Jenny
Nordberg on toimittaja, joka asuu nykyään Yhdysvalloissa ja kirjoittaa mm.
Svenska Dagbladetiin ja New York Timesiin. Kabulin tyttöjen
salaisuus on Nordbergin ensimmäinen tietokirja. New York Times
julkaisi Nordbergin
kirjoittaman artikkelin tästä vaietusta kulttuurista vuonna 2010. Jutusta tuli
yksi lehden historian kommentoiduimpia, jonka takia Nordberg palasi Kabuliin
jatkamaan tutkimustyötään kootakseen aineistoa poikina kasvaneiden naisten
peloista, toivosta ja voimasta.
Afganistania hallitsee miesten kulttuuri, ja bacha posh on vaiettu perinne.
Jenny Nordberg teki reportaasin näistä pojiksi kasvatetuista afgaanitytöistä.
Tyttölapsen syntyminen on pettymys perheelle. Pojan syntymää juhlitaan, tytön
syntymää surraan ja tyttölapsen synnyttäjille on oma nimensä. Epäonneen on
kuitenkin vaihtoehto eli bacha posh
–perinne. Tyttölapsi kasvaa poikana murrosikään saakka, ja hänen oikeutena on
pyörällä ajo, jalkapallon pelaaminen, puuhun kiipeäminen sekä kulkemisen
vapaus. Norberg huomasi aiheensa vaikeudet eli haastateltavia ei ollut
helppo löytää, yksi haastatelluista on Azita, parlamentin naisjäsen. Azitan
perheessä siskot saavat kulkea leikkikentälle Mehran kanssa.
Eikä tarvittu kuin hiustenleikkuu, basaarista ostetut pitkät housut ja farkkupaita, jonka selkään oli painettu teksti ”supertähti”. Yhden iltapäivän aikana perhe, jossa oli neljä tytärtä, muuttui perheeksi, jota oli siunattu kolmella pikkutytöllä ja harjastukkaisella pojalla. Kuopus ei vastaisi enää kutsumanimeen Mahnoush, joka merkitsee ”kuutamoa”, vaan pojan nimeen Mehran.
Tyttölapsi on pettymys naiselle itselleen,
aviomiehelle, perheelle ja yhteisölle. Naista voidaan syyllistää sukupuolesta,
koska hän on liian heikkotahtoinen saadakseen pojan. Nainen, joka ei pysty
synnyttämään poikaa patriarkaalisesti toimivassa yhteiskunnassa, on –
yhteiskunnan silmissä ja usein myös omasta mielestään – pahasti viallinen. Afgaanitytöt
uskovat sateenkaaren taruun ja sen maagiseen voimaan, että se muuttaa
syntymättömän lapsen pojaksi jos odottava äiti kulkee sen alla. Naiset uskovat
omaan heikkouteensa, kun ruoat, tavat tai käynnit pyhätöissä eivät tuotakaan
tulosta.
Mutta kuten Azita sanoo, burka ja muut piiloutumiskeinot katoavat vasta sitten kun Afganistanissa on turvallista ja se on oikeusvaltio. Sitä ennen tiukat sosiaaliset koodit eivät lievene eikä naisille avaudu uusia mahdollisuuksia. Sillä ensisijaista, kaikkein tärkeintä, on saada aikaan rauha.
Patriarkaalinen järjestelmä, joka luokittelee
naiset alempiarvoisiksi kuin miehet ja pojat arvokkaammiksi kuin tyttäret, ei
ole koskaan ollut mikään ”luonnollinen” tai Jumalan säätelemä ikuisesti
vallinnut asiantila. Se juontaa juurensa yksinomaan ihmislähtöisistä
historiallisista tapahtumista. Bacha posh
–käytännön vastineet maissa, joissa naisilta puuttuu oikeudet, eivät ole mikään
läntinen tai itänen, islamilainen tai ei-islamilainen ilmiö. Kyseessä on
inhimillinen ilmiö, jota on tavattu kautta historian hyvin erilaisissa
paikoissa, eri uskontojen piirissä, monella eri kielialueella. Jonakuna muuna
esiintyminen on tuttua sangen monelle sorretulle, joka on pyrkinyt vapauteen.
Olipa hän sitten mies tai nainen. Naista on alistettu eri tavalla eri maissa
epämukavilla vaatimuksilla: Afrikassa kaularenkailla, Japanissa
kimonoilla, länsimaiden korseteilla ja koroilla, islamin maiden burkalla. Ja
nainenhan alistuu epämukavuuteen tänäkin päivänä jopa vapaehtoisesti.
Kabulin
tyttöjen salaisuus on kaikessa karmeudessaan kiehtova retki yhteen suljetuimmista
yhteiskunnista. Tätä kirjaa ei pidä ohittaa.
Jenny Nordberg Kabulin tyttöjen salaisuus
Alkuperäisteos The Underground Girls of KabulSuomentaja Irmeli Ruuska
WSOY 2015. Kustantajalta. Kiitoksin.
Hieno esittely kirjasta. Mietin nimen perusteella, että tämä voisi olla mielenkiintoinen, mutta nyt tämä kiinnostaa vielä enemmän.
VastaaPoistaTämä on erinomainen kirja. Hyvin kirjoitettu ja mielenkiintoinen.
Poista