Colm Tóibín Nora
Webster
Alkuperäisteos Nora Webster (2014)
Suomentaja Kaijamari
Sivill
Tammi 2016. Kustantajalta.
Kiitoksin.
Luin aivan äskettäin Brooklynin ja ihastuin kirjaan. En
kiljunut riemuissani uuden kirjan aiheen takia, koska ystäväni käy omaa
surutyötään läpi. Joka päivä hän kertoo
tuskansa ja laittaa valokuvan muistoista.
Nora on nelikymppinen nainen, joka
jää leskeksi. Hänen on jatkettavaa elämää poikiensa Conorin
ja Donalin kanssa. Maurice Webster oli Noran rakas aviomies ja pidetty opettaja.
Perheen tytöt ovat lähteneet jo opiskelemaan. Aine käy koulua Bunclodyssa ja
Fiona suorittaa opettajaharjoittelua Dublinissa. Tarinan tapahtumapaikkana on
Irlannin Enniscorthyn kaupunki Wexfordin kreivikunnassa ja ajankohtana
1960-luvun loppu ja 1970-luvun alku. Nora tekee surutyötään, jossa hänen
velvollisuutensa on kuunnella ihmisten osanottoja, vaikka niihin ei olisi
voimia. Jokainen tulija on koettelemus ja jokainen lähtijä on helpotus.
Tarina alkaa May Laceyn vierailulla. Hän on leski, jonka
aikuinen tytär Rose kuoli joitakin vuosia sitten ja toinen tytär Eilis palasi
Amerikasta vain käymään. Eilis ei saa kerrottua äidilleen, että hänellä on
paluuliput varattuna. Viimein hän purskahtaa itkuun ja tunnustaa
olevansa naimisissa Tonyn kanssa. Tarina on ennestään tuttu Brooklynista. May Lacey tuo myös viestin, että hänen Birminghamissa
asuva poika Jack ostaisi mielellään Cushin lomapaikan Noralta.
Nora etsii voimat Cushin reissuun, sillä hän aikoo myydä
perheen lomatalon Jackille. Rouva Darcy havaitsee Noran saapumisen ja tulee
hakemaan hänet luokseen. Nora itse kaipaa yksinoloa ja hiljaisuutta. Hän
tietää, että hän ei tulisi enää tänne, hän kääntää tälle rakkaalle paikalle
selkänsä tietoisesti. Hän hyvästelee muistot. Hän kerää tavaransa ja pakkaa ne
takakonttiin ennen kahvihetkeä.
Nora lähtisi tästä talosta eikä tulisi koskaan takaisin. Hän ei enää koskaan kulkisi näillä teillä eikä suostuisi tuntemaan katumusta.
Noran on selvittävä myös taloudellisesti. Hän hakeutuu
vanhaan työhön, sillä miehensä turvin hän saattoi olla kotiäiti. Paluu vanhaan työpaikkaan tietää myös kammottavan neiti
Kavanaghin kohtaamista. Ensimmäisen kerran Nora ottaa vastuun itsestään.
Poikien ongelmat heijastuvat arkeen, sillä Conor on ahdistunut ja epävarma ja Donalinin
änkytys pahenee. Tyttärien kanssa
suhde takkuilee. Itse hän miettii, mikä häntä kiinnostaa? Kiinnostaako häntä
edes mikään? Voisiko hän vielä keskustella jonkun kanssa säästä? Pikkukaupungin
ahdistava ilmapiiri voi olla myrkkyä surevalle naiselle. Ihmisten
hyväntahtoisuus voi olla repivää. Pohjois-Irlannin levottomuudet taustoittavat
ajankuvaa.
Päivät olivat hänen
omiaan, vaikka välillä kävi vieraita viemässä hänen aikaansa, häiritsemässä
häntä. Hän oli hoitanut talouttaan kaksikymmentäyksi vuotta eikä se ollut
pitkästyttänyt eikä turhauttanut häntä vielä hetkenkään vertaa. Nyt oma päivä
vietäisiin häneltä. Hänen ainoa toivonsa oli, ettei Gibneyn pariskunta
sittenkään tarjoaisi hänelle töitä.
