Jaana Lehtiö Kolmas oli ensimmäinen
Myllylahti
2015. Kustantajalta. Kiitoksin.
Jaana
Lehtiö on porvoolaistunut uskonnon- ja elämänkatsomustiedon opettaja. Olen lukenut häneltä aiemmin teokset
Joka viisautta rakastaa ja Uutta auringon alla. Kirjat ovat itsenäisiä
tarinoita, joten ne voi lukea missä järjestyksessä tahansa. Lehtiön rikoskomisario
Juha Muhonen syntyi Kouvolan dekkaripäivien novelliantologiassa vuonna 2010. Eräästä
Lehtiön haastattelusta luin, että kirjailija ei halua sijoittaa
kenenkään kotiin ruumiita, joten kuvattua taloa ei ehkä ole olemassakaan.
Edellisten
Lehtiön kirjojen tavoin tapahtumat sijoittuvat Porvooseen. Tällä kerralla tapahtumien keskipisteenä ovat Porvoon
keskusta rajoittuen kolmioon Näsin terveyskeskus – Kirkonmäki – Poliisitalo. Toinen
tapahtumansa Porvooseen sijoittava nykydekkaristi on Christian Rönnbacka. Rönnbackan
teos Kylmä syli sijoittuu syksyiseen
Porvooseen ja osin jopa samoille tapahtumapaikoille. Itselleni kummankin
kirjailijan teokset ovat ns. kotiseutudekkareita. Porvoo on oiva dekkarien
miljöö, josta voi ammentaa tarinaa loputtomasti. Tapahtumia on kiva seurata
tutuilla kulmakunnilla. Yksi hauskimpia
lukemiani dekkareita on ollut Tuula Mai Salmelan Katajanokka kello kymmenen. Sen tapahtumien keskiössä on eräs
kohde, ei Katajanokalla vaan Kaisaniemessä eli kun tuntee paikan läpikotaisin,
niin…
Kolmas oli ensimmäisen tarina alkaa lokakuun lopussa, kun
Muhonen palaa tyttöystävänsä kanssa paikallisesta etanaravintolasta jokirannan
kautta kohti vanhaa Kuninkaantien siltaa. Äkkiä joen vastarannalta, Näsin kiven
luota kuuluu karmaiseva huuto. Humalainen nuorisojoukko löytää louhikkoon
pudonneen miehen, joka osoittautuu paikkakunnalla hyvin tunnetuksi hahmoksi,
Linnanmäen koulun vt. rehtori Kuivalaiseksi. Vammoista ei pysty päättelemään,
että onko hän jyrkässä ja louhikkoisessa rinteessä itse liukastunut vai onko
hänet tönäisty alas?
Uhreja
alkaa löytyä lisää tunnetuista Porvoolaisista paikoista, mutta poliisi ei pääse
jyvälle asiasta. Mikä on sarjamurhaajan motiivi? Kuka tekijä voi olla? Vielä kummallisemmaksi
tarina muuttuu, kun kalastaja saa koukkuunsa jokirannassa pussillisen
vanhoja luita ja pääkallon. Liittyvätkö kuolemantapaukset toisiinsa? Muhosen
esimies Sääksmäki käy kierroksilla tutkinnan junnatessa paikallaan. Harmaita
hiuksia Muhoselle aiheuttaa myös vanha tuttavamme Hilkka Alitupa, joka tuntuu
pistävänsä lusikkansa joka soppaan. Muhonen haikaileekin välillä:
Biologiksi hänen olisi pitänyt ryhtyä.
Voisi kävellä aurinkoisessa metsässä varpujen rahistessa saappaiden varsiin ja
etsiä jotain ötökkää. Nimeäisi uuden leppäkerttulajin tai sudenkorennon
rakkaansa mukaan. Sen sijaan hänestä oli tullut poliisi ja hän etsi ihmisten
joukkoon eksynyttä torakkaa, murhaajaa.
