torstai 18. syyskuuta 2014

Ruokakulttuuri islamin maissa




Mikään kulttuuri ei ole kaikkiruokainen, vaan kaikki yhteisöt rajoittavat käytettäväksi kelpaavia ruoka-aineita. Rajoitukset eivät aina ole pelkästään käytännön sanelemia, sillä toisinaan uskonnollisten kieltojen tai etnisten tapojen takia ei käytetä edes helposti saatavilla olevia ruoka-aineita.

FT Helena Hallenberg on tutkinut islamin pyhimyskulttia sekä Kiinan muslimien terveyskäsityksiä. Hän on muun muassa toimittanut Helena Allahwerdin kanssa teoksen Islamin porteilla. Helena Hallenbergin kirja Apteekki keittiössä on tuttu lääkekasveista kiinnostuneille.

FT Irmeli Perho on tutkinut islamin aate- ja yhteiskuntahistoriaa, toimittanut Heikki Palvan kanssa teoksen Islamilainen kulttuuri (Otava 1998) ja kirjoittanut useita tieteellisiä julkaisuja.

Ruokakulttuuri islamin maissa kirjalle myönnettiin vuoden tiedekirja -palkinto 2010


Ruokakulttuuri islamin maissa esittelee ruoka- ja nautintoaineiden kulttuurihistoriaa Lähi-idässä ja muissa islamin vaikutuspiiriin kuuluvissa maissa 500-luvulta profeetta Muhammadista nykypäivään asti. Islamilainen ruokakulttuuri on käsitteenä hyvin laaja, sillä muslimeja elää kaikissa maanosissa ja monilla ilmastonvyöhykkeillä.

Ruoka-aineiden valinnalla vahvistetaan myös kuulumista tiettyyn uskonnolliseen, etniseen tai sosiaaliseen ryhmään, kuten muslimeihin, kehonrakentajiin tai vegaaneihin.

Ruoat liittyvät kaikissa kulttuureissa uskonnollisiin juhliin ja elämän suuriin yhteisöllisiin siirtymiin.

Islamilaisen ruokakulttuurin juuret ovat Arabian niemimaan beduiinien yksinkertaisissa ruoissa ja tavoissa, keskiajan hallitsijoiden hoveissa ja nykypäivän aterioilla muslimien keskuudessa missä päin tahansa. Ruokakulttuuri islamin maissa avaa kiehtovan maailmankeittiön näkymiä monipuoliseen ruokakulttuuriin. Islamin maat ovat toimineet siltana eri kulttuuripiirien välillä, sillä vanhaa Silkkitietä myöten vaikutukset kulkivat Kiinasta ensin Iraniin ja sieltä edelleen länteen. Näitä ruoka-aineita ja ruokalajeja kahvista kaalikääryleisiin on välittynyt maapallon laidalta toiselle.

Useat tärkeät ravintokasvit ovat peräisin Lähi-idästä. Aluetta, joka ulottuu Välimereltä Palestiinasta Etelä- ja Kaakkois-Turkin kautta Pohjois-Irakiin ja Iranin länsiosiin, kutsutaan muotonsa vuoksi hedelmällisen puolikuun alueeksi. Sen maaperä soveltuu erittäin hyvin viljalle ja palkokasveille, joiden varassa Lähi-idän ruokatalous edelleenkin lepää. Juuri näille vanhoille kulttuurialueille islamin omaksuneet arabit tulivat 600-luvulla Arabian niemimaalta.

Mausteiden ja yrttien vaikutus perustuu niiden sisältämiin eteerisiin öljyihin. Mausteilla on myös parannettu ruoan makua ja saatu vaihtelua yksitoikkoiseen ruokavalioon.


Liitteenä on kattava kokoelma makunystyröitä hemmottelevia ruoka-ohjeita Marokosta Kiinaan. Ruokakulttuuri islamin maissa –kirjasta nauttii niin ruoan historiasta kiinnostunut kuin ruoka-alan ammattilainen. Kirjan ruokaohjeet on valittu islamin ydinalueelta Lähi-idästä, Iranista ja Turkista. Resepteissä on huomioitu meikäläiset olot annosten koossa sekä raaka-aineiden saatavuus. Meillä onkin laaja kirjo etnisiä ruokakauppoja, joiden tarjonta on monipuolinen jopa tuoretavarana. Ennen kaikkea Ruokakulttuuri islamin maissa avaa ruokakulttuurin monia merkityksiä ja luo kulttuurien välisiä yhteyksiä myös moninaistuvassa Suomessa.

Ruokakulttuuri islamin maissa on erittäin kunnianhimoinen ja monipuolinen tietokirja islamilaiseen kulttuuriin. Kirja on erittäin mielenkiintoinen myös täällä meillä, sillä monikulttuurisessa yhteiskunnasamme kohtaamme toisiamme, vaikka olemme lähtöisin eri ruokakulttuureista. Kirjassa on myös katsaus islamin maiden ruokakulttuuriin meillä. Monikulttuurisuuden lisäksi matkailu ja etniset ravintolat ovat avartaneet kohtaamistamme eri ruokakulttuureihin. Omasta kokemuksestani voin kertoa, että järjestin tarjoilun noin 30 ihmiselle kotonani, jossa minun oli huomioitava islamilaisuuden asettamat vaatimukset. Katsoin, että minun oli helpompi luoda välimerellinen tarjoilu, jossa kaikki sopi kaikille, koska kaikki olivat enemmän tai hyvinkin paljon maailmaa kolunneita.

Ruokakulttuuri islamin maissa kirja oli minulle ennestään tuttu uskontotieteen kursseilta, jossa kartoitimme islamilaista maailmaa ruoan kautta. Tämä on omistamisen arvoinen kirja, joka avaa näkymiä islamilaisten yhteiskuntien arkeen ja juhlaan. Pidin erityisesti yrttien osuudesta mukaan lukien niiden lääkekäytön. Paikalliset ruokakulttuurit johdattavat lukijan tutustumaan muun muassa iranilaiseen, pakistanilaiseen, arabialaiseen, turkkilaiseen, Suomen tataarien ja Kiinan muslimien ruokakulttuureihin. Kirjan ulkoasu on innostava ja värikäs. Kirjan ulkoasun on suunnitellut Jukka Aalto.

Helena Hallenberg & Irmeli Perho Ruokakulttuuri islamin maissa
Gaudeamus 2, painos 2014. Arvostelukappale. Kiitoksin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahduta minua kommentilla!