Olen lukenut Marko Leinolta aiemmin Joulutarinan ja Saastan. Olen varautunut kirjan tummiin sävyihin ja monisyiseen
tekstiin. Pyysin kirjan kustantajalta, sillä odottamani Leena Krohnin teos ilmestyy vasta
ensi kuussa ja halusin lukea kaunokirjallisuutta jäljellä olevien kevään
tietokirjojen ja dekkarien väliin. Tiesin, että pitäisin Leinon tekstistä.
Tällä kerralla Marko Leinon aiheena on ihmisen matkan
alku ja sen päätepiste eli syntymä ja kuolema. Erik Enqvistin
vaimo on auto-onnettomuuden seurauksena koomaan vajonneena
sairaalassa. Enqvist istuu vaimonsa
sairasvuoteen ääressä ja pitää vaimoaan kädestä kiinni ja tarkkailee monitorista
kaksien sydänäänien näkymistä, joista toinen pamppailee kiivaasti ja toinen
hieman empien seuraavaa lyöntiä.
Minä
mietin, mitä elämä olisi ilman Elleniä. Kuka minua kuuntelisi, kuka minua
ymmärtäisi niin kuin vain hän ymmärtää? Kuka jaksaisi kuunnella, edes yrittää
ymmärtää? Tulevaisuus ilman Elleniä näyttäytyy lohduttomana. Ei elämisen
arvoisena.
Kirjan aihe on ja ei ole minua lähellä. Syntymä ei
niinkään, mutta kuolema ja kuolemankulttuuri menneessä ajassa aiheena painavat
päälleni hyvinkin voimakkaasti tällä hetkellä. Ellen on raskaana joutuessaan
onnettomuuteen. Hänet pyritään pitämään hengissä, kunnes kohdussa kasvava sikiö
ehtisi kehittyä tarpeeksi, jotta vauvalla olisi eloonjääntimahdollisuudet.
Erik on hieman päälle kolmekymppinen vapaa kirjailija
ja hänen fragmentaariset tekstit jakavat kerrontaa. Kirjaan syntyvät ajalliset
siirtymät rytmittävät tekstiä, mutta toisaalta lukijaa joutuu taistelemaan
toden ja epätoden kanssa. Mikä tapahtuu vain kertojan mielikuvitusmaailmassa? Ainakin
minä kävin välillä ymmärtämiseni rajoilla. Päähenkilön menneisyys, lapsuus, työt, parisuhde ja keskenmenojen suru kuvautuvat tarinaan. Zarorasin kaupungissa asuva herra Vogel kulkee tarinan rinnalla. Odottaessa syntymää ja kuolemaa mies kirjoittaa
syntymättömälle tyttärelleen hänen ja vaimonsa yhteisestä elämästä.
Kirjoittamisesta
muodostuu pakopaikka tapahtuneen keskiössä. Ellenistä on jäljellä enää
spinaaliheijasteista johtuvat tahdottomat liikkeet. Erik tekee omaa surutyötään
vuoteen laidalla, valmistaa Elleniä ja itseään tulevaan. Kun leikkaukseen on
enää tunti, Erik toteaa, että on tottunut menettämään vain lapsia, mutta ei
Elleniä. Loppujen lopuksi tarina ei ole tarkoitettu tyttären luettavaksi. Ehkä
se on Erikille itselleen tarvittava terapia ja riitti hädän hetkellä... Rakennan lapsuudestani onnellisen ja itsestäni
tasapainoisen. Teen Ellenistä prinsessan ja itsestäni prinssin, satuhahmoja,
joiden elämällä on tarkoitus ja joiden elämässä kaikella on tarkoituksensa.
Kirjoitan ihan kaiken toisin kuin nyt olen tehnyt.
Minulla ei ole mitään tarvetta lannistaa tytärtämme sille ankealle totuudelle, ettei kaikilla tarinoilla eikä elämälläkään välttämättä ole selkeää alku- tai päätepistettä; ne vain ilmestyvät vailla sen kummempaa merkitystä, hiipuvat yhtä huomaamatta pois.
…
Mihin kaikki useaan kertaan eletyt iloiset vuodet olivat kadonneet, miksi jäljelle olivat jääneet vain kaikkien menneiden talvien ruostuneet kolat ja rispaantuneet rukkaset. Milloin olin kävellyt huomaamattani sen suuren tilaisuuteni ohi, vai olinko tehnyt sen tietoisesti joka kerta. Vai oliko mitään suurta tilaisuutta koskaan edes ollutkaan.
Syntymättömät on Marko
Leinon kahdeksas romaani. Leino on suomalainen kirjailija ja käsikirjoittaja. Leinon teksti on kaunista ja paljasta. Kuoleman ja
menetyksen läsnäolo on runollista ja raastavaa. Leinon kertomien tarinoiden
rinnakkuus ennen, läsnä olevassa hetkessä ja tulevaisuudessa punoutuvat yhteen.
Leino on kertonut saaneensa idean lukiessaan saksalaisesta naisesta
vastaavassa tilanteessa. Kirjaa rytmittävät Tomi Kontion taidokkaat valokuvat.
Marko Leino Syntymättömät
Teos 2015 Arvostelukappale. Kiitoksin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ilahduta minua kommentilla!