Elena Mady Varjo
WSOY 2016. Kustantajalta. Kiitoksin
Luin The
body jumper -trilogian aloituksen viime vuonna. Kirjoitin Vaihdokkaasta blogiini täällä. En toista samoja asioita, mutta en myöskään avaa tämän
tarinan tapahtumia. Trilogian päättää
keväällä 2017 ilmestyvä kolmas osa eli Varjelija.
Varjo on paranormaalia
fantasiaa, rakkaustrilleri kuoleman ja elämän rajamailta. Onko elämä elämisen
arvoista, jos kukaan ei näe sinua, et edes sinä itse? Elää toisen elämää, elää elämä
jonakuna toisena päivästä toiseen?
Kun avasin valkean käärmetalon oven, olin jälleen Sara
Alexandra Winter, edesmenneiden Anna ja Alexander Winterin ainoa lapsi ja
WinTec-yhtiöiden omistaja. Petturi, teeskentelijä, vaihdokas.
Alex sai
ensimmäisessä osassa holhoojakseen tätinsä Laura Luodon, joka on nyt pidätettynä
murhayrityksestä. Jesse on yhä kuvioissa, mutta niin on myös tämän entinen
tyttöystävä Jenna. Jenna ikään kuin kuuluu Jessen perheeseen. Jessen äiti on
eräänlainen varaäiti Jennalle. Aloitusosassa keskeinen käsite oli hyppääminen. Se saa selvityksen tässä osassa. Mitä hyppääminen tarkoittaa ja mihin se johtaa?
Aarre ja Kissa
olivat hänen seuralaisensa. Kehen muuhun hän voi luottaa kuin lemmikkeihinsä? Jesse
on ainoa, joka tietää kuka olin ja kuka en ollut. Jesse tiesi, että olin kuollut ennen aikojani ja unohtanut itsestäni melkein
kaiken. Kaiken merkityksellisen. Mutta
olin silti hyppääjä. Mikä on Pihlan
merkitys, entä Lilian?
Identiteetti on loppujen lopuksi monisyinen ja
joustavakin käsite. Sen perusta säilyy samana, mutta se myös muuttuu ja kasvaa
kaiken aikaa. Omani oli ollut niin virtuaalinen. Minulla oli ollut vain
ajatukseni ja lainaluuni, joista minun ei ollut tarkoitus välittää. Mutta
jostain kai minäkin olin muodostunut, se sisimpäni tai jokin.
Aiemmasta
osasta on muistettava, että päähenkilö on nuoren naisen mieli, aave elämästä
joka päättyi liian varhain. Hän on vihainen, sillä toisen elämän eläminen ei
ole mielekästä. Päädyttyään hohdokkaan
Alex Winterin nahkoihin, vaihdokas saa kosketuksen ystävyyteen ja rakkauteen. Jessellä on tietotekniikan opinnot Aalto-yliopistossa,
jonne Jennakin oli yllättäen päätynyt. Alun perin Jennan oli tarkoitus
porhaltaa lääkikseen sisään, mutta jotain oli tapahtunut, kun lääkis oli
vaihtunut tuotantotalouteen.
Jesse viettää arkipäivät etäällä soluasunnossa, joten viikolla
eroahdistus painaa kumpaankin. Etenkin Alexilla on arkipäivinä Jessen mentävä
aukko, jota hän yrittää paikkailla lenkeillä, musiikilla, Skypellä. Viikonloppu
on lyhyt, sillä jo sunnuntai vie Jessen.
Alex peri aloitusosassa vanhempiensa
yrityksen WinTecin, jonka johtoon valitaan haastattelujen jälkeen Markus Ottola.
Myös keskusrikospoliisin päämajassa työskentelevä rikostarkastaja Mauri Saksio
on Alexin apuna. Myös Jessen ystävä Lukas kertoo oman tarinansa. Alexia ja Lukasta yhdistää musiikki.
Lopussa Alex
löytää jonkinlaisen ratkaisun ja suuntaa Lontooseen :
Ehkä
kohtalo halusi minun tekevän vielä tämän yhden hyvän teon. Pienen mutta suuren.
