Astrid
Lindgren (os. Ericsson) (1907–2002) syntyi Samuel ja Hanna
Ericssonin maanviljelijäperheeseen Vimmerbyssä Näsin tilalla. Astridilla oli
isoveli Gunnar ja pikkusiskot Stina ja Ingegerd.
Odotin kovasti Astrid
Lindgrenin elämäkerran ilmestymistä, sillä en tiennyt kirjailijan taustoja,
vaikka olen kasvanut hänen kirjojensa parissa. Blogiaikanani olen kokenut Tove
Janssonin vieraaksi, kun hänen kirjansa eivät kuuluneet minun lukemistoon. En
osaa edes sanoa syytä. Kasvoin
Lindgrenin, Knutssonin, Montgomeryn, Cooperin ja Hellevi Salmisen kirjojen
kanssa. Lindgrenin kirjoista tärkeimpiä olivat Marikki, Ronja Ryövärintytär, Veljeni, Leijonamieli ja Saariston lapset. Käytin Lindgrenin juhlavuotta hyväkseni ja hankin
uusina painoksina Veljeni, Leijonamielen
ja Mio, poikani Mion.
Elämäkerran kirjoittaja on
tanskalainen kirjallisuudentutkija ja toimittaja Jens Andersen. Astrid
Lindgrenin elämäkerta Denna dagen, ett
liv on suomennettu nimellä Tämä päivä,
yksi elämä. Jens Andersson kertoo kirjoittaneensa Astrid Lindgrenin
elämäkertaa kahden vuoden ajan. Hän perehtyi Lindgrenin perheen luvalla
kirjailijan ennen julkaisemattomaan kirjeenvaihtoon ja päiväkirjamerkintöihin.
Astrid Ericsson pääsi 17-vuotiaana lahjakkaana
kirjoittajana toimitusharjoittelijaksi Wimmerby
Tidning -nimiseen lehteen. Lehden päätoimittaja ja omistaja Reinhold
Blomberg (1877–1947) kiinnostui Astridista myös muutenkin, vaikka Astrid oli 30 vuotta nuorempi ja Blomberg itse
naimisissa ja perheenisä. Hullaantumisesta seurasi se, että Astrid tuli raskaaksi.
Aika oli hyvin erilainen ja
tilanne mahdoton pikkukaupungin ympyröissä. Yksinhuoltajuus ja avioero olivat
vakavia epäonnistumisia. Astridin koti oli uskonnollinen ja kunniallinen, joten
Astridin lapsi oli vanhemmille vaikeasti sulateltava asia. Asia salattiin,
sillä Blombergin avioero aiheutti ongelmia, sillä häntä epäiltiin
uskottomuudesta. Astrid lähti Tukholmaan ja synnytti lapsen Tanskassa
Kööpenhaminassa 19-vuotiaana, jossa sen pystyi tekemään anonyymisti
paljastamatta isää. Lasse kasvoi Kööpenhaminassa
leskirouva Marie Stevensin sijaiskodissa, sitten tovin Astridin vanhempien
luona Stevensin sairastuttua. Astrid
avioitui Sture Lindgrenin (1898–1952) kanssa vuonna kanssa 1931. Vasta melkein
viisivuotiaana Lasse pääsi oman äitinsä hoiviin. Astridin ja Sturen tytär Karin
syntyi toukokuussa 1934.
Lasse asui isoäitinsä ja isoisänsä luona Smoolannissa kuusitoista kuukautta, ja mikäli on uskominen hänen äitiään ja Lars Lindgrenin itsensä myöhemmin elämässä kertomaa, hän vietti tuon ajan melkein yhtä onnellista melukyläläiselämää kuin hänen äitinsä aikoinaan.
