Linn Ullmann Rauhattomat
Alkuteos: De urolige (2015)
Suomentanut: Kristiina Huttunen
LIKE 2016. Kotikirjasto. Lokakuun uutuusostos.
Äitini ja isäni
eivät olleet koskaan olleet naimisissa, äitini tuli neljännen ja viidennen vaimon
väliin, mutta he olivat olleet elinikäisiä ystäviä, työtovereita, ja kerran isä
sanoi äidille että he olivat tuskallisesti kiinni toisissaan.
Linn Ullmann on norjalainen kirjailija ja kriitikko. Hän on
naimisissa kirjailija Niels Frederick Dahlin kanssa. Olen lukenut Ullmannin suomennetut teokset: Ennen unta, Kun olen luonasi, Armo, Siunattu
lapsi ennen blogia ja blogiaikana teoksen Aarteemme kallis.
Halusin lukea Linn Ullmannin uusimman
teoksen. Sitä on kehuttu hänen parhaimmaksi maailmalla. Haluaisin sanoa, että
hahmota kirjan teemat ja lue, jos ne kiinnostavat. En voinut ajatella
lainaavani tätä kirjastosta, sillä haluan merkitä kohtia myöhemmin
löydettäviksi. Alusta lähtien tämän lukeminen kävi voimille niin kuin se käy,
kun lukee koskettavaa kirjaa. Korostaisin tässä tekstissä lainauksiani.
Äiti ja isä ja minä. Sitä asetelmaa ei ole olemassa.
Olin isäni lapsi ja äitini lapsi, mutta en ollut heidän yhteinen lapsensa, meitä kolmea ei ollut olemassa; kun selaan valokuvapinoa joka on pöydällä edessäni, en löydä yhtään valokuvaa, jossa olisimme me kaikki kolme.
Linn Ullmann on isänsä tytär ja äitinsä tytär. Tytär
on kuuluisan isän ja kuuluisan äidin tytär. Ullmann kertoo tarinansa hyvin
suorasukaisesti. Hän kutsuu isää isäkseen ja sen voi kokea lähestyväksi, mutta
yhtä hyvin etäännyttäväksi. Kummin vain lukija haluaa. Ilman nimeä hän on vain
isä. Ulkopuolisin silmin nähtynä häntä nimitetään Mestariksi. Isällä on yhdeksän
lasta kuuden eri naisen kanssa. Linn oli
yhdeksäs, ja hän syntyi 1966 avioliiton ulkopuolella. Ajankuva ei muutu, vaan
pysyy tuona samana, vaikka me luemme tekstiä tässä ajassa. Ei sillä ole
merkitystä, miten tämä aika suhtautuu exiin, nyksiin ja uusioperheisiin. Edes
kaikki papit eivät olleet valmiita kastamaan aviotonta lasta.
Tyttö kastettiin kaksivuotiaana, ja hän käveli itse
kirkon lattiaa pitkin.
Kirjan teemat käsittelevät ihmissuhteita, läsnäoloa,
muistoja, perhettä. Ullmannin kirja
on helppolukuinen, sillä numerot ovat niin tunnistettavia. Isä oli
neljänkymmenenkahdeksan tyttären syntyessä ja äiti
kahdenkymmenenseitsemän. Isä tuli Fårön
saaren Hammarsin tilalle vuonna 1965
päättäen rakentaa talon sinne. Tyttö sai nimekseen Karin Beate, jota hän ei aina tunnista omakseen,
toisen valitsi isä ja toisen äiti. Virallisessa arjessa avioliittoa
solmittaessa tai avioeroa haettaessa tuo nimi aktivoituu.
Kun äiti ja minä asuimme USA:ssa ensimmäisen kerran, olin viisivuotias. Muutimme isoon taloon filmitähtien kaupunkiin, ja siellä minut opetti uimaan vartaloltaan vaijerimainen nainen jolla oli pitkä nenä ja uimalakki. Hän ei hymyillyt koskaan mutta antoi minulle jäätelötikun jokaisen uimatunnin jälkeen.
Äiti panee minut asumaan isoon keltaiseen taloon joka on pienessä kaupungissa lähes kahden tunnin ajomatkan päässä New Yorkista. Pienessä kaupungissa on paljon puita. En tiedä mitä puita ne ovat. Isoja taloja, korkeita puita ja tummanvihreää ruohoa. Minulle selviää että äiti ei aio asettua asumaan kanssani samaan taloon, hän käy päivittäin töissä New Yorkissa tai yöpyy siellä, kun taas minun oli tarkoitus asua pikkukaupungissa puiden luona.
Tyttären on aikomus kirjoittaa kirja vanhenemisesta
isän kanssa. Isä on kahdeksankymmentäseitsemän saadessaan ajatuksen kirjasta.