Se ei mullistaisi koko maailmaa, ainoastaan minun ja äitini. Löytäisin keinon
kertoa äidilleni, etten kuollutkaan. Vakuuttaisin, että olin löytänyt rauhan ja
että minulla ei ollut mitään hätää. Sitten hyppäisin enkä enää koskaan
satuttaisi ketään.
Madyn tarinan
viehätysvoima on sen erilaisuudessa, sillä en ole lukenut mitään vastaavaa. Onko Alex kuitenkaan ainutlaatuinen, onko
hänen kaltaisiaan enemmänkin? Alexin kohtalo ei ole mitenkään kadehdittava.
Onko elämä elämisen takia merkityksellinen, vaikka sen eläisi toisen sijaisena?
Aivan varmasti luen päätösosankin!
Joe
Abercrombie Särkynyt Meri 2 – Halki puolen maailman
Alkuperäisteos:
Half the world (2015)
Suomentaja:
Mika Kivimäki
Jalava
2016. Kustantajalta. Kiitoksin.
Särkynyt
meri
-trilogia on edennyt toiseen osaan. Thorn Bathu on Äiti Sodan koskettama
kuusitoistavuotias tyttö, joka ei muuta halua kuin tulla hyväksytyksi kuninkaan
sotajoukkoon.
Mestari Hunan järjestää sotilaskokeen, jossa Thorn voittaa
ensimmäisen vastustajansa Brandin keveästi. Hunan ei kuitenkaan halua tyttöä
sotajoukkoon, vaan määrää Thornille kolme vastustajaa yhtäaikaisesti. Tilanne
ei ole reilu, joten epätoivoisen taistelun tiimellyksessä Thorn surmaa
vahingossa yhden vastustajistaan. Mestari Hunan nimeää Thornin siinä paikassa
murhaajaksi ja hänen kahlehditaan ja viedään odottamaan tuomiota.
Isä Yarvi on vanhentunut
muutaman vuoden ja on Gettlannin pappi. Yhdestä kädestään huolimatta hän on ovela
ja täynnä juonia. Hän kuitenkin joutuu toimimaan tuomarina ja tällaisesta
rikoksesta tuomio on kivillä murskaaminen. Edelliseen osaan verrattuna Yarvi
kuvataan tunteettomaksi roistoksi.
Thornin lapsuudentuttu ja
ensimmäinen vastustaja harjoituskentällä on saanut elämäntehtäväkseen
kuolevalta äidiltään ”tehdä hyvää” ja niinpä hän menee isä Yarvin luokse
kertomaan, mitä taistelukentällä todella tapahtui. Mutta isä Yarvi saa Brandin
pään sekaisin ja hyvän tekeminen ei äkkiä vaikutakaan valolta, joka leimusi
hänen edessään kuin Äiti Aurinko, vaan pikemminkin hämärään Jumaltensaliin
tihkuvalta kalpealta valokiilalta.
”Vapautanko tämän harmillisen
tytön ja teen Hunnanista ja kuolleen pojan perheestä vihollisiani vai annanko
murskata hänet kivillä lepytelläkseni heitä? Mikä olisi sinun ratkaisusi?”
”Kyllä kai… teidän pitäisi
noudattaa lakia?”
”Lakia?” Isä Yarvi tuhahti äänekkäästi.
”Laki muistuttaa enemmän Äiti Merta kuin Isä Maata, se muuttuu koko ajan. Laki
on sätkynukke, Brand, se päättää niin kuin minä päätän.”
Isä Yarvi vapauttaa Thornin ja
ottaa hänet mukaansa epätoivoiselle retkelle etsimään kumppaneita sotaan
suurkuningasta vastaan Särkyneen Meren herruudesta. Matkalle lähtee 40-henkinen
miehistö, laivalla jossa ei ole kaleeriorjia, vaan soturit itse soutavat
laivaa. Thorn joutuu laivan viimeiseen airopariin Brandin kanssa.