Ero omasta lapsesta oli
kalvavaa, ja kirjailija uskoi sen heijastuneen myös Lassen elämän myöhempiin
vaiheisiinkin. Jens Andersen käyttää elämäkerrassa noin sata sivua
Astridin alun vaiheisiin ja Lassen tarinaan. En tiedä, onko tämä kaikki
tarpeen, sillä Astrid Lindgren itse kertoi asian taustoja niukasti, sillä hän
puhui vasta 70-vuotiaana poikansa taustoista. Aiemmin hän sivuutti asian, että
halusi vain lapsen, mutta ei lapsen isää. Lindgren teki työnsä kustantamo Rabén & Sjögrenillä
kaksoisroolissa kustannustoimittajana ja kirjailijana.
Avioliitossa oli vaikeuksia,
sillä aviomies joi ja oli uskoton. Sture
Lindgren kuoli jo vuonna 1952 vain 54-vuotiaana. Astrid ei mennyt enää
uudelleen naimisiin. Äiti ja tytär elivät
kahdestaan Dalagatanilla kuusi vuotta ennen kuin Karin meni naimisiin Carl Olof
Nymanin kanssa. Astrid aktivoitui tärkeinä pitämiensä arvojen puolustajaksi.
Jos joku kysyy, mitä muistan lapsuudestani, ensimmäiseksi mieleeni eivät tosiaankaan tule ihmiset. Vaan luonto, joka ympäröi elämääni siihen aikaan ja täytti sen niin väkevästi, että sitä on aikuisena miltei mahdoton käsittää. Kivet ja puut olivat meille lähestulkoon kuin eläviä olentoja, ja luonto ympäröi ja ravitsi meidän leikkejämme ja uniamme.
Elämäkerta antaa avaimia
ymmärtää Astridin maailmaa, kirjoja ja niiden teemoja. Niissä on harvoin
ydinperheen kaikki palaset edustettuna. Andersenin kirjoittama elämäkerta on uskottava. Pidin elämäkerran eleettömyydestä, pelkäsin jotain liian imelää. Jotkut Lindgrenin teemat kuoleman tavoin ovat
raskaita. Monissa Astrid Lindgrenin teoksissa on yksinäisiä ihmisiä ja
yksineläjiä niin aikuisissa kuin lapsissa, isättömiä tai äidittömiä tai muutoin
hylättyjä. Yksinäisyys on toistuva teema, sillä
jokaisen meistä on lapsena, nuorena ja vanhempana sekä vanhuksena opittava
olemaan yksin. Astridin kertojamaailmassa todellisuuden realismi sekoittuu
loitsuihin ja maagisiin uskomuksiin. Yksinäiset ihmiset löytävät Astridin kirjoissa
yhteyden toiseen elävään olentoon joko mielikuvituksessa tai todellisuudessa ja
parhaassa tapauksessa he löytävät myös itsensä.
Jens
Andersen Astrid Lindgren Tämä päivä, yksi elämä
Alkuperäisteos
Denna dagen, ett liv (2014)
Suomentaja
Kari Koski
WSOY
2016. Kustantajalta. Kiitoksin.
Astrid Lindgren Saariston
lapset
Melkersonin tukholmalaisperhe vuokraa kesäasunnon ukkosaaristosta
Saltkråkanin saarelta, jonne perheen tuo yhteysalus Saltkråkan 1. Ympärivuotisia
asukkaita saarella on enää parisenkymmentä, mutta kesävieraat herättävät saaren
eloon. Melkersonin perheessä on kirjailija-isä, isosisko Malin sekä pojat Johan,
Niklas ja pikku Pelle. Malin on 19-vuotias nuori nainen, jonka kontolle on kasautunut hieman vastuuta perheestä äidin poismenon jälkeen.
Saltkråkanin
ulkopuolella ovat avomeren paljaat luodot ja riutat, joilla asuu vain haahkoja,
lokkeja ja muita merilintuja.