Menneisyys on pyrkinyt esiin
tänä vuonna joitakin kertoja eri kirjailijoiden teoksissa. Menneisyydestä tarinaa ovat ammentaneet
Arnaldur Indriðason teoksessaan Varjojen kujat (Blue Moon), aiemmin kesällä lukemani
Gard Sveenin Raskaat varjot (Bazar)
sekä Anna Lihammerin Kun pimeys peittää maan (Atena). Lehtiön teoksessa tarinan
kuvio alkaa kehittyä jo vuonna 1938, kun Hans-Gustav Ström on asesepän opissa
natsisaksassa juutalaisen Jacob Liebermannin luona. Ström tuo Liebermannin
pojan Suomeen ja jostain syystä surmaa tämän. Vuonna 1951 Liebermannin
sukulainen tulee etsimään poikaa Strömin luota ja tästä kuvio kehittyy
nykyaikaan.
Kirja on mukaansa tempaiseva ja nopealukuinen. Poliisin henkilöhahmot
on luotu jo edellisissä osissa ja niihin ei kovin paljoa keskitytä. Tärkeässä
osassa on Muhosen tyttöystävä Ellenin ystävätär Netta, josta tuntuu löytyvän
outoja piirteitä. Tarinan keskeisiä tapahtumapaikkoja ovat Porvoon vanhan
kaupungin ydin, Porvoon keskiaikainen kivikirkko, Flemingintörmä, Runoilijakoti
sekä Albert Edelfeltin maalauksiinsa ikuistama Porvoo Näsin kiveltä ja Edelfeltin
männyn luota nähtynä. Kun talviaamuna nouset Flemingintörmää kirkonmäelle, katselet talojen
ikkunoita tietäen niiden asukkaat, niin kulkijaa tervehtii todella Lehtiön
kuvaamat kirkon neliapilat ja tiedät olevasi keskellä kulttuurihistoriaa.
Niin
Lehtiön kuin Rönnbackan Porvoo on hyvin suomenkielinen eli se lienee
kirjailijoiden vapautta. Olen itse asunut Porvoossa vasta 1997 lähtien,
joten
en ole nähnyt kirkkoa sisältä ennen paloa, joten en osaa ihailla kirkon
maalauksia kuin Ykssarvisen ja säilyneiden holvien osalta. Kirkko ei
tänä päivänä ilmennä
keskiaikaa samalla tavalla kuin Pyhtään tai Pernajan keskiaikaiset
kivikirkot. Jokaisen tulisi ymmärtää, että tuollainen
ilkivalta tuhoaa lopullisesti kansallista identiteettiämme. Parhainkaan
restaurointi ei palauta vanhaa entiseksi.
Sarjamurhaaja piskuisessa Porvoossa ei ehkä ole kovin
uskottavia, mutta eihän se ole edes dekkarin tarkoituskaan. Lehtiö on saanut
historian havinan hyvin teokseen mukaan. Kolmas oli ensimmäinen on viihdyttävä ja koukuttava dekkari.
Christian
Rönnbacka Kylmä syli
Bazar 2015. Kustantajalta. Kiitoksin
Kylmä
syli
on Rönnbackan neljäs Antti Hautalehto –dekkari. Olen lukenut aiemmin
ilmestyneet Rönnbackan dekkarit ja laitan linkit: Operaatio troijalainen (2012), Julma (2013) ja Rakennus 31 (2014).
Pohjanmaalta kotoisin oleva Antti on saanut komisarion
viransijaisuuden Porvoosta. Hän ei kuitenkaan voi mitään pohjalaiselle
luonteelleen ja palli heiluu kovasti alla, kun esimies Berglund ei pidä Antin
asioiden työtavoista. Myös
tyttöystävän kanssa on ongelmia, kun Leenakin päivystää terveyskeskuslääkärinä öitä.
Kummallakin työaika venyy ja paukkuu, joten
yhteisen ajan löytyminen ei ole helppoa.
Tapahtumat alkavat marraskuun puolella ja jatkuvat joulukuun
puoliväliin. Pikkujouluaikana Porvoon empirekaupungin kohdalla kävelysillan
pielessä alkaa kadota nuoria, parikymppisiä miehiä. Katoamiset tapahtuvat
aamuyöstä hauskan illanvieton jälkeen. Aluksi tapahtumia pidetään tapaturmina
tai itsemurhina, mutta tapausten lisääntyessä Antti alkaa haistaa palaneen
käryä. Tutkinnan edetessä Antti keksii laajemman jutun, jota esimies
Berglund ei tietenkään usko, joten ilmiriidalta ei vältytä.
