Mari Jungstedt Kullan kallis
Alkuteos Den man älskar
Suomentaja Emmi Jäkkö
Otava 2015. Kustantajalta. Kiitoksin.
Luin viimeksi Mari Jungstedtin ja Ruben Eliassenin yhdessä kirjoittaman kirjan Tummempi taivas, joka sijoittuu Gran Canarian skandinaaviyhteisöön.
Tätä edeltänyt Viimeinen
näytös on minulla kuitenkin hyvin mielessä. Epäilin, että sen myötä saadaan
jättää Gotlantiin sijoittuvalle sarjalle hyvästit,
koska tuossa osassa Knutas on sairaslomalla ja Karin on
keskeisessä roolissa. Siinä työn ohella Karin selvittää erään olennaisen oman
ihmissuhteensa. Olikin ihana saada käsiin Kullan kallis. Viihdyn Gotlannin maisemissa enemmän kuin hyvin,
vaikka Gran Canaria oli myös tuttuna kiva tapahtumien miljöö. Minusta oli ihana
palata Jungstedtin perinteiseen miljööseen.
Aiemmissa
kirjoissa on esiintynyt Vera Petrovin tapaus. Hänen miehensä Stefan Norrdström mainitaan
tässäkin kirjassa. Kirjassa Joka yksin
kulkee on melkoinen loppu, jonka viimeisen kappaleen lainaan tähän. Stefan
Norrströmin auto ohjautuu kohti Knutasta, joka ehtii nähdä miehen kasvot ratin
takana. Nyt komisario Anders Knutas on palannut
sairaslomalta. Kirjan alussa on kertausta, sillä Knutaksen loukkaantumiseen
johtanut tapahtumasarja kuvataan uudelleen.
Samalla hetkellä moottori käynnistyi, kuski löi kaasua pohjaan ja auto kaahasi suoraan häntä kohti. Knutas ehti juuri nähdä Stefan Norrströmin kasvot ratin takana.
Joka
yksin kulkee
Knutas miettii tapahtumaa takauman avulla.
Hän on jälleen työssä ja istuu Visbyn poliisitalon työhuoneessaan. Anders on kuitenkin tehnyt päätöksensä,
vaikka ei oikein osaa edes perustella sitä, mutta hän aikoo kohdata valkoisessa
vankilarakennuksessa istuvan miehen. Oman
mielenrauhansa takia hän päättää kohdata tuon miehen, mutta helpottaako tapaaminen
mitään?
Kiinteistövälittäjä Sanna Widding on
palannut Gotlantiin ja saa toimeksiannon perikunnalta vanhan maatalon
myynnistä. Perikunta on eripurainen ja kaunainen myynnin suhteen. Vanhaa tilaa
asustaa Julia Ramberg lampaidensa ja bordercollie Mion kanssa. Julia miettii
tapaamistaan sisarustensa kanssa murheellisena, sillä Daniel ja Maria olivat
ilmaisseet haluavansa myydä arvokkaan 1700-luvun Gaustädenin maatilan, sisarusten
lapsuudenkodin. Tila on yksi Gotlannin
kauneimmista ja kulttuuriperintökohde ja Museoviraston suojelema.
Hautakivet Fårön kirkon ympärillä olivat kuin hiljaisia muistomerkkejä eletyistä elämistä, ihmisten kohtaloista, syntymistä ja kuolemista. Kirkon pihasta avautui näkymä alas lammashakaan ja meren lahdelle, joka kimmelsi kevätauringossa. Kauempana näkyi Bergman-keskus.
Daniel haluaa myydä tilan ja pian, sillä
hänellä on hurjat pelivelat ja velkojat kintereillä. Elias on poissa, hän oli kiusattu ja lähti
etsimään itseään lukion jälkeen ja vuorikiipeilemään Chileen, josta kantautui jonkin
ajan kuluttua suruviesti. Hän menehtyi kauan sitten. Elias oli Julian
sielunkumppani. Kaikesta oli kymmenen vuotta.
Elias, niin herkkä ja hauras, oli tukeutunut häneen koko lapsuutensa, aina siitä lähtien kun vaikeudet olivat alkaneet. He olivat viiltäneet käsiään ja tehneet verivalan osoituksena siitä, etteivät he olleet vain sisaruksia, vaan myös parhaita ystäviä. He kuuluivat yhteen ikuisesti. Elias oli hänen sielunkumppaninsa, mikään ei koskaan tulisi heidän väliinsä, he olivat luvanneet sen toisilleen. Ei mikään muu kuin kuolema.
Julia
on tyrmistynyt ajatuksesta, että hänen pitäisi häipyä kotoaan ennen syksyä.
Julialla ei ollut varaa lunastaa sisarusten osuutta. Julia huolehtii tulevasta.
Miten hänen nyt kävisi? Hän oli kolmekymmentäviisivuotias, naimaton ja
lapseton. Hän tapaili erästä visbyläistä, mutta oliko tuokaan suhde kestävä? Ajatus
kaupunkiin muuttamisesta tuntui pahalle. Hän oli tottunut asumaan maalla ja
työskentelemään tilalla, hän viihtyi eläinten parissa.
Widding menee tutustumaan kohteeseen
uteliaana, sillä kiinteistövälittäjälle tuo on unelmakohde. Syntyperäisenä
Gotlantilaisena hän tuntee seudun ja muistaa perheen. Jotain kuitenkin tapahtuu, sillä pian hän löytyy
kuolleena kivilouhokselta Gotlannin pohjoiskärjessä. Tuollainen kaivoslampi on hyvinkin
vaikuttava näky, sillä esimerkiksi meillä Västanfjärdin Illon kylän kaivoslampi
olisi kuin luotu dekkarin tapahtumapaikaksi.
Vanhat salaisuudet ja tilannetta kiristävät
myyntimotiivit vaikeuttavat sisarusten keskinäistä sopua. Sanna Widding ei jää ainoaksi
uhriksi. Julia saa outoja menneisyyden viestejä. Erikoinen murha-ase rajaa
tekijöitä.
Myös Andersin ja Karinin keskinäinen suhde tulee uudella tavalla esiin. Kullan kallis on hyvin tehty ja
mielenkiintoinen. Tämä oli täydellisen
kevätsunnuntain kirja, sillä luin ulkona ja kuuntelin ja katselin kevään
viestejä.
Houkuttelet minua edelleen tarttumaan Jungstediin :)
VastaaPoistaTulin aloittaneeksi Denis Rudbergin Maria Jidhoff -sarjan, aluksi en oikein vaikuttunut, mutta loppua kohti vaikutti, että on sekin sarja varmaan kahlattava läpi.
Jungstedt on hyvää luettavaa. Rudberg on ihan kivaa luettavaa. Sinäkö tykkäsit lukea kokonaisuuksia? Jungstedt kannattaa alkaa muutama kirja edempää.
VastaaPoistaJoo, en mielellään aloita sarjoja muuta kuin alusta.
PoistaNiin minä muistelin. Pidän kovasti Jungstedtin kirjoista.
Poistaoliko kesä? tykkään ruotsalaisten saariston kesää kuvaavista dekkareista
VastaaPoistaTämän päätarinan alkaessa on varhainen kevät, puut ovat lehdettömiä. Syksyyn mennessä päähenkilön olisi poistuttava. Huhtikuinen kevät on myöhässä. Luonto on lähellä, kun ollaan maatilalla lampaiden kanssa ja liikutaan tuossa ympäristössä. Minäkin pidän Gotlannin luonnosta.
Poista