Torgny Lindgren Taiteilija Klingsor
Alkuperäisteos:
Klingsor (2014)
Suomentaja:
Liisa Ryömä
Tammi
2017. Kustantajalta. Arvostelukappale. Kiitoksin.
Carput mortuum oli hänelle väreistä tärkein, värien väri, seuraavaksi tärkein oli venetsianpunainen. Nämä kaksi väriä hän aina painoi ensimmäiseksi paletille pieniksi nokareiksi, pienten peltikippojen viereen joissa oli balsamitärpättiä ja sikkatiivia.
Ruotsalaisen Torgny Lindgrenin uusi romaani Taiteilija Klingsor
kertoo, miten taiteen tekeminen voi olla tärkeämpää kuin taide itsessään. Olen
lukenut monia Torgny Lindgrenin kirjoja, joista vain Kimalaisen mettä pidin paikoin iljettävänä ja toisaalta pidin
kovasti. Leena Krohnin Erehdyksessä on
jotain samaa kirjastovierailun yhteydessä, mutta ei mitään epämiellyttävää.
Lindgrenin Akvaviitista olen
pitänyt erityisesti.
Taide on noussut
hyvin esiin kevään kaunokirjallisuudden teemoissa kuten Jessi
Burtonin Nukkekaapissa, Joel Haahtelan uusimmassa Mistä maailmat alkavat ja nyt on vuorossa Torgny Lindgrenin Taiteilija Klingsor. Yhtä olennaista on,
että Lindgren kuvaa västerbottenilaista mielenmaisemaa.
Jos hän
kypsänä taiteilijana olisi halunnut kuvata tavallista, yksinkertaista elämää
vaatimattomassa talossa Västerbottenin sisämaassa, hän olisi voinut maalata
tuon näkymän keittiössä leppeässä kesäyön valossa. Mutta kuten tiedämme hän
suhtautui sen lajin taiteeseen
oudoksuen, jopa vihamielisesti.
Kertojavalinta on erikoinen, sillä kertojana
ovat Me-kertojat, kaksi tai useampi, jotka jatkavat hänen töidensä etsintää. Lindgren piirtää Klingsoreja
nimeämättä heitä sen enempää. Alussa on kirvesmies ja ruumisarkkujen veistäjä Ukkoklingsor.
Häntä seuraa Poikaklingsor, aikanaan maalari Klingsor, jonka pohjakankaina toimivat
suvun vanhat käärinliinat, joita Muoriklingsor teki vainajien arkkuihin.
Kokonaiskuvaa on mahdoton tietää. Akvarelleja, lyijykynä- ja liitupiirroksia, laveerauksia hän piti halveksuttavina syrjähyppyinä. Mutta öljymaalausten määrä, niiden jotka hän katsoi varsinaisiksi teoksikseen, voidaan laskea melko tarkkaan.
Kokonaiskuvaa on mahdoton tietää. Akvarelleja, lyijykynä- ja liitupiirroksia, laveerauksia hän piti halveksuttavina syrjähyppyinä. Mutta öljymaalausten määrä, niiden jotka hän katsoi varsinaisiksi teoksikseen, voidaan laskea melko tarkkaan.
Mietin nimen Klingsorin taustaa Hessenkin kautta, mutta oletukseni oli yhtä väärin kuin Richard Wagnerin ooppera, oli etuliitteenä v tai sitten ei. Klingsorin nimellä on mielenkiintoinen tausta, joka kerrotaankin kirjassa.
Ukkoklingsor on haudattu hylätylle hautausmaalle Klåvavikenin yläpuolelle. Kivi on harmaata graniittia, nimi KLINGSOR on kaiverrettu kömpelösti kiveen, kirjaimet on aikoinaan täytetty pellavaöljykimröökillä.
Harrastelijamaalari Klingsor maalasi
vain tavallisia esineitä tuvan keittiössä. Hän kävi kirjekursseja ja maalasi
käsillä olevia tavaroita, laseja ja kuppeja, ja piti yhden näyttelyn
purkutuomion saaneessa koulussa.
Ihmiset ovat luonteeltaan asetelmia
kautta aikojen, syvästi tietoisina esineiden sisimpään kätkeytyvistä
mysteereistä; luolien seinille, lemmenlahjoihin, testamentteihin ja
omaisuusluetteloihin; kirjaudutaan asetelmia kautta aikojen, syvästi tietoisina
esineiden sisimpään kätkeytyvistä mysteereistä; luolien seinille,
lemmenlahjoihin, testamentteihin ja omaisuus luetteloihin; kirjeisiin erilaisille
viranomaisille, rauhansopimuksiin, ensimmäiset tatuoinnit olivat asetelmia.
Fanny oli kirjekurssien opettaja. Hänen
akvarellit ovat läpikuultavan kirkkaita, suurin piirtein ääriviivattomia,
maisemat ovat aurinkoisia, jopa onnellisia, puiden ja talojen varjot ovat
heikosti lilaan vivahtavan koboltinsinisiä. Hänen taivaissaan on useimmiten
paperin oma valkea väri ihmishahmo
Kuka
tämä ohjaajatar oli?
Hänen kohta
satavuotias sisarensa elää yhä.
Entä Klingsorin?
Taiteilijan nimeltä Klingsor?
Pitäisikö minun
muistaa hänet? Klingsor?
Heidän elämänsä
kietoutuivat tiiviisti yhteen. Klingsorin elämä ja teidän sisarenne elämä.
Taiteilija Klingsorin teemoina ovat elämä, elämäntavat ja taide, mutta miten
käy elämän, jos se on sen tavoittelua, niin jääkö elämä elämättä?
En osaa ilmaista tunteitani paremmin
kuin toteamalla, että luin todennäköisesti vuoden parhaimpiin lukeutuvan
kirjan. Lindgrenin kirja on ohut, mutta
luettavaa ja ymmärrettävää siinä on yllin kyllin. Jotain tällaista lukukokemusta
odotan ja vaadin Tammen Keltaiselta kirjalta.
Jaan tuntemuksesi, jonka oivasti viimeisessä kappaleessasi esille tuot! Lindgrenillä on taito sijoittaa tekstiinsä syvempiä ulottuvuuksia kätköihin rivien alle. Tämä pienimuotoinen, tiukasti raameissaan pitäytyvä ja vähäeleinen vaan ei vähäpätöinen kertomus taiteilijasta nimeltä Klingsor herätti moniaita ajatuksia, pohdintoja ja kysymyksiä; yksi laatuteoksen tunnusmerkeistä:)
VastaaPoistaLindgren vain osaa, ei se jaarittelusta parane. Tiivis ilmaisu on mieleeni. Sama se on blogitekstien kanssa, en vain jaksa lukea, jos tekstiä piisaa...
PoistaKiitos Ulla, tämän yritän saada käsiini (tosin ruotsiksi) mahdollisimman pian. Lindgren osaa kirjoittaa, rakastuin aikoinaan Dorén raamattuun, ja Akvaviitista pidin myös paljon!
VastaaPoistaLindgrenin ruotsiksi luku on aina etu. Hän osaa kirjoittaa hienosti. Laitoin kysymyksen sinulle uusimpaan kohteeseesi.
Poista