Oikeuslääkäri
Korhonen seisahtui ruostumattomasta teräksestä tehdyn luukkurivistön eteen ja
vilkaisi vaihvihkaa numeroa jonka oli kirjoittanut ranteeseensa. Hän oli
omaksunut tavan jo toistakymmentä vuotta sitten, heti sen ainoan kerran
jälkeen, jolloin oli esitellyt erehdyksessä väärän vainajan omaisille. Numero
kahdeksan. Kolmessatoista ei pidetty koskaan vainajaa, joka piti tunnistaa.
Rönnbacka käy läpi koko Antin tiimin jäsenten
henkilökohtaiset asiat, mikä tekee asian seuraamisesta mielenkiintoisen. Hän pitää
tilanteen koko ajan koukuttavana ja uskottavana, ja hahmoista kenelle
tahansa voi käydä miten tahansa. Tähän varmasti vaikuttaa Rönnbackan tausta
poliisina ja nyttemmin vakuutusetsivänä. Hän osaa nähdä asiat realistisena,
siten miten ne oikeasti tapahtuisivat ja miten poliisi oikeasti tilanteissa
toimisi. Läppä on välillä rajua ja karkeata. Lindforsin naisjuttuja on selvästi
siistitty, sillä Julmassa ne olivat
vielä hurtimpia.
Jaana Lehtiön viimeisin teos Kolmas oli ensimmäinen tapahtuu miltei samoilla paikoilla Porvoon jokivarressa
ja vieläpä samaan vuodenaikaan. Itse luen näitä ns. kotiseutudekkareina, joten tutuissa maisemissa on kiva seikkailla kirjan sivuilla. Rönnbackan paikallistuntemus on erittäin hyvää,
mutta jotain pientä paikallisena huomaa. Lindfors lähtee pikkujoulupäivänä
kävelemään puujalkaisen miehen kanssa poliisitalolta sotilasapteekkiin…
(Porvoon keskustassa ei ole enää vuosikausiin ollut Alkoa). Porvoo antaa
vakuuttavan kuvan rikostapausten otollisena tyyssijana, joten Antille riittäisi
töitä jatkossakin, jos hän saisi viransijaisuutensa uusittua…
Kauniita kuvia. Porvoo taitaa olla tosi hieno kaupunki.
VastaaPoistaKirjatkin alkoivat kiinnostaa. Olen kyllä ennakkoluuloinen itselleni tuntemattomia dekkaristeja kohtaan.
Porvoo on kaunis kesällä, mutta se on kaupunki, jolla on kahdet kasvot.. Asun Porvoossa, mutta olen sivullinen, muukalainen.
PoistaBazarin tuotanto on laatua. Rönnbacka on todella hyvä. Myllylahden Murhamylly on hyvää, kannattaa tutustua. Lehtiön kirjassa on tietyllä tavalla historia spesiaalisti esillä. Kumpikin on tasikkaita. Lehtiön kansi on hieno.
Lehtiön kirjat olen lukenut ja niistä tykännyt. Pitääpä tutustua tähän Rönnbackaan.
VastaaPoistaMinäkin olen lukenut kaksi Lehtiön kirjaa ja pidän hänen tyylistään. Suosittelen Rönnbackaa. Rönnbacka kirjoittaa miehisellä otteella, mutta hän kirjoittaa enemmän järjellä kuin väkivallalla. En pidä raakuudesta.
PoistaKiinnostavia kirjoja ja ennen kaikkea ihania kuvia. Porvoo on hieno kaupunki ja täynnä historiaa sekä mielenkiintoisia asukkaita.
VastaaPoistaAjattelin sinua noiden lumikuvien kohdalla. Porvoossa on paljon elävää historiaa kuin myös elävää kulttuuriperintöä.
Poista