Merete Mazzarella Elämän tarkoitus
Alkuperäisteos: Om livets mening (2017)
Suomentaja:
Raija Rintamäki.
Teos on
suomennettu ruotsinkielisestä käsikirjoituksesta.
Tammi 2017.
Kustantajalta arvostelukappale. Kiitoksin.
Merete
Mazzarella on suomenruotsalaisen kirjallisuuden emeritaprofessori.
Signe
Merete Mazzarella on suomalainen kirjailija ja kirjallisuudentutkija.
Mazzarellan äiti oli tanskalainen Annamarie Cleemann ja isä suomalainen
suurlähettiläs Fredrik Wilhelm Schreck.
Mazzarella
kirjoittaa vakavista teemoista syvällisesti, mutta helppotajuisesti omalla
jäljittelemättömällä tyylillään. Olen
lukenut kokonaisuudessaan hänen suomennetun kaunokirjallisen tuotantonsa.
Viimeksi luin Aurinkokissan vuoden,
joka jäi minulle lukukokemuksena hieman vajavaiseksi, sillä Mazzarella
pohtii siinä hieman yksipuolisesti vanhenemista, maailmanmenoa, rakkautta ja ihmissuhteita, mutta kirjassaan Elämän tarkoitus hän palaa juurilleen,
jossa kirjailija hellii lukijaa niin ajankohtaisuudellaan kuin
myyttien kautta.
Kirja on jaettu kappaleisiin, joita
ovat mm. maailmankuva, sattuma, kohtalo, valinta, pahuus, anteeksianto, suru,
myötätunto, hyvä elämä ja credo. Kovin uskonnollisena Mazzarella ei tuo itseään
esiin kirjoissaan, mutta hän esittää myös oman uskontunnustuksensa kirjaamalla
asioita, joihin uskoo ja jotka tekevät hänen elämästään mielekkään. Hän kokee
tärkeäksi avoimuuden elämän moninaisuudelle, ystävyyden, keskustelun, toivon,
arjen ja ihmettelyn.
Maailmankuvaa Mazzarella pohtii. Mikä maailmankuva on ollut
maailmanhistorian onnellisin? Arvelisin, että onnellisin maailmakuva vallitsi
Euroopassa 1800-luvun loppupuoliskolla. Jumala oli tosin selvästi menettänyt
merkitystään mutta ei ollut vielä kuollut, ja Marx oli olemassa mutta ei ollut
vielä käynyt vaaralliseksi. Individualismi oli demokratisoitunut, toisin sanoen
tullut yhä useamman ulottuville. Euroopassa oli enimmäkseen vallinnut rauha,
tulevaisuusoptimismi oli suurta, ajatus jokaisesta oman onnensa seppänä tuntui
vielä houkuttelevalta eikä ongelmalliselta. Maailmankuvassa
on olennaista, mistä vinkkelistä me lähestymme sitä eli olemmeko Euroopassa vai
kolmannessa maailmassa. Individualismi ei
nykyään ole oman tien kulkemista, yksin mutta vahvana, vaan se on joukon mukana
olemista.
Entä globalisaatio? Milloin kuulin ensi kertaa sanan globalisaatio? Vaikea
sanoa, mutta tuskinpa siitä on yli kahtakymmentä vuotta. Mistä siinä oikeastaan
on kyse? Siitä että maailman maat ovat taloudellisesti ja poliittisesti
riippuvaisempia toisistaan kuin ennen. Ja että etäisyydet ja aika ovat
kutistuneet. tiivistyneet. Kun tammikuussa 1957 vähän alle kaksitoistavuotiaana
matkustin yksinäni sisäoppilaitokseen Englantiin, ei ollut puhettakaan, että
olisin voinut käydä kotona ennen kesää, ei vaikka koulusta oli pääsiäisen tienoilla
kuukausi lomaa. Kenelläkään ei liioin tullut mieleenkään, että olisin voinut
soittaa kotiin, ulkomaanpuhelujahan soitettiin vain kuolemantauksissa.
Sattumasta, kohtalosta ja valinnasta Mazzarella kirjoittaa maaliskuussa 2015, kun
70-vuotispäivästäni oli kulunut kuukausi, juhlin kutsumalla koko suurperheeni
Välimeren risteilylle. Ville-poikani perheineen, mieheni Larsin ja hänen kaksi
poikaansa perheineen, Villen isän, Villen kaksi sisarpuolta, veljeni Martinin,
Villen isän toisen vaimon, joka hänkään ei ole enää naimisissa Villen isän kanssa
vaan otti mukaan uuden miehensä. Merete suvun matriarkkana sukujuhlissa luo horjuvan kuvan, sillä
yhteen kokoontuu ihmisiä, jotka eivät ole edes mitään sukua toisilleen.
Uusioperhekuvio toistuu usein hänen teoksissa.
