Aloitetaan kirjamessuista
Piipahdin messuilla perjantaina. En ole messuilija, vihaan tungosta ja kuumuutta. Olen kärsinyt tuossa paikassa niin monta kertaa parinkymmenen vuoden ajan perjantaista sunnuntaihin, kasannut ja purkanut, että en halua enää toista harrastusta, jonka takia olisin tuolla yhtään pidempään. Hoidin työasiat, napsin jokusen kirjan ja sitten riensimme syömään. Tunti kaksi on yllin kyllin. Tuo ei ole edes mikään edullinen paikka tehdä Keltaisten löytöjä, tuntuu että antikvariaateissa maksaa messulisän.
Vihdoin ja viimein sain Simone de Beauvoirin kasaan Muistelmien osalta ja löysin myös hajanaisia toiveitani. Näkyykö nuo nimekkeet? Pinossa ovat mm. Asko Sahlbergin Tammilehto, Pekka Hiltusen Sysipimeä ja Vilpittömästi sinun, Erlend Loen Supernaiivi, Eyvind Johnsonin Kohti hiljaisuutta ja Thomas Glavinicin Toiveet jotka toteutuvat.
Jälleen kasassa, sillä menetin keväällä 2014 kaksi näistä. Siispä jälleennäkemisen riemua. Iloitsen löytöjen tekemisestä, mutta yhtä tyhmää on joutua uusimaan kadonnut tai tuhoutunut kirja. Viimeksi kirpaisi Halkaistu varakreivi. Pyhä birma on tietysti muita fiksumpi, joten hän tuhoaa laatua.
Näkymiä messuilta
Alan
Bradley Flavia de Luca -sarjan suomennetut osat
Etualalla Niina Hakalahti Lumilinna ja Heidi Mäkinen Ei saa mennä ulos saunaiholla (jäkimmäinen odottaa lukupinossani).
Ylärivissä mm. Virve Sammalkorpi Paflagonian perilliset, joka on myös lukupinossani.
Ylärivissä keskellä Timothy Knapman & Rebecca Harry Metsän eläinten joulu ja M. Christina Butler & Tina Macnaughton Siili ja metsän äänet
Metsän eläinten joulussa on todella kaunis ja satumainen kuvitus hopeakoristein.
Baabel-sarja on suosikkini.
Satunnainen lukija, joka jätti lainaamani Alan Bradleyn kirjasarjan ensimmäisen osan kesken.
Marko Hautala Kuiskaava tyttö
Tammi
2016. Lokakuun uutuusostos.
Lähdin mukaan Halloween -lukuhaasteeseen, joten mikä
olisi parempi kirja kuin Marko Hautalan Kuiskaava
tyttö. Olen lukenut aiemmin kirjailijalta Kuokkamummon.
Kuiskaava
tyttö on mainio kauhutarina. Hautalan käyttämä psykologinen
kauhu vie lukijan mennessään. Kuiskaavassa
tytössä on paljon perinteisen kauhun elementtejä. Erityisesti minua kiehtoo
tarinan tapahtumamiljöö. Tarinan keskiössä on Vanha Vaasa, Pyhän Marian
kirkko, kirkon rauniot ja hautapaikat. Ennen vainajia
haudattiin kirkon lattian alle, niin Vaasassakin. Toinen keskeinen asia on
urbaanit legendat eli riippuen keneltä kysyt, niin saat erilaisen vastauksen.
Ihmisten puheissa elää uskomus, että raunioiden alla vilistää tunnelit, mutta julkisesi
myönnetään vain viemäritunnelit. Toisaalta vedotaan, että vesijättömaahan ei
olisi voitu kaivaa ja toisaalta luhistumisvaaran takia pyritään katkomaan
huhuilta siivet. Silti monet tietävät jonkun, joka on kulkenut niissä. Hautalan salaisuuksien
varjostama maaperä on siis kuin luotu kummitustarinaan.
Joka tapauksessa Amir Ayad päätti hoitaa muut huoneet
ensin. Kun hän palasi Unto Mäkilän ovelle, lumisade oli muuttunut sakeammaksi.
Unto Mäkilä oli
edelleen samassa asennossa. Pää kallellaan, katse ikkunassa, suu hieman avoinna
aivan kuin hän olisi juuri oivaltanut jotakain ilahduttavaa.
Psykoterapeutti Unto Mäkilä tapetaan työpaikallaan
Säteessä. Kuolleen Mäkilän löytää siivousta tehdessään huonoa suomea osaava
maahanmuuttaja Amir Ayad. Häm saa kuolevan viestin välitettäväksi tämän
kollegalle. Aluksi puntaroin maahanmuuttajan roolia, sillä se
tuntui hieman turhalle. Saamansa vihjeen avulla Anton löytää työhuoneestaan punaisen
kansion, joka sisältää oman tyttären, Iida Hallaston, potilaskertomuksen.
