Jukka Rantala & Sirkka Ahonen Ajan merkit – Historian
käyttö ja opetus
Gaudeamus 2015. Arvostelukappale kustantajalta. Kiitoksin.
Historiaan kuuluu sekä menneisyysperspektiivi että tulevaisuushorisontti. Näiden välisen yhteyden kirkastaminen on historianopetuksen ydintehtävä.
Professori Jukka Rantala ja professori emerita Sirkka Ahonen ovat laatineet
yliopistotyönsä ohella historian opetussuunnitelmia. Ajan merkit - Historian
käyttö ja opetus -kirjaa voidaan pitää opettajan käsikirjana. Teos kertoo
selkeästi ja havainnollisesti, millä tavalla historia-aineesta voi tehdä
kiinnostavan ja merkityksellisen jokaiselle historiaa lukevalle ja miten
kokenutkin historian harrastaja voi jalostaa omaa historiallista osaamistaan.
Teoksessa käsitellään historian
opetuksen merkitystä sekä itse historianopetusta.
Ihmiset käyttävät historiaa moneen tarkoitukseen ja monella eri tavalla. He ajattelevat elämäänsä eteenpäin ja taaksepäin. Missä sukupolvien yhteinen elävä muisti loppuu, ympäristön historiakulttuuri välittää muistoja. Tämän historiakulttuurin tuotteet ulottuvat monumenteista tietokonepeleihin ja palvelevat niin sankarien kumartamista kuin vapaa-ajan viihtymistäkin.
Teos on jaettu kuuteen lukuun, joiden sisältöä hieman avaan.
1. Historian läsnäolo arkielämässä. Tekijöiden mukaan ympäristö
pursuaa historiakulttuuria, joka on myös opetuksen voimavara. Taaksepäin
katsomisen lisäksi aika virtaa koko ajan eteenpäin. Nykyisin yhteisön monikulttuurisuus tuo
koululuokkaan kertomuksen kirjon.
2. Miksi historiaa
opetetaan? Tämä luku esittää opetuksen perustehtäväksi historiallisen identiteetin
rakentamisen ja kriittisen ajattelun harjoittamisen. Yhteiskunnan toimintakyky
on riippuvainen yhteisistä samaistumiskohteista, vaikka yksilön tai yhteisön
identiteettiä ei enää ymmärretä pysyväksi vaan olosuhteiden mukaan kehittyväksi
ilmiöksi. Teoksessa korostetaan myös historian antamia moraalisia opetuksia.
3. Historian
opetussuunnitelma ja sen kehittäminen. Luku käsittelee sitä, miten yhteiskunta haluaa
menneisyytensä kuvan välittyvän. Uuden sukupolven opetussuunnitelmat jättävät
tilaa näkökulmien vaihtelulle ja opiskelijan omalle tiedon rakentamiselle.
4. Miten
historiaa opetetaan ja opitaan. Luku käsittelee oppimiskäsityksen muuttumista.
Oppimisen tutkijat uskoivat vielä sukupolvi sitten, että oppiminen oli
käyttäytymisen muutosta ja suosittelivat mekaanisia opetusjärjestelyjä. Nykyisten
oppimiskäsitysten mukaan oppiminen on ajattelun muuttumista, jossa olennaista
on tiedon pohtiva työstäminen. Tämän päivän historianopetuksessa ei ole kuitenkaan saavutettu selkeää
yhteisymmärrystä. Kirjoittajien mukaan moni opettaja opettaa yhä vielä varsin sisältöpainotteisesti,
eikä tilaa jää historiallisen ajattelun kehittämiselle.
5. Oppimisen
arviointi palautteena oppilaalle ja koululle. Luku ehdottaa
vaihtoehtoja perinteisille muistamista mittaaville kokeille. Pohditaan myös
kohdistuvatko kansalliset testit kriteereineen tasapuolisesti tietoihin ja
taitoihin ja vastaavatko ne oppiaineen luonnetta.
6. Tulevaisuus
alkoi jo kauan sitten. Historia opettaa, että inhimillisen toiminnan
vastuu ulottuu laajalle ja kauas. Tulevaisuus velvoittaa, mutta menneisyyden
lupaukset ovat tulevaisuuden voimavara.
Ajan merkit - Historian käyttö ja opetus –kirja
lienee tarkoitettu historian opettajille, mutta se sopii myös oppilaille ja opiskelijoille,
historian harrastajille ja on tietenkin mitä omiaan historian opettajiksi
aikoville. Kirja on selkokielinen, niin että kuka tahansa pystyy tekstin
ymmärtämään. Suosittelen,
varsinkin alan ammattilaisille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ilahduta minua kommentilla!