Pahuudesta kirjailija kirjoittaa,
että miten meidän pitäisi suhtautua siihen väkivaltaan ja iskuihin, jota me
kohtaamme liian usein. Emme ole turvassa
enää missään. Ja mitä meidän pitäisi ajatella sadastaviidestäkymmenestä
kristitystä kenialaisen Garissa-yliopiston opiskelijasta, jotka al-Shabaab
murhasi pian sen jälkeen? Tai niistä sadastakahdestakymmenestäyhdeksästä, jotka
surmattiin Pariisissa syksyllä 2015? Tai kolmestakymmenestäkahdesta Lahoressa
tai kahdestakymmenestäneljästä Ranskan kansallispäivänä samana vuonna?
Puhumattakaan kaikista uhreista Irakissa ja Afganistanissa. Nykyään pyrimme
kaikin ajateltavissa olevin keinoin kesyttämään sattumaa, olemme jatkuvasti
tietoisia riskeistä. Jotkut ovat jo varmasti jollakin matemaattisella mallilla
laskeneet, mikä on uusien terrori-iskujen riski Pariisissa ja Brysselissä.
Mitä on rohkeus? Rohkeus ei ole pelottomuutta, jotkut eivät pelkää
koskaan mutta eivät silti käy rohkeista, koska heidän pelottomuutensa on
mielikuvituksen puutetta. Rohkeus on sitä, että pystyy pelkäämään antamatta pelolle
ja riskiajattelulle yliotetta.
Ranskalaisfilosofi Sartre uskoi nimenomaan valintaan, hän uskoi, että
maailma itsestään on mieletön ja voimme
luoda mielekkyyttä ainoastaan valinnoillamme. Novellissaan Muuri hän kuitenkin
antaa valinnan kohdata sattuman ja kohtalon.
Joskus sanottiin, ettei holokaustin jälkeen olisi mahdollista kirjoittaa
kaunokirjallisuutta, mutta kyllä sitä vain on kirjoitettu kirjoittamasta
päästyäkin, myös itse holokaustista. Holokaustigenreen tuntuu sitä paitsi
kuuluvan laskelmoidun väkivaltapornografisia piirteitä. En ole mikään
holokaustista kirjoitetun kaunokirjallisuuden tuntija; senkin tuntijaksi voi
näet tulla. Voi tunnistaa yleisiä kaavoja ja niiden muunnelmia kuten
dekkareissa ja trillereissä – mutta olen lukenut amerikkalaisen William
Styronin menestysteoksen Sofien valinta.
Elämän tarkoituksen moni kuittaa sen pohdinnan pelottavana urakkana, johon rohjetaan korkeintaan
nuorena tai hädän hetkellä. Mazzarella katsoo saavuttaneensa iän, jossa
tällaisesta vähättelystä ei tarvitse piitata. Ihmiset pohtivat elämänsä
tarkoitusta enemmän kuin haluavat tai pystyvät myöntämään sitä
ääneen. Elämä voi saada rajallisena uuden merkityksen esimerkiksi sairastumisen,
menetysten myötä tai elämän rajallisuuden ymmärtämisen myötä.
Pahuudessa Mazzarella käsittelee ikiaikaisten myyttien, intellektuaalisen puheen lomassa myös päivänpolttavia yhteiskunnallisia kysymyksiä, kuinka yhteiskunnassamme voi tapahtua esim. Vilja Eerikan kohtalo. Tätä tapahtumaa ei uskoisi voivan tapahtua meidän yhteiskunnassamme, että viranomaiset sivuuttavat tapahtuneet ja ummistavat silmänsä. Eikä sen saama kohu muuta sitä miksikään, vaan tekee sen täysin mahdottomaksi Vilja Eerikan iänkin huomioiden. Mutta mitä meidän pitäisi - mitä voimme – sanoa suomalaisesta Vilja Eerikasta, jotka hänen lähimmät omaisensa murhasivat äitienpäivän vastaisena yönä vuonna 2012? Tuntuu lähes sietämättömältä lukea edes tätä melko pidättyväistä lehtiuutista, joka julkaistiin tuomion julistamisen yhteydessä: ”Kahdeksanvuotiasta oli jo pitkän aikaa pahoinpidelty ja nöyryytetty, kunnes hänen isänsä ja äitipuolensa lopulta surmasivat hänet teippaamalla hänet lakanan ja pressun sisään, niin että teippi peitti suun ja nenän. Tuomiolauselmassa kuvaillaan seikkaperäisesti tytön pitkittynyttä kuolinkamppailua.