Isä Melker Melkerson on innoissaan ja puhtia täynnä tulevasta
kesästä. Vanha Nikkarila osoittautuu tosin hieman erilaisemmaksi kuin kiinteistövälittäjä
on kuvaillut, sillä hökkelin katto vuotaa, rautahella savuttaa ja tuuli puhaltaa sisään
rikkonaisesta ikkunasta. Tosin
savuttaminenkin vähenee peltien avauksella. Varsin pian yli-innokas isä Melkerson
paljastuu enemmänkin käveleväksi katastrofiksi kuin mestaritimpuriksi tai tee
se itse -mieheksi. Muutamassa viikossa perhe kuitenkin kotiutuu ja heistä
tuntuu kuin he olisivat asuneet Saltkråkanissa aina. Saaren asukkaat ottavat
perheen kuin omakseen ja monenlaista apua on tarjolla.
Pelle piteli kaniinia. Hän sulki silmänsä ja tunsi miten sileä se oli, niin ihanan pehmeä, ja sileä! Ja sitten teki äkkiä melkein kipeää, kun hän tajusi miten suunnattoman onnellinen hän oli. Tämä oli autuainta mitä ihmiselle voi tapahtua, ja nyt se oli tapahtunut hänelle.
Pelle ystävystyy tomeran, saaristossa eläneen Pampulan
kanssa, jota seuraa uskollinen bernhardinkoira Laivuri. Totta kai pidän
suosikkeinani Malinia, Pampulaa ja Laivuria. Kesä kääntyy syksyyn, mutta
Melkersonin perhe keksii keinon haikeuden torjumiseen, sillä he sopivat
palaavansa jouluksi saareen.
Lindgrenin luoma saariston tunnelma ja idylli ranta-aittoineen,
vanhoine kyläteineen, laitureineen ja kalastajaveneineen ovat aitoja.
Kirjailijan rakkaus saaristoon tuskin tulee lukijalle edes yllätyksenä. Saaristossa
hän tavoitti sen rauhan ja ykseyden, mitä hän ei muualta löytänyt. Saariston lapsissa toistuu ajatus Tämä päivä, yksi elämä. Elämä oli lyhyt, ja
oli leikittävä niin kauan kuin vielä saattoi leikkiä. Kaiken idyllin
keskellä tarinaan mahtuu luonnon ja ihmisen rinnakkaiseloa, yhteiskunnallista
kritiikkiä, toinen toisensa kunnioittamisesta, yhteenkuuluvuutta ja erilaisuuden
hyväksymistä.
Unissaan ihminen joskus juoksee ja etsii epätoivoisesti jotakin. On kiire. Henki on vaakalaudalla. Hän juoksee yhä hätääntyneempänä, mutta ei löydä sitä mitä etsii. Samanlaiselta tuntui Melkeristä ja pojista, kun he etsivät Mattsonia.
Valitsin tämän kirjan elämäkerran rinnalle, koska se
on niin kesänmakuinen kertomus, jota olen rakastanut lapsuudestani lähtien. Tuota kannen kuvaa ei voisi muuttaa, sillä se
kuuluu tähän kirjaan. Olen lukenut kirjan monta kertaa, mutta sen tarinaan ei
väsy. Astrid Lindgren on ollut minulle
tärkein kirjailija lapsena ja arvostan yhä hänen kirjojaan. Niissä on
jäljittelemätön elämänmaku ja kunnioitus lukijaa kohtaan iästä riippumatta. Se
on kuin Burnettin Salainen puutarha, että
se antaa turvan ja suojapaikan.
Astrid Lindgren Saariston
lapset (2015)
Alkuperäisteos
Vi på Saltkråkan (1964)
Kuvitus Ilon Wikland
Suomentaja Laila Järvinen 1965
WSOY . Kustantajalta. Kiitoksin.
Saariston lapset täytyisi lukea joskus uudelleen. Pidän paljon siitä tehdystä 60-luvun tv-sarjasta.
VastaaPoistaNiin pidin minäkin. Tuo elämäkerta oli minulle paljolti uutta, ymmärsin ehkä paremmin monta asiaa. Saariston lapset on aina yhtä ihana.
Poista