"Lopputulos" on käsissäni, sillä aikaa ei ollutkaan yllin kyllin, joten syntyikin
toinen kirja. Tarina muodostuu tyttären kertomuksesta ja osin tyttären ja isän
äänitetyistä keskusteluista ja muistoista. Isän kunnon takia keskustelut ovat
fragmentaarisia ja hauraita.
Linn Ullmannin teos on hyvin vaikuttava kuvaus isän
hiipumisesta. Ullmann rakentaa teoksen muistoista, kuulluista tarinoista ja
kerrotuista hetkistä. Tämä tarina tulee hyvin liki lukijaa koskettaen. Tarina on myös tytön kehityskertomus kohti aikuisuutta. Ullmann
kirjoittaa vanhemmistaan eli sitä hän ei salaa. Toisaalta minäkertoja ei nimeä itseään, eikä vanhempiaan. Hän kirjoittaa
omaelämäkerrallista fiktiota siten, että se koskettaa ketä tahansa. Missä on fiktion ja toden raja?
Kaikesta huolimatta Ullman kertoo siitä kuinka elämä repii meitä eri suuntiin, mutta kuinka pohjimmiltaan kaipaamme juuriamme. Pelkistetty kuvaus tytöstä, isästä ja äidistä tulee näin parhaiten esiin. Kertoja ei pidä vanhempiaan jalustoilla, vaan kirjoittaa niin hyvistä kuin huonoista muistoista. Hän kertoo sen käsityksen, joka hänellä on. Mitä muuta hän voisi edes tehdä? Minkä verran me tiedämme toisesta ihmisestä ja hänen tuntemuksistaan?
Tämä on ihana lahjakirja ja ainakin itselleni täydellinen kirja. Kirjoitin tarkoituksella tekstini anonyymisti, sillä tarina on paljaampi näin. Tästä tarinasta löytyy useampia kirjoja eri laidalta katsottuna.
Kaikesta huolimatta Ullman kertoo siitä kuinka elämä repii meitä eri suuntiin, mutta kuinka pohjimmiltaan kaipaamme juuriamme. Pelkistetty kuvaus tytöstä, isästä ja äidistä tulee näin parhaiten esiin. Kertoja ei pidä vanhempiaan jalustoilla, vaan kirjoittaa niin hyvistä kuin huonoista muistoista. Hän kertoo sen käsityksen, joka hänellä on. Mitä muuta hän voisi edes tehdä? Minkä verran me tiedämme toisesta ihmisestä ja hänen tuntemuksistaan?
Tämä on ihana lahjakirja ja ainakin itselleni täydellinen kirja. Kirjoitin tarkoituksella tekstini anonyymisti, sillä tarina on paljaampi näin. Tästä tarinasta löytyy useampia kirjoja eri laidalta katsottuna.
Tämä kiinnostaa. Aion ehdottomasti lukea!
VastaaPoistaSuosittelen. Tämä on todella mielenkiintoinen ja juuri tällaisena ilman nimiä.
PoistaEn ole lukenut yhtään Linn Ullmanin kirjaa, ehkä tämä on ensimmäinen :)
VastaaPoistaUskon, että pidät paljon tästä. Tämä on oiva aloitus.
PoistaLuen tätä juuri, ja minustakin tämä on aivan huikea kirja. Palaan tähän blogissani tuonnempana. :)
VastaaPoistaLuen mielelläni sinun tekstin. Itse ihastuin tapaan käsitellä asia.
PoistaEnpä ole lukenut hänen kirjojaan, mutta tämä alkoi kiinnostaa kovasti. Vaikuttaa aika metkalta ja kirjoittamasi lainaukset hyvin kirjoitetulta tekstiltä.
VastaaPoistaKäyn laittamassa kirjastoon varauksen, ja tyydyn laittamaan tarroja "niihin tiettyihin kohtiin" 😉
Pidän Ullmannin kirjoista. Tämä on erilainen kuin muut. Lukija tietää kuitenkin tietyt kehykset joihin tarinan sovittaa.
PoistaYritän olla siisti kirjojeni kanssa, merkkaan harvoin. Joskus muinoin lähes tuhosin Simonsuuren Pohjoisen yökirjan, tosi siihen meni vuosia. Alleviivasin kirjaa ym. Se oli minun tapani selvitä olosuhteissa, joihin en kuulunut. Taivassalon In transit muistuttaa joulukuusta tällä hetkellä.
Hyvää joulua, Ulla!
VastaaPoistaMinä pidin Ullmannin sovelluksesta isänsä periaatteesta, tunteilemattomuudesta. Teksti on avointa ja ilmavaa, mutta se ei ryve tai tirkistele. Lähelle pääsi. Kirja sopii mainiosti jouluaikaan.
yritäme joulua nuuttina .
Poista