Liisa Suomela on ympäristötieteiden didaktiikan lehtori Helsingin
yliopiston opettajankoulutuslaitoksella ja Mari Parikka-Nihti on
ympäristökasvattaja ja lastentarhanopettaja, joka on työskennellyt pitkään
metsäesiopetusryhmässä. Kirja on kannanotto terveen ympäristösuhteen syntymisen
ja vaalimisen puolesta. Iloa ja
ihmettelyä sisältää toimintaideoita, joiden avulla lapsi saa luonnosta
paljon iloa ja ihmettelyn aihetta, kokee jännittäviä retkiä lähiluontoon ja saa
uusia kokemuksia omaan luontoreppuun. Ympäristö- ja kestävän kehityksen
kasvatus ei vaadi varhaiskasvattajalta ihmeitä, vaan kyse on pienistä arjen
valinnoista, jotka ovat jokaisen ulottuvilla.
Kirja jakautuu kahteen osaan ja liitteisiin. Ensimmäisessä osassa Ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen
kasvatuksen käsitteistöä tarkastellaan ympäristökasvatuksen sekä kestävän
kehityksen kasvatuksen teoreettisia lähtökohtia ja kuvataan päivähoidon
valtakunnallisissa ohjeissa tapahtuneita muutoksia ympäristökasvatuksen
näkökulmasta. Toisessa osassa Monipuolista oppimista ympäristössä – ympäristö-
ja kestävän kehityksen kasvatus varhaiskasvatuksessa on esimerkkejä siitä,
miten ympäristö- ja kestävän kehityksen kasvatusta on toteutettu ja millaisia
vaikutuksia sillä voidaan katsoa olevan niin lasten kuin toimintaa toteuttavan
henkilöstön näkökulmasta.
Ensimmäisessä osassa kysytään Mitä ympäristökasvatus ja kestävän kehityksen
kasvatus ovat? Sue Elliot (2010)
esittelee neljä erilaista lähestymistapaa ymmärtää luontoa. Ensimmäinen on
ajatella luonto villiksi, koskemattomaksi ja kaukana olevaksi seikkailujen
kohteeksi. Toinen on erotella ihmisen tekemä luonnollisesta ja luonnosta.
Kolmas lähestymistapa tulee esille talous- ja luonnontieteissä, jossa luonto on
raaka-aineiden ja materiaalien, tutkimuksen ja luokittelun kohde. Neljäs tapa
ymmärtää luonnon maapallon ekosysteemien ja elämän monimutkaiseksi kudokseksi,
jossa kaikki osat vaikuttavat toisiinsa ja ovat riippuvaisia toisistaan.
Kestävän kehityksen kasvatuksessa käsitellään muun muassa sosiaalista ja
kulttuurista kestävyyttä. Monikulttuuristuvassa yhteiskunnassa tarvitaan
kasvatusta suvaitsevaisuuteen, yhteisöllisyyteen sekä globaalisuuteen. Aihe on hyvin tärkeä ja sitä on viime aikoina
käsitelty paljon. Kestävän kehityksen kasvatuksessa on huomioitava yhteinen ympäristökieli. Oppilaiden suhteen
ympäristöön on oltava läheinen, jotta ympäristöaktiivisuutta voi ilmetä. Mutta
mitä on kullekin oppilaalle läheinen ympäristö? Luontokokemuksen on oltava
koettu, ja sen pohjattava oppilaan arkeen.
Lapsen osallisuus syntyy yhteisöllisyydestä ja ryhmässä toimimisesta. Lapsella on oikeus positiiviseen luontosuhteeseen,
luonnon kokemiseen. Ympäristökasvatuksessa on huomioitava monikulttuurinen luokkahuone ja erilaiset lähtökohdat.
Muita 1. osan kappaleita ovat: Osallisuus ja osallistuminen,
Ympäristökehitys ja kestävän kehityksen kasvatus varhaiskasvatuksessa ja
Fyysinen ympäristö ja lapsuus.
Toisen osan kappaleita ovat: Esimerkkejä ympäristökasvatuksesta ja kestävän
kehityksen kasvatuksesta päiväkotien arjessa, Eri yhteisöjen tarjoamaa
toimintaa ja tukea, Ympäristökasvatus käytännössä – kartoituksia
ympäristökasvatuksen käytänteistä ja vaikuttavuudesta ja Varhaiskasvatus on
kestävää kasvatusta.
Kirjan liiteosaan on koottu toimintaideoita varhaislapsuuden ympäristö- ja
kestävän kehityksen kasvatukseen. Esimerkkejä toimintaideoista on muun muassa: Veden
kiertokulku, Omenatutkimuksia, Matokompostori, Lumitutkimuksia, Ötökkäsafari
sekä Matematiikkaa luonnossa esikoululaisille.
Esimerkiksi liite 13: Tiedonhakua.
Esikoululaiset tekivät tiedonhakumatkan kirjastoon
paikallisen sieniseuran näyttelyyn.
Lapsen kysymys: ”Onko kärpässieni myrkyllinen?”
Vastaus: ”Kärpässieniä on paljon erilaisia, mutta
punainen on myrkyllinen. Valkoinen kärpässieni on tappavan myrkyllinen. Etanat,
oravat ja toukat voivat syödä kärpässientä, koska niillä on erilainen
ruoansulatus kuin ihmisellä.
Tämä esimerkki ei ole parhaita mahdollisia, sillä pienten lasten kanssa
sienten kanssa pitää olla äärimmäisen varovainen. Lapset ovat hyvin ehtiväisiä pihanurmikolla. Syksyllä monet neuvontapisteet saavat yhteydenottoja
pienten lasten vanhemmilta, jotka ovat huomanneet lapsen maistaneen jotain
sienenpalaa. Sieniretkellä sienten maistelu tunnistamisessa ei ole
suositeltavaa.
Iloa ja ihmettelyä on erinomainen esitys lasten ympäristökasvatuksen
oppaaksi. Toimintaideat ovat mielenkiintoisia ja monipuolisia. Esimerkit ovat
helposti toteutettavia ja jokaisen lähellä Kaupunkien ja taajamien luonto on
moninainen ihan kaupunkiympäristössäkin. Biologina näen kirjan iloisena ja innostavavana oppaana luontoon ja sen omakohtaiseen kokemiseen.
Mari Parikka-Nihti ja Liisa Suomela Iloa ja ihmettelyä. Ympäristökasvatus
varhaislapsuudessa
PS-kustannus 2014. Kustantajalta.
Postauksen kuvituskuva Ulla. S.
Vaikuttaa hyvältä kirjalta. Luonto kuuluu myös lapsille ja vielä enemmän kuin meille
VastaaPoistaSiinä on suuri vastuu vanhemmillakin. Olen seissyt monikulttuurisessa luokkahuoneessa, jossa luonto avautuu eri tavoin. Somen luomassa kulttuurissa tiikeri voi olla tutumpi kuin talitiainen.
Poista