Kari Enqvist, Ilari Hetemäki & Teija Tiilikainen Kaikki vapaudesta
Gaudeamus 2017. Arvostelukappale kustantajalta.
Kiitoksin.
Vapaus ei lopulta ole rajoitusten puuttumista vaan lukematon määrä sosiaalisia ja ekologisia siteitä, jotka kannattelevat meitä ihmisinä.
Vuoden
2017 Tieteen päivien teemana oli Vapauden rajat. Gaudeamus julkaisi aiheesta 34 eri alojen asiantuntijan
kirjoitusta nimellä Kaikki vapaudesta, mitkä on jaettu kolmeen pääjaksoon. Yksilö ja identiteetin alla
käsitellään yksilönvapauden teemoja, valtio ja yhteisö käsittelee pääasiassa
yksilön ja yhteiskunnan suhdetta ja luonto ja maailma pohtii rajoja, joita
tutkimus kohtaa ja joita se ylittää.
Vapaus voidaan
pitää klassisena poliittisen filosofian teemana, jolloin yksilönvapaus viittaa
siihen, mitä ihmiset saavat tehdä ja mitä ihmisille saa tehdä.
Vapauskäsitykset ovat muuttuneet aikojen kuluessa. Vapauden puolesta on taisteltu ja vapausteemat ovat olleet osa kansalaiskeskustelua. Vapauden ala on laajentunut poliittisesti, sosiaalisesti ja moraalisesti. Tasavertaisia oikeuksia on vaadittu 1800-luvun lopulta sääty-yhteiskunnan purkautuessa, Oikeuksia on vaadittu niin alempien yhteiskuntaluokkien miehille, naisille, siirtomaiden asukkaille, lapsille, vammaisille, eläimille kuin alkuperäiselle luonnolle. Yhdysvalloissa orjuus määrättiin lopetettavaksi sisällissodan päättyessä vuonna 1865, mutta rotuerottelu jatkui aina 1960-luvulle saakka ja vielä sen jälkeenkin.
Vapauskäsitykset ovat muuttuneet aikojen kuluessa. Vapauden puolesta on taisteltu ja vapausteemat ovat olleet osa kansalaiskeskustelua. Vapauden ala on laajentunut poliittisesti, sosiaalisesti ja moraalisesti. Tasavertaisia oikeuksia on vaadittu 1800-luvun lopulta sääty-yhteiskunnan purkautuessa, Oikeuksia on vaadittu niin alempien yhteiskuntaluokkien miehille, naisille, siirtomaiden asukkaille, lapsille, vammaisille, eläimille kuin alkuperäiselle luonnolle. Yhdysvalloissa orjuus määrättiin lopetettavaksi sisällissodan päättyessä vuonna 1865, mutta rotuerottelu jatkui aina 1960-luvulle saakka ja vielä sen jälkeenkin.
Anders Chydenius ajoi ihmisoikeuksia jo 1700-luvun
Ruotsissa:
"...vaan kun yhteiskunnan halvinkin alamainen saa onnellisen hallituksen alaisena yhtä vapain käsin kuin ylhäisinkin etsiä yhteisen ohessa omaakin parastansa, silloin vasta puhuttakoon vapaudesta".
1. Yksilö ja identiteetti. Suomalaisessa kulttuurissa
yksilönvapautta korostetaan, sillä esimerkiksi uskonnon ja kirkon merkitys
elämässä ja identiteetin osana on muuttunut. Moninainen tiedonkeruu yksilöistä
koetaan nykyään uhkana yksityisyydelle ja vapaudelle. Myös joihinkin
ihmisryhmiin kohdistetaan toisia suurempia rajoituksia. Sananvapautta pidetään
yhteiskunnassamme tärkeänä arvona, mutta sen kääntöpuolena on vastuu omista
sanomisistaan. Sananvapauden kääntöpuolena on myös niin sanottu vihapuhe. Eli
kaiken kaikkiaan vapaudelle on monenlaisia rajoja yksilöllisyyttä korostavassa
kulttuurissakin.
2. Valtio ja yhteisö. Julkisen vallan oikeutus nojaa
tarpeeseen turvata yhteiskunnallinen turvallisuus ja hyvinvointi, mutta mitkä
ovat ne päämäärät, joiden nojalla yksilöiden vapautta voidaan rajoittaa? Kansalaisten
arjen helpottamiseen pyrkivä turhien sääntöjen poistaminen on yleisesti
hyväksytty tavoite. Normien purku lisää sopimusvapautta, mutta synnyttää
kiistoja vapauden rajoista. Kaiken lisäksi EU toimii juuri päinvastoin
lisäämällä sääntelyä. Isaiah Berlin jaottelee yhteiskunnallisen vapauden
negatiivisiin ja positiivisiin vapauksiin. Mitä se yksinkertaistaa ja mitä
jättää varjoon?
3. Luonto ja maailma. Ekosysteemien monimuotoisuus on jatkuva
ja planeetanlaajuinen huolenaihe, mutta myös inhimillisen kulttuurin,
esimerkiksi suomalaisuuden, voi mieltää osaksi luontoa. Luonnonlait asettavat
kaikelle inhimilliselle toiminnalle universaalit reunaehdot. Geenimanipulaatio
kuitenkin mahdollistaa eliöiden (myös ihmisen) laajamittaisen muokkauksen.
Tällöin joudumme miettimään elämän olemusta sekä luonnon hyväksikäytön rajoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ilahduta minua kommentilla!