Olen lukenut joitakin kirjoittamisen oppaita. Viimeksi luin Pepi Reinikaisen
Elämänkaarikirjoitus ja ihmisen vuodenajat. Toinen mieleeni jäänyt on Heli
Hulmin Kuoleman horisontti. Tuon luin vahingossa, sillä en etsinyt
kirjoittamisen opasta, vaan luin sen kuoleman kontekstin kautta, mutta kirja
vei minut mukanaan. Ei minussa synkkyyttä ole, mutta seulon keskiaikaa,
hautatapoja jne. Viime vuonna luin myös Merete Mazzarellan kirjan Elämäsanoiksi, mutta sen luin kirjailijan takia, sillä olen kerännyt hänen kirjansa
ja pidän hänen teksteistä.
Kirjoittamisen taide ja taito on Turun yliopiston luovan
kirjoittamisen oppiaineen ensimmäinen oma julkaisu, joka tuo oppiaineen
omaleimaiset ja monipuoliset sisällöt laajemman lukija- ja kirjoittajakunnan
ulottuville. Kirjoittamisen taide & taito –kirjan artikkelit jakavat
Turun yliopiston luovan kirjoittamisen oppiaineeseen kertynyttä taitoa ja
osaamista.
Kirjan kahdessatoista artikkelissa luovan kirjoittamisen eri
puolia lähestytään sekä teoreettisista että käytännöllisistä näkökulmista.
Kirjoittamisen taidon huojentavana sanomana on, että kirjoittamista voi opetella
ja harjoitella. Kirja jakautuu neljään osioon Avauksia, Karttoja,
Kirjoittajat maailmoissaan sekä Kirjailija työssään.
Avauksia on johdanto ja avausartikkelissa Turun yliopiston
yleisen kirjallisuustieteen professori Liisa Steinby korostaa, että
kirjoittajakoulutuksen oppiaineessa ei keskitytä pelkästään kaunokirjallisuuden
teksteihin, vaan ohjelman lähtökohtana oli palvella koko yliopistoa.
Kirjoitustaito on tärkeä humanisteille ja monien muidenkin alojen ihmisille.
Kirjoittamisen taitoa tarvitaan harjoitustöissä, opinnäytteissä, esitelmissä,
esseevastauksissa, raporteissa, julkaisuissa, tietokirjoittamisessa sekä
tieteen popularisoinnissa.
Meidän on hyväksyttävä se, että kirjoittaminen sisältää –
kuten ihmisen maailmassa olemisen kokemus – lukemattomia tekijöitä, jotka ovat
niin monimutkaisissa vuorovaikutussuhteissa keskenään, että emme pysty
teoreettisesti tai käsitteellisesti selvittämään, mistä kaikesta hyvä kirjoittaminen
koostuu. Jotkut ihmiset pystyvät tuottamaan hyvää kirjallisuutta ja vielä
paljon useammat pystyvät tunnistamaan sellaisen lukiessaan, ilman että
kumpikaan ryhmä pystyisi tyhjentävästi selittämään, mistä tekijöistä se rakentuu.
Toisessa osuudessa kaksi historiallista romaania (Isänmaan
tähden 2011 sekä Malmi 1917) kirjoittanut Jenni Linturi käsittelee aineiston
käyttöä ja hankintaa romaanin kirjoittamisessa. Hän nimeää kolme käsikirjoittamisen vaihetta,
jotka ovat taustatutkimus, rajaaminen ja syventäminen. Ensimmäisessä vaiheessa
aineistoa kerätään laajasti ja mielivaltaisesti, toisessa rajataan ja
kolmannessa syvennetään. Taustatyön tekeminen on tutkimista, lukemista ja
tiedonhakua. Iida Rauma lähestyy
aihetta romaanin rakenteen kautta, koska kaikilla teksteillä on jonkinlainen
rakenne, ja kaikki tekstit ovat jonkinlaisen kertojan näkökulmasta
kirjoitettuja. Mitä teoksen rakenne sitten tarkoittaa? Yksinkertaisimmillaan
tekstin rakenne koostuu siitä, missä järjestyksessä ja miten teksti päätetään
esittää.
Timo Harju ja Iida Rauma käsittelevät osiossa Kohtaa minut! proosan
ja runouden erilaisia kertojaratkaisuja.
Rauma ja Harju esittelevät keskeiset kertojatyypit minäkertojasta
kaikkitietävään kertojaan. Tästä tekijät jatkavat kertojaratkaisuiden
vaikutukseen, lukijan ja tekstin kohtaamiseen sekä runojen ja lukijan
kohtaavuuteen.
Kirjallisuustieteen dosentti, kirjallisuusterapiapohjaaja Päivi
Kosonen selvittää artikkelissaan Luova omaelämäkerrallinen kirjoittaminen
kirjoittamisen monimuotoisuutta. Kosonen taustoittaa omaelämäkerrallinen kirjoittamisen
historiaa antiikista myöhäismoderniin nykyaikaan. Omaelämäkerrallinen
kirjoittaminen on suosittua meidän ajassa. Tänä päivänä tallennamme sitä
huomaamatta Facebook-päivityksinä ja Instagram-kuvina. Se on myös terapeuttista
sekä itsensä tuntemusta lisäävää. Kosonen ottaa esiin myös elämäntarina-
ja muisteluryhmät esim. ikääntyneiden keskuudessa, joita edustavat esimerkiksi Leonie
Hohenthal-Antinin kirjat Muistot näkyviksi ja Muistellaan.