Jäi
vain niiden kaupunkilaisten tarina, jotka olivat tytön nähneet täydessä
tuhoroihussa huutavan kaupungin yllä, kuin linnun jota kuumuudesta väräjävänä
ilma nosti yhä ylemmäs.
Anton ei ole nähnyt Iida-tytärtään viiteentoista vuoteen.
Potilaskertomus ei valaise paljoakaan. Ei tarvitse olla hullu kuullakseen kuiskausta
vai tarvitseeko? Mäkilä oli siirtynyt Helsinkiin vajaa vuosi sitten. Anton
lähtee tutkimaan tilannetta Vaasaan, sillä Iida opiskelee Vaasassa. Iidan jäljittäminen ei helppoa, edes ex-vaimoon
yhteydenottaminen ei ole miellyttävää. Isän ja tyttären välit eivät ole huonot
tai hyvät, koska niitä ei edes ole.
Tarinan taustalla on myös vanha tarina,
joka kertoo 1800-luvun
puolivälissä eläneestä nuoresta tytöstä.
Me tiedettiin jutut siitä
tytöstä, joka muka kummitteli raunioilla, joten me ajateltiin heti, että ne on
tietysti sen luita. Että kun kaupunki oli tulessa, se oli tietysti paennut
sinne maan alle.
Hautala käyttää oppaanaan juoponoloista Junnua, joka
on pikkupoikana kuljeskellut tunneleissa. Tämä sopii hyvin tuohon kiertävään
urbaanin legendaan. Hautala luo jäätävän tunnelman ja saa lukijan aidon kauhun
valtaan. Ihailen myös, että kännykkä toimii ja vieläpä älypuhelin noissa
tunneleissa. Ei haittaa, että ei ole kynttilän pätkää tai taskulamppua kuin
puhelimessa. Annan täydet pisteestä kauhun kuvastosta ja miljööstä. Älykästä.
Annan kirjalle 4 tähteä Goodreadsissa, sillä verotan yhden tähden lopusta,
sillä tarina olisi saanut pysytellä menneisyydessä ja lisäksi olen väsähtänyt
kultteihin.
Niin
unohdin mainita kokonaan, että Iida kuuli kuiskauksen aivan läheltä, vasemman
korvan vierestä…
Kuvitan edellistä tekstiä omin
kuvin, jotta näet tapahtumien miljöön. En ole kirkkofriikki, vaikka olenkin kuvannut tuolla, sillä olen kulkenut kasvien perässä tuollakin. Kyllähän tuonne tunnelin mieltäisi helposti.
Paula Silvonen
Nukkemestari
Myllylahti 2016. Kirjailijalta/Kustantajalta.
Kiitoksin.
Nukkemestari on Paula Silvosen esikoisteos. Luin tämän aikuisten
synkän sadun Yöpöydän Halloween-lukuhaasteeseen, johon se mitä parhaiten sopiikin.
Mistä tarina alkaa? Tarina on värikäs seinävaate; ei sellaisella ole alkua. Kudelman muodostavat elämäni langat: Varhaislapsuuteni orpokodissa, jossa totuin kipuun ja yksinäisyyteen.
Nukkemestarin pääosassa on klovnipukuun pukeutunut arvoituksellinen Marionettimies, jolta
vain silmät ja suu näkyvät. Takakannen mukaan teos ammentaa kauhuromantiikasta,
joita kumpiakin elementtejä kirjassa onkin. Taikuutta ja magiaa kirjassa on runsaasti.
Kauhu ei ole pelottavaa, ja romantiikkaa katsotaan monelta kantilta,
sillä mukana on sekä poika- että tyttöpari. Tarinassa on väkivaltaa, sillä murhia,
ruumiita ja verta on kosolti.
Tuhka on orvoksi
jäänyt tyttö, joka on joutunut nunnien
orpokotiin. Eräs sisarista opettaa hänet lukemaan, mutta asian tullessa ilmi
kumpaakin rangaistaan. Kahdeksanvuotiaana Tuhka karkaa orpokodista ja päätyy
elämään katulapsena. Etsiessään ruokaa nekromantikoiden killan tunkiosta Tuhka
löytää paholaisnuken, joka muuttaa hänen elämänsä.
Nukke osoittautuu
eläväksi marionetiksi, ja Tuhka alkaa harjoitella esitystä. Hän menee torille esiintymään kolikoiden toivossa,
mutta yleisö on vallan kitsasta. Torilla Tuhka tapaa Perron, joka ryhtyy
’tirehtöimään’ Tuhkan esityksiä. Tämä tarkoittaa, että Tuhkan esiintyessä
nukeilla vikkeläsorminen Perro tyhjentää yleisön taskut.