Tóibín ottaa esiin kaksi elokuvaa Kaasuvalon ja
James Hiltonin Sinisen kuun (1933). Olen lukenut Hiltonin kirjan ja nähnyt
Frank Capran elokuvan. Shangri-La on fiktiivinen paikka, löytymätön myytti,
utopia, jota ei ole. Elokuva alkaa
lentokoneonnettomuudella jossain Himalajan lumisilla rinteillä. Ikuinen elämä on
vain tuossa keitaassa. Sieltä poistuttaessa tapahtuu sama ilmiö kuin David
Bowien ja Catherine Deneuven
tähdittämässä elokuvassa Veren jano – hajoaminen,
vanheneminen. Lumous
purkautuu keitaan ulkopuolella. Elokuva on esitetty nimellä Shangri-La. Nora ymmärsi että
ihan sama mitä he katsoivat, se muistutti heitä heidän omasta tilanteestaan
enemmän kuin mikään, mitä talossa oli koko päivänä sanottu.
Elokuvan viimeinen osuus sai Donalin liikahtamaan levottomasti tuolissaan. Sankari halusi palata takaisin, jättää koko tutun maailmansa ja kulkea kunnes löytäisi uudestaan siihen kaukaiseen paikkaan etäällä muusta maailmasta, paikkaan mistä kukaan ei häntä löytäisi ja missä hän ei ikävöisi kotiin vaan saisi asua paratiisissa eikä ikinä vanhenisi.
Nora Webster on koskettava ja voimallinen tarina
ihmisen arjesta, selviytymisestä, kamppailusta yksin ja vanhemman vastuussa. Mietin, mitä tarkoittaa koskettava? Ja vastaan, että ystäväni päivittäiset viestit sattuvat, että xoxo ei tuo ketään takaisin, mutta kertovat meidän kuuntelevan. Tässä tarinassa ei ole suuria
tapahtumia tai juonenkäänteitä. Tóibín piirtää yksin jääneen arjen ja sen
piinaavuuden
sekä arjen rutiinien hallinnan. Nora
löytää kuitenkin
musiikista oman yhteyden ja liittyy kuoroon. Jotain omaa. Jotain, jonka avulla selvitä.
Nora polvistui ja syötti kirjeet verkkaisesti tuleen yhden kerrallaan. Hän mietti, miten oli tapahtunut sen jälkeen kun ne oli kirjoitettu ja miten ne kuuluivat aikaan, joka oli mennyt eikä palaisi. Niin olivat asiat, niin oli elämä edennyt.
Nora Webster on hienovireinen
selviytymistarina, jossa Noran on otettava vastuu yksin itsestään ja elämästään. Täydellinen
kirja. Mestarillinen muotokuva surevasta naisesta, joka etsii itseään.
Täydellinen kirja ja mestarillinen muotokuva -luonnehdintasi kuulostavat hyvältä. Olen menossa kesällä Irlantiin, aion ottaa tämän luettavaksi sinne.
VastaaPoistaHämäännyin alussa tuohon Brooklynin kytkeytmiseen. Myös tuo Shangri La oli hauska. Tämä on upea matkakirja lomalukuun.
PoistaTämä sopi täydellisesti minulle, sillä luen nyt mielelläni ei juonellisia tarinoita. Teen niin mekaanista oikolukua juuri nyt, että haluan kirjalta ajatuksia.
Hieno teos. Erittäin paljon asioita, joita ei suoraan sanota, mutta jotka kuplivat pinnan alla. Tykkäsin kovasti, vaikka ensin mietin, että onko tämä liian minimalistinen.
VastaaPoistaMinusta tuo Brooklyn yhteys oli kiva. Minusta tuo arjen, tavanomaisen elämän kuvaus oli ihastuttava.
PoistaKirjoitit hyvin, että tässä kirjassa ei ollut suuria tapahtumia eikä juonenkäänteitä, no ei ollut. Ystäväsi suree ja sinäkin koet sen. Nora ei vieräyttänyt yhtään kyyneltä, enkä minäkään. Oli kyllä todella kylmäävä suruprosessi.
VastaaPoista