Omien kokemusten ymmärretään kuitenkin usein edelleen
muodostavan vain raaka-ainetta tai materiaalia, jota hyvän kirjoittajan on
opeteltava ottamaan haltuun jalostaakseen siitä fiktiota, lyhyttä tai pitkää.
Lena Gottelier
tarkastelee teemaa nimellä Matkalla kohti kulkijaa. Hän korostaa alussa palautteen ja arvostelun
eroa. Arvioinnin kohteena on yleensä
kirjoitusprosessin jo läpikäynyt valmis teksti, kun taas palaute kohdistuu
keskeneräiseen tekstiin. Luovan kirjoittamisen opiskelijoiden
kirjoittajaidentiteettiä tutkinut kasvatustieteilijä Kalle Vainio pohtii artikkelissaan
Palautumista vertaispalautteesta vertaispalautteen merkitystä kirjoittajalle. Kirjoittajayhteisössä
saadaan palautetta vertaiskirjoittajilta Vainio tuo esiin, että ilman niitä ei
voi kehittyä kirjoittajana. Palautteen
vastaanottaminen vaatii sekin harjaantumista, koska oma teksti on liian
henkilökohtaista. Kirjoittajaidentiteetti on itsensä hyväksymistä ja
tunnistamista kirjoittajana. Emilia Karjula tarkastelee osuudessaan Muusat
kirjoittajan tukena tapoja, joilla tutkimus ja
tutkimuksellinen asenne voivat toimia kirjoittajan muusina eli hänen työnsä innoittajina
ja rikastuttajina.
Yhteiskuntatieteen
tohtori Katja Keisala pohtii artikkelissaan Miten kirjoittaa
heistä, jotka eivät ole meitä? Pystymmekö näkemään muut ihmiset niin
kuin he ovat ja kuvaamaan heitä totuudenmukaisesti? Kuka päättää,
millaisia jonkin ihmisryhmän tai kulttuurin jäsenet ovat ja miten heidät saa
esittää. Artikkeli haastaa lukijat pohtimaan, missä määrin he osaavat
kuvata maailmaa ja sen ilmiöitä, tekoja ja ihmisiä niin, että he eivät
huomaamattaan esitä niitä itsestään selvänä pidetyllä tavalla.
Taina Kuuskorven artikkelissa Yhdessä luovuuksissa käsitellään
yhdessä kirjoittamista, luovuuden avaimia, luovuuden vuorovaikutusta sekä
monitekijäisyyden problematiikkaa, moniäänisyyttä, tekemisen tekniikoita, omien
ideoiden rajallisuutta. Yhteisöllisyyttä
voidaan ammentaa myös voimavarana.
Kun kaksi tai useampi kirjoittaja saumaa yhteen erillisinä
tehtyjä tekstin osia, mielipiteet lopputuloksen saumattomuuden tarpeesta
vaihtelevat. Yhteisteosten arvosteluissa otetaan helposti kantaa tyylin
yhtenevyyteen. Lähtöoletuksena tuntuu olevan, että yhteisteos on onnistunut
silloin, kun tekijöiden tekstit ovat sulautuneet yhteen ” kolmanneksi ääneksi”.
Kari Levola kirjoittaa artikkelissaan Kohti
kirjallista kenttää kirjailijan yksinäisyydestä, käsikirjoituksen matkasta
kirjaksi ja kustantamojen roolista, kuinka he odottavat valmiita
käsikirjoituksia. Julkaisupäätökset ovat makuasioita ja julkaistutkin kirjat
saattavat saada toiselta kriitikolta kehuja ja toinen taas voi latistaa tyystin
saman tekstin. Niina Repo kirjoittaa artikkelissaan
Kirjailijan elämästä kirjailijan asemasta, kirjailijan toimeentulosta ja apurahoista.
Revon teksti kuvaa kirjailijan arkea ilman kaunistelua.
Kirjoittamisen taide & taito on innostava opas, jonka sisältö on myös lohdullinen. Itseäni kiinnostaa
luova kirjoittaminen sekä tietokirjoittamisen erilaiset toteutustavat. Tämä
kirja ei ole nopealukuinen, vaan kirjoittajan käsissä kuluva työväline. Luova
kirjoittaminen on taitoa ja sinnikkyyttä, mutta myös taidetta. Huomasin jälleen, kuinka en viihdy koneen äärellä lukemassa, vaan paperinen kirja on minun juttuni.
Emilia Karjula (toim.) Kirjoittamisen taide & taito
Tämä on tosiaan hyvin monipuolinen teos - pidin ja pidän tästä tosi paljon. Jo tuo "taide ja taito" kiteyttää kirjoittamisen olemuksen hyvin onnistuneesti. Mazzarellan Elämä sanoiksi on myös hyvä, samoin tuo Pepi Reinikaisen teos. Kuoleman horisonttiin en ole vieläkään ehtinyt, vaikka vinkkasit siitä jo kauan sitten - joskus luen kyllä senkin :)
VastaaPoistaKatja, voit varmaan kuvitella, mikä elämys Hulmin kirja oli minulle. Kyse on kirjoittamisesta ja ryhmän exkursiosta Hietaniemeen. Olen Stadin kasvatti, asuin likellä, olin kesätöissä sankareilla jne. jne. Tuo kohde oli lähiasukkaiden virkistäytymiskeidas.
PoistaKuvasin yhtenä syksynä tuolla ja sitten luin tuon kirjan. Ajattele kuvasin auringonkukat ja sitten luin samasta korttelista ja auringonkukista.
Viihdyn ylipäänsä Mazzarellan kirjojen kanssa.