Esitykset jatkuvat kahdeksan vuoden ajan, mutta erään esityksen aikana Perro ryöstetään vaunuihin Tuhkan
jäädessä yksin. Hän ei pääse enää maanalaiseen asumukseensa,
koska Tuhka ei tiedä oviaukkoon vaadittavia sanoja. Pakkaset alkavat ja Tuhka
uhkaa paleltua, joten eräänä iltana hän nääntyy kadulle nälkään ja kylmyyteen.
Tässä kaupungissa poltetaan joka viikon perjantaina
kaduilta löytyneiden köyhien vainajien ruumiit tuhkaksi, joka jaetaan
lannoitetehtailijoille. Minun nimeni on Tuhka. Kohta nimeni antama enne
toteutuisi.
Tuhka kuitenkin
herää puhtaiden lakanoiden välistä yksinäisessä huoneessa: Heräsin pehmeässä sängyssä paksun peiton alla pää höyhentyynyllä
leväten. Tällaisessa sängyssä en ollut koskaan ennen maannut. Oliko Kuolema
korjannut minut tuolta kujalta, jolle pökerryin? Tämäkö oli paratiisi. Olin
luullut ettei sinne päästettäisi varkaita, mutta en aikonut valittaa.
Käy ilmi, että
salaperäinen Marionettimies on pelastanut Tuhkan ja ottaa hänet
nukketeatteriinsa oppilaaksi. Tuhka edistyy hyvin ja ennen pitkää hän saa
tehtäväkseen käsikirjoituksen laatimisen uuteen nukketeatteriesitykseen.
Marionettinukkejen valmistamisen hallitsevat vain harvat ja valitut, sillä
nuket herätetään eloon juottamalla niille ihmisten verta.
Toisaalla kaupunkia
hallitsee omilla tahoillaan Linnanherra ja pappi Loew, mutta pappi suunnittelee
koko kaupungin herruuden saamista itselleen. Inkvisition aika on
kiihkeimmillään ja pappi Loew’n johtamana se tarttuu pienempäänkin rikkeeseen
ja kuolemantuomioita satelee.
Teloitustapa valitaan yleensä rikoksen vakavuuden mukaan.
Pienemmistä rikkomuksista voi olla seurauksena nopea kuolema giljotiinissa, kun
taas vaarallisimmat rikolliset annetaan golemien revittäviksi.
Pappi Loew
kuljetuttaa ruumiit omalle ruumishuoneelleen, jossa hän valuttaa ja varastoi
saamansa veren. Verta hän käyttää golemi- ja marionettinukkearmeijan synnyttämiseen.
Golemit ovat savesta muovattuja jättiläisiä, jotka hän herättää pienellä
verimäärällä ja ne tottelevat vain papin käskyjä. Pappi Loew itse on keksinyt
elämäneliksiirin, jota juomalla hän pysyy muuttumattomana ja on jo satoja
vuosia vanha. Pappi Loew haikailee yhä rakastettuaan, joka on kuollut satoja
vuosia sitten. Rakastetun muumio lepää pappi Loew’n yksityisessä luolassa,
missä hän käy lepäämässä ja voimia hankkimassa muumion vieressä.
Tuhkan, Marionettimiehen
ja pappi Loew’n polut kulkevat ristiin ja törmäävät. Näistä punoutuu
monimutkainen juoni, jossa lopulta myös Marionettimiehen salaisuus selviää.
Kirjailija on luonut erilaisen maailman, sillä minä en ainakaan ole törmännyt
vastaavaan. Pohjana on inkvisition ajan Ranska, mutta tarinaa ei sijoiteta
mihinkään. Tarinassa puhutaan kaupungista ja siellä Marionettimiehen teatteri
sijaitsee Outonäköisyyden laaksossa. Pidän tästä tarinasta aivan valtavasti,
erilainen ja omintakeinen kertomus.
Osallistun näillä kirjoilla Halloween-lukuhaasteeseen Yöpöydän kirjoissa.
Palaan vielä hetkeksi Hautalan kirjan miljööseen.
Pyhän Marian kirkon rauniot Vanhassa Vaasassa.
Tulossa Nukkemestarin teksti 30.10.
Olethan huomioinut Halloween-arvontani?
Olen valinnut tähän arvontaan hienoja kirjoja. Pääset arvontaan tästä. Huom. Arvonnan tulos tulee maanantaina 31.10 tähän jatkoksi.
Halloween-arvonnan kirjat.