Pahuudessa Mazzarella käsittelee ikiaikaisten myyttien, intellektuaalisen puheen lomassa myös päivänpolttavia yhteiskunnallisia kysymyksiä, kuinka yhteiskunnassamme voi tapahtua esim. Vilja Eerikan kohtalo. Tätä tapahtumaa ei uskoisi voivan tapahtua meidän yhteiskunnassamme, että viranomaiset sivuuttavat tapahtuneet ja ummistavat silmänsä. Eikä sen saama kohu muuta sitä miksikään, vaan tekee sen täysin mahdottomaksi Vilja Eerikan iänkin huomioiden. Mutta mitä meidän pitäisi - mitä voimme – sanoa suomalaisesta Vilja Eerikasta, jotka hänen lähimmät omaisensa murhasivat äitienpäivän vastaisena yönä vuonna 2012? Tuntuu lähes sietämättömältä lukea edes tätä melko pidättyväistä lehtiuutista, joka julkaistiin tuomion julistamisen yhteydessä: ”Kahdeksanvuotiasta oli jo pitkän aikaa pahoinpidelty ja nöyryytetty, kunnes hänen isänsä ja äitipuolensa lopulta surmasivat hänet teippaamalla hänet lakanan ja pressun sisään, niin että teippi peitti suun ja nenän. Tuomiolauselmassa kuvaillaan seikkaperäisesti tytön pitkittynyttä kuolinkamppailua.
Anteeksiannosta Mazzarella kirjoittaa, että syvemmin meitä haavoittavat läheisimmät, ja
siksi kysymys anteeksiannosta muodostuu polttavammaksi suhteessa. Mutta kuka
pystyy sanomaan, milloin on aika antaa anteeksi? Minua kiinnostaa Mazzarellan ihmisyys, hänen
taitonsa ja osaamisensa kiteyttää elämän tarkoitus.
Surusta Mazzarella
kirjoittaa, että yksi sururituaali on hautajaiset. Hautajaisissa alkaa
ymmärtää, että vainaja on tosiaan kuollut. Kuollut ei kaipaa hautajaisia, sillä
ne ovat jälkeenjääville. Kaikki eivät ole valmiita lähtemään, mutta kaikille ei
riitä hoitoa edes tässä maassa. Kaikki eivät saa samanlaista mahdollisuuksia hoidon suhteen. Kaikkien elämä ei ole samanarvoista.
Myötätunnosta Mazzarella kirjoittaa
romaanikerjäläisistä, kuinka meidän on helpompi olla katsomatta tai välttää ainakin silmäkontaktia. Voimme kulkea heidät havaiten, mutta silti näkemättä.
Credossa Mazzarella tuo
esiin, että hän uskoo arkeen antropologina. Uskon
henkilökohtaiseen. Sinä päivänä kun makaan kuolinvuoteellani, en ajattele
kirjojani – niitä jotka olen kirjoittanut tai olisin ehkä vielä halunnut
kirjoittaa. Ajattelen lähimpiä ihmisiäni.
Mazzarellan kirja on huikea
ajatusten runsaudensarvi, joka ei edes tule avautumaan kerralla lukijalle,
joten minäkin palaan hänen ajatuksiin yhä uudelleen. Minua viehättää Mazzarellassa
hänen aitoutensa, hän ei tee itsestään täydellistä, virheetöntä tiedenaista ja
arvostan hänen rohkeitakin ratkaisuja.
Itse pidän Mazzarellan monista kirjoista. Suosikkejani ovat mm. Juhlista kotiin, Illalla pelataan Afrikan tähteä, Uskottomuuden houkutus, Tähtien
väliset viivat, Kun kesä kääntyy, Silloin en koskaan ole yksin, Hyvä kosketus sekä yhteisniteellinen
Ensin myytiin piano ja Esitettävänä elämä. Esimerkiksi Hyvä kosketus olisi jokaisen hoitoalan työtekijän omaksuttava.
Kiitos Merete Mazzarella viisaudestasi,
että sain lukea Sinulta jälleen kirjan.
Kuulostaa upealle kirjalle, haluan lukea. Mazzarella on muuten mukana Baba Lybeckin Kirja vieköön! -tapahtumassa helmikuussa.
VastaaPoistaTämä on erittäin upea Mazzarellan kirja, nautin aina hänen lukemisesta.
PoistaKiitos Ulla, tätä Mazzarellan uusinta en hoksannut pyytää joulupukilta, mutta pian se varmaan ajautuu meillekin kun kirjoitan sen nyt ylös & luen sen suurella mielenkiinnolla!
VastaaPoistaMinäkin heräsin tähän vasta nyt. Pidän valtavasti Mazzarellan ilmaisusta, kuinka hän hallitsee menneen ja tämän hetken.
PoistaKuulostaa tutulta tuo, että teos on huikea ajatusten runsaudensarvi. Mazzarellan monen teoksen kohdalla on jäänyt tunne, että kirjan upeiden ajatusten pariin täytyy palata uudemman kerran. Juhlista kotiin muuten on suosikkini, se teki lähtemättömän vaikutuksen.
VastaaPoistaOlen kerännyt kaikki Mazzarellan kirjat kasaan, luulen, että niillä on paljon annettavaa.
PoistaPidin viimeisimmästä enemmän kuin Aurinkokissan vuodesta. Se oli liian vanhahtava makuuni. Vanhemmista pidän paljon.