Soutamisessa
on se puoli, että silloin istutaan katse perään päin. Aina katse kohti
menneisyyttä, ei koskaan tulevaisuutta. Aina näkemässä mitä menettää, ei
koskaan sitä, mitä on saavuttamassa.
Kädet rakoilla soutamisesta ja
väsymyksestä uupuneena Thorn saa huomata, että isä Yarvi on palkannut Skifrin
valmentamaan hänestä todellisen soturin. Thorn joutuu harjoittelemaan auringon
noususta viimeiseen valon säteeseen, mitä soutamiselta jää aikaa.
”Silloin pitää iskeä nopeammin ja toimia nopeammin. Pitää olla kovempi
ja älykkäämpi kuin miehet, pitää aina etsiä tilaisuutta hyökkäämiseen, pitää
taistella kunniattomasti, ilman omaatuntoa ja sääliä.”
Matka jatkuu Kultaiselle
Merelle Etelän Keisarikuntaan, jossa avunpyyntö uusitaan. Matkalla Thorn saa
huomata miten petos ja juonikkuus voivat olla hartaasti ja pitkään
suunniteltuja. Myös tunteet Brandia kohtaan jäävät erinäisten väärinymmärrysten
takia toteutumatta. Paluumatkalla talvi yllättää ja miehistö joutuu asumaan
kaksi kuukautta ylösalaisin käännetyn laivan alla.
Abercrombien lähinnä keskiaikaa
kuvaavassa maailmassa tasa-arvokysymykset ovat päälaellaan. Papit ovat naisia,
Gettlantia hallitsee näennäisesti kultainen kuningatar Laithlin, Thornista
kasvaa voittamaton soturi, vaikka rakkauselämästä hän ei ymmärräkään yhtikäs
mitään.
Luin kesällä trilogian
ensimmäisen osan Vain puoliksi kuningas, jonka lukeminen lähti nihkeästi liikkeelle. Jostain syystä tämä toinen osa meni
muutamassa päivässä. Usein trilogian keskimmäinen osa on täyteosa, mutta tästä
pidin erityisesti, sillä Abercrombie onnistui toisessa osassa jopa ylittämään
ykkösosan. Abercrombien kirjoitustyyli on tosi koukuttavaa ja sarjan viimeinen
osa Puolikas sotaa on odottanut muutaman viikon lukemista.
Joe Abercrombie Särkynyt Meri 3 – Puolikas
sotaa
Alkuperäisteos Half a war (2015)
Suomentaja Mika Kivimäki
Jalava 2016. Kustantajalta. Kiitoksin.
”Olen opettanut sinua. Tai ainakin
yrittänyt. Sanat ovat aseita. ”Pappi pyyhki kyyneleen Skaran poskelta, vaikka
tämä itse ei edes tajunnut itkeneensä. ”Isoisäsi oli oikeassa, olet urhoollinen
ja älykäs. Nyt sinun kuitenkin pitää olla vahva. Et ole enää lapsi. Muista
aina, että suonissasi virtaa Bailin veri. Mene nyt.”
Trovenlannin
prinsessa Skara huomaa maailman muuttuvan vereksi ja tomuksi kun Äiti Wexenin
sotajoukkojen johtaja Kirkas Yilling, joka palvoo ainoastaan Kuolemaa, hyökkää haltijoiden
rakentamaan Bailinniemen linnoitukseen tuhoten Yaletoftin ja tappaen Skaran
isoisän, kuningas Fynnin, ja äiti Kyren. Skara onnistuu pakenemaan merirosvo
Sinisen Jennerin orjaa näytellen orjakahleeseen kiinnitettynä ja purjehtimaan
tämän kanssa Gettlantiin serkkunsa Kultainen kuningatar Laithlinin luokse
turvaan. En muuten laskenut montako irtopäätä kirjassa lensi, mutta monta niitä
oli.
