sunnuntai 5. helmikuuta 2017

Runeberg-palkinto 2017



Runeberg-palkinto 2017

Runeberg-kirjallisuuspalkinto on myönnetty Peter Sandströmille romaanista Laudatur, josta olen blogannut täällä. Olen varsin tyytyväinen tulokseen. Runeberg-palkinto on Uusimaa-lehden, Suomen Kirjailijaliiton, Suomen Arvostelijain Liiton, Finlands Svenska Författareföreningin ja Porvoon kaupungin kirjallisuuspalkinto. Palkintosumman, 10 000 euroa, maksavat sanomalehti Uusimaa ja Porvoon kaupunki.  Palkinto jaetaan vuosittain Porvoossa kansallisrunoilija Johan Ludvig Runebergin päivänä 5. helmikuuta.

Runeberg-palkintoa tavoittelee kahdeksan teosta, joista olen lukenut peräti 5. Mukana on 7 romaania ja yksi runoteos. Palkintoa tavoittelevat  romaaneista Vesa Haapalan Karhunkivi, Riitta Jalosen Kirkkaus, Helmi Kekkosen Vieraat, Henriikka Ringbomin Elden leende, Minna Rytisalon Lempi, Peter Sandströmin Laudatur ja Sinikka Vuolan Replika sekä ainoana runoteoksena Pauliina Haasjoen Planeetta.

Oma suosikkini oli Peter Sandströmin romaani Laudatur. Ja niin voiton vei Peter Sandströmin romaani Laudatur


Olkoon tekstin kuvavituksena myös tämä. Omatekoinen vei voiton maun suhteen. Kaupan olivat  joko liian kosteita tai kuivia.



4 kommenttia:

  1. Palkinnolla oli minunkin mielestäni oikea osoite :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaksoin uskoa kotikaupunkini päätöksentekoon.

      Poista
  2. Olen lukenut vain Laudaturin ja Kirkkauden ja olisin antanut palkinnon Kirkkaudelle ;)

    Hyvää Runebergin syntymäpäivää :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirkkaudesta minäkin pidin, mutta valintani Laudaturin hyväksi tapahtui ihan sen takia, että kirjailija on minua lähempänä. Finlandia-palkinto meni ihan ok, mutta olisin nähnyt Kirkkauden siellä.
      Runebergin syntymäpäivä on osa tätä mestaa.
      Vaikka mielipiteitä riittää. Ja soraäneet kohdistuvat mieheen ja ymmärrys puolisoon saa huomiota.

      Poista

Ilahduta minua kommentilla!