa päättyy Irene
Sundbergin valitsemiseen lääninpoliisijohtajan tehtävään, ja tämä häilyy
tässäkin tarinassa taustalla. Tämä valinta ei ole merkityksetön Mariannelle.
Nyt tapahtumat käynnistyvät kun sijoitusyhtiö The Chinese Wallin osakas,
Fredrik Palmgren, hakataan henkihieveriin.
Joillekin
kohdille kirjassa on pakko hymyillä, koska ollaan hyvän maun rajoilla
uskottavuudessa. Ehkä on parempi kertoa, että jos haluat rypeä kurjuudessa ja elämän
ankeudessa, niin voit saada sapen karvaita röyhtäyksiä Mariannen seurassa.
Mariannen elämää kuvataan muutenkin kuin töiden kautta. Hänen mieskuviot ovat
osana tapahtumia. Seksuaalisuus pyrkii
esiin myös, kun käsitellään rikosuhrien kohtaloita. Mariannen aikuiset lapset
ovat läsnä, sillä vanhin tytär Nina Larson, on muuttanut kotiin eronsa jälkeen
ja Peder Larson on palannut äidin hoiteisiin opiskeltuaan taloustiedettä
Australiassa. Mariannen toisella tyttärellä Sigridillä on ylellinen naistenvaatteiden
ompelimo, josta saa ihanuuksia aina tarpeen vaatiessa.
He molemmat nauroivat, ja Marianne ymmärsi, että ensimmäistä kertaa todella pitkään aikaan hän oli voinut olla täysin rehellinen miehelle, jonka vierellä hän makasi alastomana. Siitä huolimatta että mies edusti kaikkea hänen halveksumaansa, eikä hän edes luottanut tähän tippaakaan. Jollakin merkillisellä tavalla se teki hänen olonsa turvalliseksi.
Luin
jostakin haastattelusta, että Denise Rudbergin omassa elämässä hänen
vanhempansa erosivat Denisen ollessa kuusivuotias ja hän jäi isälleen. Myös
Marianne on elänyt isänsä kanssa, koska Mariannen äiti kuoli synnytyksessä
vuonna 1955. Myös Mariannen voimavarat ja ihmissuhteiden merkitys nousevat
esiin. Ystävät ovat jaksamisen voimavaroja. Marianne elää sinkkuna, eikä ole
kovin valmis vaihtamaan osaansa. Hän eli pitkään valheessa petollisen miehensä
kanssa. Nyt tapahtumat sijoittuvat joulun ja vuodenvaihteen tienoisiin, jotka
juhlina voivat olla traumatisoivia. Mariannen poppoo miettiikin, voisiko juhlat jatkossa
viettää jossain etelän lämmössä.
Välillä Marianne oli kauhuissaan miettinyt, millaista hänen elämänsä olisi ollut ilman lapsia. Miten tyhjää se olisi ollut. Hän oli ehkä ennakkoluuloinen, mutta sellainen elämä olisi ollut kamalaa. Hän pystyi vain kuvittelemaan Irene Sundbergin surun. Ja sen miten vaikeaa oli joutua tekemään valinta, jota ei halunnut tehdä.
Rudbergin
lopetukset ovat ällistyttäviä. En tarkoita, että teoksen loppuratkaisu kyhättäisiin
kasaan viimeisillä sivuilla. Rudbergin lopetukset ovat toisenlaisia. Ensimmäisessä
on tuo työkuvio. Ja tässä Torsten
juttelee balettia opiskelevan Noah poikansa kanssa. Noah kertoo ystävästään ja
yöllisistä poissaoloistaan, sillä isällehän voi kertoa kaiken. Sitä vartenhan
isä on? Rudberg osaa koukuttaa.
Rudbergin
kirjoissa kurkistat elämään, jota et ehkä itse elä. Jos kaipaat huikeaa jännitystä,
niin sitä et saa. Pahinta näissä on ruoka, sillä suosittelen, että et tartu
näihin nälkäisenä ja dieetin ohessa. Viihdyin Mariannen seurassa ja toivon, että
kustantaja suomentaa Rudbergin kirjoja jatkossakin.
Blogeissa toisaalla: Mummo matkalla
Blogeissa toisaalla: Mummo matkalla
Ei ole moista kohdalle sattunut, mutta aina silloin tällöin ulkoavaruus kutsuu mitä kummempia juttuja...Nyt on Rudberg oikeammalla tiellä: henkilöihin on saatu syvyyttä ja karismaa. Kerronta joustavaa ja kirjailija on heittänyt höppäviitan harteiltaan. Jidhoff, Ehn ja Madrid ovat kelpo trio, jonka tulevia edesottamuksia sopii mielenkiinnolla odottaa:)
VastaaPoistaPidän Rudbergin huumorista ja miljöökin maistuu hyvin. Jatkan Rudbergin lukemista.
PoistaEn ole vielä tutustunut kirjailijan tuotantoon. Bittiavaruus tekee kyllä kaikkea mielenkiintoista.
VastaaPoistaHaastoin sinut Tietohaasteeseen ;)
Minäkin olen luottanut, että tekstit pysyvät bloggerissa. Onhan minulla wordin kopiot. Mai kannattaa lukea, Rudbergin seurassa viihtyy.
PoistaMai huomasin nyt tuon. Kiitos. Yritän selvitä siitä.
PoistaOon lukenut yhden Rudbergin, jatkan Jidhoff-sarjaa varmasti jossain vaiheessa. Tykkään hieman erilaisesta päähenkilö ja sidekick triosta.
VastaaPoistaRudberg on toimiva viihdedekkari. Minäkin pidän.
Poista