Osa
haluaisi kääntyä valoon ja tehdä sopimuksen Äiti Rauhan kanssa, mutta kaiken
takana on isä Yarvin kosto isänsä tappajalle, mistä hän on vannonut
aurinkovalan ja kuuvalan. Kun mukaan liittyy Skifr kostonhaluineen niin ainoastaan
sota on mahdollinen. Juonia ja petoksia on joka puolella ja kuka onkaan lopulta
petollisin?
”Olet aina sanonut, että vain puolikas
sotaa käydään miekoilla. Toinen puoli käydään” Skara painoi sormenpään
ohimolleen niin kovaa, että se teki kipeää.
Skara
saa taivuteltua viholliset kuningas Uthilin ja miekkojenmurtaja Grom-gil-Gormin
yhdistämään joukkonsa ja valtaamaan Bailinniemen linnoituksen takaisin
kymmenkertaisesta vihollisesta huolimatta. Sota jatkuu epätoivoisena ja isä
Yarvi joutuukin turvautumaan haltiakaupunki Strokomin kiellettyihin ja
kirottuihin raunioihin.
Raithin kipeiden silmien edessä
Kirkkaan Yillingin Kumppanit, kaikki maankuuluja sotureita, murskaantuivat kuin
ötökät alasimella yhden hätäisen hengenvedon aikana, heidät niitettiin kumoon
kuin vilja viikatteen tieltä, verta ja pirstaleita ja haarniskojen renkaita
satoi joka puolella ja miesten taipuneet ja hajonneet aseet lentelivät ilmassa
ja tuhoutuneet raajat sinkoilivat irti toisistaan kuin oljenkorret myrskyssä.
Edellinen
lainaus kuvaa kirjan raakuutta. Käytännössä kirjassa kuvataan sotaa. En erityisemmin pidä väkivaltaisista dekkareista, joten en myöskään pitänyt tämän osan väkivaltaisuudesta. Se menee raakuudessaan hieman yli ja ehkä siksi sitä ei mainosteta niin nuorten
kirjana. Toisaalta trilogian eri osissa keskeiset henkilöt kasvavat aikuisuuteen ja vastuuseen.
Sarjan
ensimmäinen osa kerrottiin pääosin Yarvin äänellä, toisessa olivat pääosassa
Thorn ja Brand ja tässä kolmannessa kertoja vaihtuu eli pääosa on Skaralla ja loput
kerrotaan Kollin ja Raithin äänillä. Toki muutkin tutut henkilöt ovat koko ajan
mukana, vaikka Abercrombiella onkin tapana tappaa yllättäen suurin osa
henkilöistä. Koskaan ei voi ennakoida kuka on seuraava. Kertojanäkökulman
vaihtaminen häiritsee ja kestää aina hiukan, ennen kuin pääse uudestaan sisään,
koska tarina tavallaan alkaa aina uudestaan alusta, joten kirjat pystyy
lukemaan erillisinäkin osina.
Skara on seitsemäntoistavuotias tyttö, Raith on
Grom-gil-Gormin miekankantaja ja tappaja ja Koll on ollut tarinassa mukana alusta
lähtien kasvaen pojasta mieheksi ja isä Yarvin oppilaaksi. Kaikesta huolimatta
Koll jää tarinassa hyvin värittömäksi ja mitättömäksi ratkaisevasta
sankariteostaan huolimatta.
Toinen
osa meni ahmien parissa päivässä, mutta kolmannessa osassa vierähti pari
viikkoa eli toinen osa oli selvästi sarjan paras. Pidin myös trilogian
aloituksesta, mutta usein kakkososa on enemmän täyteosa, mutta Halki puolen maailman oli erinomainen. Päätösosan lukeminen oli melko tahmeaa. Sarjaa
mainostetaan fantasiana, mutta kolmannen osan luettuani mieleeni nousi vahvasti
Apinoiden planeetta ja että tarina olisikin
dystopiaa. Erityisesti Strokomin haltiarauniot ja niiden täysin eloton
ympäristö viittaa tähän hyvin vahvasti. Esim. kivien päällä ei kasva sammalia,
hyönteisiä ei ole.